През последните години инцидентите с прекъснати електрически и комуникационни подводни кабели в Балтийско море зачестиха, отбелязва VOA/Voice of America. Корабите, заподозрени за това, често принадлежат на Китай и Русия.
“11 кабела бяха повредени през последните 15 месеца”, споделя латвийският министър на отбраната Андрис Спрудс.
Няма доказателства, че инцидентите са умишлени, но някои високопоставени балтийски военни смятат, че високият им брой не е случайност.
“През последните три месеца доста котви паднаха по непредпазливост. Такива неща се случват, но не толкова често и не в толкова малък периметър”, казва латвийският адмирал Марис Поленкс.
Учени от Центъра на НАТО за морски проучвания и експерименти (NATO CMRE) в Италия са разработили алгоритми, които използват изкуствен интелект (ИИ), за да следят трафика на кораби.
“Те вършат добра работа и ни помагат да предпазим подводната ни стратегическа инфраструктура”, споделя Ерик Поуликен, директор на CMRE.
Според бившия латвийски министър на отбраната Артас Пабрикс страните от НАТО не са готови за справяне със саботажа в Балтийско море.
“Трябва да можем да набелязваме кои кораби ни заплашват. Това е работа на разузнавателните служби”, смята Пабрикс.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня.