Вие сте онлайн търговец, който иска да разрасне бизнеса си и да продава и в други държави? Но не знаете по какви критерии да подберете пазарите, на които да предлагате продуктите си? То тогава този материал е точно за вас!
Нека заедно разгледаме списък с 5 критерия, които ще ви помогнат да изберете най-подходящия балкански пазар за вашите бранд и стоки. А повече за това как да развиете успешен онлайн бизнес, може да научите на двудневната конференция Balkan eCommerce Summit, която ще се проведе на 4-5 април в София.
Проучете спецификите и големината на пазара
Обърнете внимание на числеността на пазара, като, разбира се, важно е не само населението на държавата, но и какъв процент от него пазарува онлайн. По този критерий Румъния, с население от 19,2 милиона и 5,5 милиона, пазаруващи онлайн, и Гърция с население от 10,4 милиона и 5,3 милиона, купуващи в Инертнет, несъмнено са примамлив избор.
Важен критерий при избора на пазар, към който да се насочите, е и оборотът на електронна търговия. По този критерий българският и румънският пазар са с оборот под 5 млрд. евро, но показват годишен ръст от 30%, който е и най-високият за Източна Европа, разкриват от MediaPost HitMail. Интересно е, че по този показател Северна Македония, която е сред държавите с най-малко население в региона, расте със завидна бързина – 28% на годишна база. Трябва обаче да имате предвид, че тъй като Северна Македония не са в ЕС, може да се сблъскате с редица предизвикателства, развивайки бизнес там.
Как да се справим с конкуренцията ?
Не забравяйте, че да се задържите на един развит пазар е далеч по-трудно, тъй като той е наситен от стоки и конкуренцията е голяма. Ако все пак се насочите към голям пазар като Румъния или Гърция, трябва да помислите как да предложите най-доброто съотношение цена/качество на продуктите, които предлагате, и как да оптимизирате максимално процесите свързани с изпълнението и доставката до крайния клиент.
За сравнение позиционирането на малки пазари като Хърватия, Босна и Херцеговина и Македония може да се окаже доста по-лесно и доста по-печелившо решение.
Причината е, че те все още се открояват с интересни ниши, от които може да се възползвате, и това да ви помогне да създадете устойчив във времето бизнес. Към който и пазар да се насочите, е добра идея да осъществите контакти или да използвате знание и насоки от местните асоциации и сдружения, свързани с електронната търговия на пазара.
Склад и логистика
При избора на пазар, на който да предлагате стоките си, е важно да помислите за детайли като това къде и как ще съхранявате продуктите – ще имате ли местен склад, или ще ги доставяте директно от България?
Ако е вторият вариант какъв куриер ще използвате? Дори и да наемете склад, пак е важно е да проучите и куриерските услуги на всеки един от пазарите. В Румъния например най-бързите доставчици печелят поръчката – там времето за доставка е основен критерий при избора на онлайн търговец от страна на потребителя, разкриват от MediaPost HitMail.
Ако сте се спрели на този пазар, осигуряването на бърза доставка ще ви направи много по-конкурентни пред големите местни играчи в определени категории продукти.
Трябва да изберете държава, в която същевременно да можете да отговорите на търсенията на клиентите, но и това да не ви коства непосилен ресурс. За да намерите решение на този проблем, може да се възползвате от услугите, които предлагат различни фулфилмънт центрове като:
Закони и данъци
Запознайте се със специфичните законови изисквания за продажба на съответните пазари или намерете партньор, който може да ви съдейства в тази тематика. До голяма степен законите в съответните страни от ЕС са хармонизирани, но за определени балкански страни, които все още не са част от съюза, ще ви е необходима допълнителна консултация. Тя ще ви осигури правилните насоки от гледна точка на юридическа и счетоводна компетенция.
Екосистема от партньори.
Важно е да изградите подходяща екосистема от партньори на съответните пазари, от които да получавате ценна информация за спецификата в онлайн търговията в региона. Изграждането на печеливши клъстерни връзки между отделните компании в определен бранш е винаги печеливша стратегия. Конференцията Balkan eCommerce Summit ще съдейства на своите гости да си осигурят точно това – ценни познанства в сектора и готови решения за своя бизнес, които ще помогнат за оптимизиране на процесите и за постигане на по-голям успех в сферата.
Официалният език на Balkan eCommerce Summit е английският, а билетите за конференцията са в продажба на интернет страницата на форума. На сайта и във фейсбук страницата на събитието можете да се запознаете детайлно с програмата, партньорите, лекторите и какво да очаквате.
Успех и нека повече български производители и търговци се осмеляват да продават в съседните държави, а защо не и в по-далечните!
Нека заедно разгледаме списък с 5 критерия, които ще ви помогнат да изберете най-подходящия балкански пазар за вашите бранд и стоки. А повече за това как да развиете успешен онлайн бизнес, може да научите на двудневната конференция Balkan eCommerce Summit, която ще се проведе на 4-5 април в София.
Проучете спецификите и големината на пазара
iStock/Getty Images
Важен критерий при избора на пазар, към който да се насочите, е и оборотът на електронна търговия. По този критерий българският и румънският пазар са с оборот под 5 млрд. евро, но показват годишен ръст от 30%, който е и най-високият за Източна Европа, разкриват от MediaPost HitMail. Интересно е, че по този показател Северна Македония, която е сред държавите с най-малко население в региона, расте със завидна бързина – 28% на годишна база. Трябва обаче да имате предвид, че тъй като Северна Македония не са в ЕС, може да се сблъскате с редица предизвикателства, развивайки бизнес там.
Как да се справим с конкуренцията ?
iStock/Getty Images
За сравнение позиционирането на малки пазари като Хърватия, Босна и Херцеговина и Македония може да се окаже доста по-лесно и доста по-печелившо решение.
Причината е, че те все още се открояват с интересни ниши, от които може да се възползвате, и това да ви помогне да създадете устойчив във времето бизнес. Към който и пазар да се насочите, е добра идея да осъществите контакти или да използвате знание и насоки от местните асоциации и сдружения, свързани с електронната търговия на пазара.
Склад и логистика
iStock/Getty Images
Ако е вторият вариант какъв куриер ще използвате? Дори и да наемете склад, пак е важно е да проучите и куриерските услуги на всеки един от пазарите. В Румъния например най-бързите доставчици печелят поръчката – там времето за доставка е основен критерий при избора на онлайн търговец от страна на потребителя, разкриват от MediaPost HitMail.
Ако сте се спрели на този пазар, осигуряването на бърза доставка ще ви направи много по-конкурентни пред големите местни играчи в определени категории продукти.
Трябва да изберете държава, в която същевременно да можете да отговорите на търсенията на клиентите, но и това да не ви коства непосилен ресурс. За да намерите решение на този проблем, може да се възползвате от услугите, които предлагат различни фулфилмънт центрове като:
- Професионално опаковане и складиране на вашите продукти.
- Експресна и достъпна доставка до различни дестинации на Балканите и Европа.
- Управление на стоковите наличности, без постоянни разходи за складово управление и поддръжка.
Закони и данъци
Запознайте се със специфичните законови изисквания за продажба на съответните пазари или намерете партньор, който може да ви съдейства в тази тематика. До голяма степен законите в съответните страни от ЕС са хармонизирани, но за определени балкански страни, които все още не са част от съюза, ще ви е необходима допълнителна консултация. Тя ще ви осигури правилните насоки от гледна точка на юридическа и счетоводна компетенция.
Екосистема от партньори.
Важно е да изградите подходяща екосистема от партньори на съответните пазари, от които да получавате ценна информация за спецификата в онлайн търговията в региона. Изграждането на печеливши клъстерни връзки между отделните компании в определен бранш е винаги печеливша стратегия. Конференцията Balkan eCommerce Summit ще съдейства на своите гости да си осигурят точно това – ценни познанства в сектора и готови решения за своя бизнес, които ще помогнат за оптимизиране на процесите и за постигане на по-голям успех в сферата.
eCommerceAcademy
Успех и нека повече български производители и търговци се осмеляват да продават в съседните държави, а защо не и в по-далечните!