Полицията тръгна на лов на шофьори без „Гражданска отговорност". Едва 75 на сто от автомобилите, които се движат по пътищата на страната ни, имат задължителната полица, а ако превозно средство от останалите 25 на сто причини щети на пътя, те се покриват от Гаранционния фонд - т.е. от парите на изрядните. Застрахователният бранш очаквано подкрепи акцията, но поиска тя да бъде непрекъсната, а не кампанийна. Ще има ли ефект от тази мярка?
Полицията засили проверките за „Гражданска отговорност" в началото на годината, когато има най-много неподновени полици. Все още много застраховки изтичат в последните един - два месеца на предходната година и в началото на януари част от водачите не са ги подновили. Пред Дарик комисар Антон Антонов, шеф на „Пътна полиция", коментира, че по-различното на януарските проверки е, че ще се провеждат по способа на широкообхватния контрол, което означава, че ще бъдат спирани много повече водачи.
Топ 3 на нарушителите - Видин, Кюстендил и Благоевград
„През януари настъпва зимният сезон, когато много водачи на пътни превозни средства не са запознати с Кодекса на застраховането, където е записано, че всяко превозно средство, което е регистрирано, трябва да притежава „Гражданска отговорност", ако то не е спряно от движение", обясни комисар Антонов.
Най-големият брой автомобили, които не са спрени от движение, но нямат задължителната полица, има във Видин, Кюстендил и Благоевград.
Силен контрол цяла година, не само през януари
Застрахователният бранш подкрепи акцията, но бе категоричен, че тя трябва да е целогодишна, а не кампанийна. Стоян Проданов, изпълнителен директор на една от водещите компании в автомобилното застраховане, коментира пред Дарик, че цената на полицата у нас е най-ниската в Европа, въпреки че застрахователите покриват щети в целия съюз. Обхватът на задължителната полица у нас е около 75 на сто по данни на гаранционния фонд. Според Проданов това е изключително ниско ниво, близо до санитарния минимум за зелената карта.
„Ние казваме дали покритието е голямо или малко и сравняваме едни 65 - 70 - 75 %. Имайте предвид, че в повечето европейски страни покритието е над 90 - 95 %, така че целите са високи. Аз смятам, че акцията е навременна, но това нещо трябва да се прави постоянно, а не кампанийно, за да сме сигурни, че няма водачи на пътя без задължителната полица", допълни Проданов.
Отговорът на Антон Антонов от КАТ: „Кампанията не означава, че през останалото време този показател няма да се проверява".
Без „Гражданска отговорност", със солена глоба
По закон глобата за водач - физическо лице, който шофира автомобил без задължителната застраховка, е между 400 и 600 лева. Имуществената санкция за юридическо лице е между 2000 и 5000 лева. „Вярно е, че в някои случаи „Гражданската отговорност" може да е над тези суми, но не си струва рискът. Още повече, че законодателят е предвидил и сериозна административна мярка, която включва и отнемане на свидетелството за правоуправление", допълни комисар Антонов.
Отговорните водачи плащат щетите на безотговорните
Застрахователят Стоян Проданов бе категоричен, че ако един водач не си поднови задължителната полица и нанесе щети на пътя, те ще бъдат платени от изрядните водачи. Щетите, нанесени от автомобил без гражданска отговорност, се плащат от гаранционния фонд. Затова там отиват по 8,50 лева от всяка полица.
Румънци „източват" българския гаранционен фонд
Пред Дарик управителят на фонда Борислав Михайлов заяви, че във фонда има 90 млн. лева, като основните плащания са заради т. нар. „източване" от страна на румънски шофьори, които регистрират колите си у нас. „След като им изтече полицата и те нанесат щети на пътя в Румъния, плащаме ние, а всъщност е логично това да е румънският гаранционен фонд или румънски застраховател, но това не се случва", допълни Михайлов. По думите му през последната година тези случаи са се увеличили изключително много.
На въпрос колко пари са отишли за погасяване на щети, нанесени от румънски водачи, Михайлов отговори: „Не мога да дам точна статистика, защото те всеки ден се изменят. Само ще дам един пример - в момента водим дело за 2 млн. евро".
По думите на управителя на Гаранционния фонд, ако тази практика продължи, дори може да се наложи да се вдигне сумата, която се превежда във фонда от задължителните полици. Промяната на тази сума може да стане от Комисията за финансов надзор. Запитан дали още тази година може да се очаква увеличаване, Михайлов отговори: „Е, началото на годината е. Засега остава 8,50 лева".
Плавен ръст на цените на „Гражданската отговорност"
Цените на застраховката плавно ще се покачват през следващите няколко години, допълни Стоян Проданов. „Бих бил по-убедителен в покачването, ако ги нямаше ефектите от кризата. Лимитите в различните европейски страни нарастват, съдът оценява все по-високо нематериалните щети", обясни Проданов.
По думите му - в следващите години нарастването ще е с около 10 на сто, което не е достатъчно за застрахователите, но иначе ще изгубят клиенти. „Аз говоря за среден ръст. Разбира се, всяка отделна компания, оценява сама рисковете си. Ако иска, може да вдигне и двойно застраховката", коментира Проданов.
Той за пореден път припомни, че в следващите години единственият начин да намалим цената на полицата си, ще бъде да караме по-внимателно и без нарушения. Разбира се, това предимство ще бъде достъпно, едва когато законодателството позволи въвеждането на бонус-малус системата.
И все пак - не само парите трябва да ни стимулират да караме внимателно и отговорно, защото ако от гледна точка на застраховането „човешкият живот поскъпва", то всички знаем, че той е безценен.