Отлагат делото за пожара във влака София-Кардам за 22 март
Отлагат делото за пожара във влака София-Кардам за 22 март / Sofia Photo Agency, архив

Нова допълнителна задача към техническата експертиза по делото за пожара във влака София - Кардам назначи Великотърновският апелативен съд. Тя трябва да се изготви от вещите лица и да бъде представена на следващо заседание, насрочено за 22 март.

На днешното заседание бяха представени заключенията от съдебния експеримент, който се проведе на 8 декември на гарата във Велико Търново по указания на Върховния касационен съд, който върна делото за преразглеждане от нов състав на Апелативния съд в старата столица. Целта на този експеримент е да се проверят действията на шафнера Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова за времето, след като са получили сигнала за пожар във влака.  

При инцидента през февруари 2008 година загинаха деветима души, а други девет бяха ранени. Обвиняемите в процеса са трима: шафнерът на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев, началник влака Иванка Костадинова и Георги Иванов - бивш началник в БДЖ, разпоредил двойно заключване на вагоните, което е попречило на евакуацията на пътниците.

Според заключенията на пожаро-техническата експертиза, която не се оспорва от страните по делото, концентрацията от газовете при пожара във влака е достигнала смъртоносни стойности за човешкия организъм за около 4 минути и половина. Според защитата на наследниците на жертвите това време е било достатъчно на персонала на влака, за да се предотвратят човешки жертви.

Според защитата на обвиняемите обаче в своето заключение вещите лица не са изяснили достатъчно добре действията на шафнера през този период и затова поискаха от съда да възложи на вещите лица допълнителна задача към вече изготвената експертиза. Новите изчисления трябва да изяснят какво точно е правил шафнера за времето, от което е получил сигнала за пожара. Допълнителната задача ще бъде представена на насроченото за 22 март заседание.

На 28 февруари се навършват четири години от трагичния инцидент, който се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона. Сред жертвите на инцидента бе и директорът на Националния археологически институт с музей при БАН - проф. Рашо Рашев. Това е най-тежкият железопътен инцидент у нас от 1992 година насам.