Шестима са мераклиите да ремонтират столичната Централна гара
Шестима са мераклиите да ремонтират столичната Централна гара / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Шестима са мераклиите да ремонтират столичната Централна гара
58084
Шестима са мераклиите да ремонтират столичната Централна гара
  • Шестима са мераклиите да ремонтират столичната Централна гара

Шестима са кандидатите, които искат да ремонтират Централна гара-София. Това стана ясно по време на отварянето на офертите. Сред желаещите да реализират проекта са австрийската „Щрабаг", „Главбулгарстрой" и „Сдружение СК-13-ДОУШ", в което влиза турската фирма „Доуш", участвала в строежа на метрото.

Средствата за реконструкцията на гарата са осигурени от Оперативна програма „Транспорт", а срокът за изпълнението е 26 месеца. В рамките на проекта ще бъде обновена изцяло сградата на гарата, но не и подлезът пред нея.

Кандидатът, спечелил поръчката за рехабилитация на столичната гара, ще има 8 месеца да изготви цялостния проект, обясни Стилиян Кротнев от НКЖИ. Той допълни, че ремонтът ще е както вътре в самата гара, така и на пероните и подлезите. В условията е заложена и подмяна на ВиК и електрическата инсталация, както и системата за отопление. След ремонта сградата трябва да отговаря на всички изисквания за енергийна ефективност - да се подмени дограмата, да се създадат системи като например слънчеви батерии.

Касите в сградата на гарата ще останат на партерното ниво, като са водени разговори с БДЖ да се изгради и билетен център на ниво -1, като това е обвързано с безпрепятственото движение на потока от пътници от метростанциите на централната гара.

Транспортният министър Ивайло Московски определи като знаково събитие ремонта на гарата, тъй като хората сега влизали там с неприятни чувства.

Московски обясни, че пунктът за събиране на такси от Дунав мост 2 ще бъде на румънска територия, тъй като така е записано в меморандума от 2000 година. Таксите ще бъдат разпределени между двете държави, като не е договорено все още в какви обеми. По финансовия меморандум приносът на България за изграждането на моста е 226 млн. евро, а румънският - 48 млн. евро, напомни той. „Ако сметнем по тази логика, сами можете да прецените какъв процент от таксите трябва да се отчисляват за България и какъв за Румъния", каза министърът.

ДДС върху таксите от колите, заминаващи за Румъния ще постъпват в държавния бюджет на България, добави Московски.