Единствената ненарязана българска подводница да бъде разположена на Втора буна. Това е един от възможните варианти за превръщане на пенсионираната „Слава" в музей, според Съюза на подводничарите в България.
На втора буна подводницата може да бъде поставена от страната на Офицерския плаж. Част от подводната лодка може да бъде вкопана в сушата, като с времето течението ще насипе около нея пясък и тя ще легне на дъното, обясни доц. инж. Николай Трънулов от Организационния комитет за превръщане на „Слава" в музей.
Втора буна е по-защитена от ветровете и вълните. Там тежащата 1000 тона (без оборудването) подводница ще бъде и закрепена към дъното. От брега към нея ще има лесен достъп. Освен това ще изглежда, че е на вода и ще прилича на подводница, спряла на брега.
„Почти навсякъде подводниците, превърнати в музеи, са на вода. И те изглеждат по-добре на вода", изтъкна доц. инж. Трънулов. Според него възстановяването и позиционирането на подводницата на Втора буна може да струва около 1,2 милиона лева.
Търсят място за музей на последната "Слава"
Вариант за поставяне на „Слава" на сушата е и атракционната зона на пристанището, но там тя би била много доминираща, тъй като е висока колкото Морска гара. Другите възможни варианти за музея на подводното дело са в Морската градина (до Военноморския музей) и в „Аспарухово".
Според председателя на Съюза на подводничарите кап. I ранг Станко Станков, превръщането на „Слава" в музей на вода би било по-скъпо и по-трудно, тъй като ще влезе в разпоредбите на Морска администрация, ще трябва да се поддържа и да се докува. Музей на сушата пък би осигурил повече възможности за достъп до вътрешността на подводната лодка, чрез специален подход, не само през трите люка.
Технически няма пречка „Слава" да бъде възстановена и превърната в музей. Няма и проблем да бъде изкарана на сушата. Конструктивно е пригодена да бъде вдигната от кран, обясниха специалистите.
По света има над 150 подводници, изведени на брега като музеи. На Балканския полуостров са много малко, като последно Черна гора е изложила за туристи двете си пенсионирани подводни лодки.
Частник поиска да купи подводници от общината, съветниците не му разрешиха
Ако Община Варна няма намерение да превърне подводницата в музей, от Съюза на подводничарите са готови те да поемат нещата в сви ръце. Според тях най-лошият възможен вариант е Общината да върне пенсионираната подводна лодка на Военното министерство и тя да бъде продадена за скрап.
Съдбата на подводница „Слава“ трябва да бъде решена от морската общност на Варна, заяви Коста Базитов, зам.-кмет на Община Варна. Общината е готова да съдейства за реализиране на решение, което обединява визиите на всички заинтересовани страни за бъдещето на подводницата. Това ще отвори възможности за провеждане на конкурси и за търсене на начини за финансиране. Зам.-кметът вече е провел две срещи с представители на Българската морска камара, на ВМС, Военноморския музей, Морска администрация. Предстои такава да бъде проведена и след 15.11. Очакват се становища на всички, които които през годините са свързали своята лична и професионална съдба с морето и се вълнуват от темата.
Подобна е позицията и относно изграждането на паметник на моряка. Общината приветства инициативата, но държи на обединена позиция на морската общност - по отношение на мястото и визията на паметника.
„Слава" е единствената ненарязана българска подводница. Има дължина 76 и широчина 7 метра. Дълбочината й на газене е 6 метра, като с пълно оборудване тежи около 1700 тона. Произведена е през 1959 г. в Съветския съюз и допреди няколко години беше част от състава на Военноморските сили. На официална церемония през ноември 2011 г. подводницата бе извадена от състава на Военноморските сили. В момента се намира във Военноморска база Варна.