/ БГНЕС
Месец и половина след фаталната катастрофа край Своге компанията „Трейс“ излезе с позиция
Фаталният участък на пътя край Своге нямал мантинела по проект
99079
Фаталният участък на пътя край Своге нямал мантинела по проект
  • Фаталният участък на пътя край Своге нямал мантинела по проект
56 процента от кривите на пътя Мездра - Своге - Нови Искър не отговарят за трети клас път, а той е втори, заяви за Дарик проектантът на рехабилитацията на отсечката инж. Даниела Пенева. Тя подчерта, че това несъответствие, както и други са описани в обяснителна записка към проекта, за да има яснота още при старта на търга за изпълнител.
 
Когато се прави рехабилитация, целта е да се подобри състоянието на съществуващия път в рамките на бюджет или програма по преценка на възложителя, добави инж. Пенева.
 
В позиция на главния изпълнителен директор на фирмата изпълнител „Трейс груп холд“ инж. Боян Делчев цитира обяснителната записка на проектанта. Той посочва още, че при рехабилитацията компанията е установила несъответствия на проекта със съществуващите дадености. С писмо от 27 декември 2011 година “Трейс” е информирала Агенция “Пътна инфраструктура”, надзора, инженера и проектанта за несъответствия както по отношение на габарита на пътното платно, така и по отношение на съществуващата и проектната ос на пътя за 29 километра, включващи и участъка, където при катастрофа с автобус на 25 август загинаха 18 души.
 
Кой е виновен за ремонта на фаталния път София-Своге-Мездра - проектантът или строителите?

Инженерът, от своя страна, в писмен отговор е насочил изпълнителя към търсене “на решения в оперативен порядък” с проектанта. Според “Трейс” обаче редно би било Пътната агенция да възложи препроектиране, да синхронизира реалното положение с проекта и тогава да го възложи за изпълнение.

Техническият проект от една страна съдържа несъответствия с реалните физически данни и ситуация по трасето, а от друга - с нормативните изисквания за такъв път, се посочва в позицията на инж. Боян Делчев. Той цитира обяснителната записка на проектанта, според която „над 56% от кривите не отговарят за класа на пътя“. Обяснителната записка се прави, за да има яснота още при старта на търга за изпълнител, заяви проектантът на отсечката инж. Даниела Пенева.
 

БГНЕС


Инж. Пенева добави, че всеки проект има финансови рамки. Възложителят е преценил да се направи рехабилитация на пътя, който беше в изключително лошо състояние, в рамките на определен бюджет или програма.
 
Тестове показали недопустим материал в асфалта на пътя, където катастрофира автобус

В позицията си инж. Делчев засяга и въпроса за писмата от Агенцията, които бяха широко коментирани в публичното пространство. Те, по думите му, са изпратени след изтичане на гаранционните срокове, а съдържанието им не е отговаряло на договорните условия. Освен това в тях е имало основно препратки и приложения с констатации на лица, които не са страни по договора, без мотивация или доказателства за некачествено изпълнение от страна на „Трейс Своге“. В част от писмата се е изисквало изпълнение на дейности, които не са били предмет на договора и не са били задание на изпълнителя.
 

БГНЕС


От „Трейс“ напомнят, че всички проекти са били предварително одобрени от компетентните институции, включително Областната дирекция на МВР. Компанията е предложила на възложителя съвместен оглед на обекта на 27 юли 2018 г. Съставен е констативен протокол, който обаче е подписан и върнат с писмо към изпълнителя едва на 28 август, т.е. след трагичния инцидент.
 
Мантинелата на пътя край Своге е отговорност на общината

Боян Делчев припомня още, че участъкът на катастрофата не е определен от МВР като участък с концентрация на пътно-транспортни произшествия. Той се спира и на оповестената от регионалното министерство информация, че в асфалта се съдържа варовик. Варовиковите скали се използват за почти всички видове асфалт съгласно стандартите, изтъква Делчев. Според коментарите, че това е недопустимо налагат  неверни или подвеждащи хипотези в публичното пространство.
 

БГНЕС


Укрепителната стена към годината на проектиране и изпълнение на рехабилитацията е съществувала и не новоизградена, пише още в писмото. В населени места до 100 000 души, каквато е и община Своге, отговорност на общината са тротоарите, подземните съоръжения, велосипедните алеи, паркингите, пешеходните подлези, осветлението и крайпътното озеленяване извън платното за движение на републиканските пътища.
 
Поставената мантинела в участъка на катастрофата не е заложена в проекта за рехабилитацията и не е следвало да бъде  изпълнявана „Трейс Своге“, добавя инж. Делче