59 години ИАППД
59 години ИАППД / netinfo

Всеки следобед, в 15:05 часа, над Дунавския басейн се понасят познатите фрази: „Изпълнителната агенция за проучване и поддържане на река Дунав дава следните сведения за нивото на реката в сантиметри...“

Слушат ги капитани, корабни екипажи, пристанища, шлюзове, корабоплавателни инспекции…

И така – вече половин век!

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) навършва 59 години от създаването си.

През 1935 г. в системата на Министерство на железниците е създадена „Дунавска хидрографна служба“ със седалище в град Лом и задача поддържане на корабоплавателния път‚ съставяне на карти на река Дунав и организиране на хидрометеорологични наблюдения в българския участък на реката.

След сключването на „Конвенция за режима на корабоплаване по река Дунав“ от 1948 година в Белград‚ през 1949 година „Дунавската хидрографна служба“ преминава към Министерство на народната отбрана – Дунавски флот – Русе.

Четири години по-късно тази служба се връща към Министерство на транспорта и е създадено „Управление плавателен път“  – Русе‚ със задача да поддържа плавателния път в българския участък на река Дунав. В дейността не е предвидено да се извършват хидрографни и хидроложки проучвания за режима на реката.

През 1955 година „Управление плавателен път“ преминава като отдел към Параходство БРП. С постановление на Министерски съвет от 1 април на далечната 1956 г. към Министерство на транспорта започва да функционира Управление за поддържане плавателния път и проучване на река Дунав (УППД) със седалище в град Русе, а в края на 1999 г. се преструктурира в Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“.

ИАППД е единствената специализирана организация в България, която осъществява целия комплекс от работи по поддържане на плавателния път и зимовниците за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката.

От своето създаване ИАППД набира сили и опит и има значителен принос при решаване на въпроси като установяване на система за навигационно-пътевата обстановка, оптимизиране на габаритите на фарватера, проектиране на хидротехническите съоръжения и др. Държавното предприятие разполага с плавателни съдове, които извършват проучвателната дейност, дейността по разстановка на знаците, дълбачка, самоходни шалани и други.

Агенцията е технически оборудвана, но съоръженията са морално остарели и амортизирани. За съжаление, не всички могат да бъдат използвани поради недостатъчния бюджет. ИАППД е преодоляла редица трудности във времето, но въпреки тях структурата винаги е изпълнявала успешно своите задачи по поддържане на плавателния път в общия българо-румънски участък от реката.

Благодаря на всички колеги, които подхождат съвестно и отговорно към работата си. Горд съм, че въпреки множеството пречки, ИАППД успешно реализира европейски проекти. Само по проект WATER, който скоро ще приключи, през месец март са доставени GNSS система за измерване в реално време, стъклопластова лодка с колесар и други съоръжения, които са изключително полезни за работата ни. По Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 е изградена опорна GPS геодезична мрежа по българския бряг, закупуват се нови светещи плаващи буйове, брегови знаци и фарове, които са крайно необходими за осигуряване безопасността на корабоплаването в българския участък от реката, съобщи изпълнителният директор инж. Павлин Цонев.

Той допълни, че ИАППД ще продължи да изпълнява високоотговорните си задачи упорито и последователно, а през следващата година, когато ИАППД ще чества 60-годишния си юбилей, да имат старт по нови проекти, които да са в полза на всички потребители, свързани с река Дунав.