Новите услуги се въвеждат след обсъждане в съвместната работна група на ЧЕЗ и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, уточняват от пресцентъра на компанията.
Ще бъдат улеснени клиентите, които искат да заявят размера на равните си месечни вноски. Освен в центровете за клиенти те ще могат да правят това и на телефон 0700 10 010 или на интернет страницата на ЧЕЗ.
През януари 2009 г. заедно с фактурите клиентите на ЧЕЗ ще получат бланка за деклариране на равни месечни вноски. Желаещите да се възползват от тази възможност ще могат да изпратят попълненото заявление до компанията по пощата или по факс.
Възможността за деклариране на равни месечни вноски дава по-голяма свобода на клиентите - да не плащат равни месечни вноски, а само изравнителна веднъж на три месеца; да планират месечната вноска, съобразно потреблението си; да декларират избрана от тях месечна вноска, както и да избират начина на комуникация с компанията - центрове за обслужване на клиенти, EasyPay, кол център, писма, факс и интернет сайт.
При въвеждането на всяка нова услуга или процес съществува риск от първоначално недоверие и неразбиране от клиентите. Такъв е случаят и с отчитането на период, по-дълъг от един месец, въвеждането на което провокира разпространението на някои твърдения, които не отговарят на истината, поясняват от ЧЕЗ.
Данните показват, че е невярно впечатлението, че клиентите кредитират компанията. За периода от началото на май 2008 г. равните месечните вноски са по-ниски от реалната консумация на електроенергия в 80% от случаите. Останалите имат възможност да намалят равните си месечни плащания. Това на практика означава, че ЧЕЗ кредитира огромна част от клиентите си.
Равните месечни вноски са последващи, а не авансови плащания, защото клиентите плащат за електроенергия в края на периода, в който са я консумирали. Това бе потвърдено и от Комисията за защита на конкуренцията.
От месец май миналата година досега близо 130 000 клиенти на ЧЕЗ са декларирали промени в равните си месечни вноски. По този начин компанията доказва, че е дала работещо решение за клиентите си, които смятат, че реалната им консумация не отговаря на прогнозната.
Във връзка с новата практика на отчитане на електромерите до момента са подадени 277 писмени жалби, като само 13 от тях от компанията определят като основателни.
Според направени изчисления, свързани с връщането към едномесечно отчитане на електроенергията, първоначалният разход за осъществяване на тази стъпка е 3,7 милиона лева и допълнително ще се плащат по 10,8 милиона лева годишно.
Еднократният разход е свързан с наемането на допълнително персонал, закупуването на терминали и пренастройването на закупения специализиран софтуер към едномесечно отчитане.
Допълнителните месечни разходи ще бъдат за заплати на новонаетия персонал, за отпечатване и разпространение на фактури и за поддръжка и оборудване на офиси.
„По-добре е тези 14,5 милиона лева за първата година и по близо 11 милиона лева за всяка следваща година, които ще струва връщането към едномесечно отчитане, да се инвестират в мрежата, а не да се харчат за хартия и заплати на допълнителен брой отчетници, смятат от ЧЕЗ.
С парите, които ще бъдат похарчени само през първата година, бихме могли да заменим 300 000 електромера с нови или да изградим 3 подстанции”, коментира Любош Павлас, регионален мениджър на ЧЕЗ за България.