Михаил Миков, председател на ПГ на Коалиция за България, Минчо Спасов, председател на Парламентарната комисия по вътрешната сигурност и обществен ред, Камен Костадинов, депутат от ДПС и член на Парламентарната комисия по вътрешната сигурност и обществен ред - гости е предаването "Седмицата" по Дарик.
Водещ: Гости на “Седмицата” са председателят на ПГ на Коалиция за България Михаил Миков, председателят на Парламентарната комисия по вътрешна сигурност и обществен ред Минчо Спасов от НДСВ и Камен Костадинов от ДПС, член на същата комисия и на делегацията в съвместния парламентарен комитет “България - Европейски съюз”. И тримата присъстваха на съвета на управляващата коалиция в сряда. Добър ден.
Михаил Миков: Добър ден.
Минчо Спасов: Здравейте.
Камен Костадинов: Добър ден.
Водещ: Резултатите от вчерашния вот на недоверие – 234 гласували депутати, 117 – “против”, 82 – “за”, 35 – “въздържали се”. Господин Миков, управлявана ли е България в момента от стабилно политическо мнозинство?
Михаил Миков: Мисля, че да. И петият вот както предишните, искан от странна коалиционна формация четири-петорна, тъкмо това смятахме с колегите, дали всъщност е четворна, петорна или тройна коалицията, която внесе вотът, получи около 80 гласа. Искането получи по същество около 80 гласа – нещо, което не дава големи разлики от предишни такива гласувания.
Водещ: Господин Костадинов, вашата преценка, стабилно ли е управляващото мнозинство?
Камен Костадинов: Управляващото мнозинство е стабилно и правителството е стабилно от гледна точка на това, че правителството получи половината от гласовете, участващи в гласуването. А гласувалите “за” вота и тези, които се въздържаха, бяха точно 117 също. Въпросът е обаче дали правителството ще получи достатъчно ясно мнозинство за прилагане на радикалните реформи, които има виждане министър-председателят, и за мен това е важният въпрос от бъдещето, защото е видно, че в обществото има насочени очаквания към управляващите, има определени проблеми в управлението и ние очакваме ясна програма с много радикални мерки. Убедени сме в готовността на министър-председателя да я приложи и ние като Движение за права и свободи, като мандатоносител, като един от субектите в управляващата коалиция, сме готови да му дадем абсолютно пълната си безрезервна подкрепа, защото такива мерки се правят само със силна и мощна подкрепа.
Водещ: Господин Спасов, можете ли да дадете гаранции на колегите си Костадинов и Миков, че при следващия вот на недоверие към кабинета “Станишев” НДСВ депутатите, всички вкупом 35-ма, няма да натиснат едно друго копче и то е “за” вот на недоверие?
Минчо Спасов: Вие започнахте въпроса със стабилността. Стабилността на държавата е по-важна от временната нестабилност на коалицията, от временната нестабилност на някоя партия, дори ако щете, от това дали някоя партия ще има пет или три министри, от това дали някоя партия ще влезе или не в следващия парламент. Ето защо НДСВ показа отново едно предсказуемо коалиционно поведение. Защо предсказуемо?! Защото НДСВ винаги е имало предсказуемото поведение, което води до стабилност на държавата. Ние винаги сме били привърженици на това България да бъде едно спокойно и стабилно място за живеене. И това ни поведение, и тази позиция, беше продиктувана именно от този константен наш стремеж, с който влязохме и в тройната коалиция. А на вашия въпрос дали можем да обещаем някакво бъдещо поведение, разбира се, ние ще обещаваме и сме обещавали винаги едно подобно предсказуемо поведение, ако то е насочено към стабилността на държавата.
Водещ: Не ви ли обиди факта, че вчера от парламентарната трибуна премиерът Сергей Станишев благодари за лоялността и предвидимото поведение единствено на колегите от ДПС, а не на вас?
Минчо Спасов: За нас е по-важно стабилността на държавата. А това, че е имало някои подобни намеци, не е чак толкова важен факт. Плюс това човек трябва да прощава такива неща.
Водещ: Господа, господин Миков, господин Костадинов, вярвате ли в това, което казва вашият колега от НДСВ – НДСВ са предвидими политически партньори, вие може да разчитате на него?
Михаил Миков: Ами аз мисля, че вчера НДСВ заяви, въпреки начина на гласуване, категорична подкрепа за правителствената политика за реформи. И оттук насетне времето е това, което изпитва всякакви декларации. Коалицията не е брак до гроб, аз съм го казвал и по друг повод. Винаги изпитанията между коалиционните партньори са тези, които доказват лоялността. Иначе клетвите във вечна вярност – няма нужда.
Водещ: Не става въпрос за клетви за вечна вярност. Става въпрос заради това дали правителството ще изкара своя мандат докрай, не куцукайки, както каза вчера премиерът, а вършейки работата си в благото на народа.
Михаил Миков: Категорично. И не само, че трябва да изкара мандата си, трябва да финализира тези дълбоки промени, свързани с реформата в сектора “Правосъдие и вътрешни работи”. Аз мисля, че там много се направи през тези три години и за тази една година още много може да се направи. И единственото, което нас ни плаши, е, че опозицията се опитва чрез политически действия да блокира една или друга реформа, структурна, персонална, най-вече законовите. Смешно е, че всичко, което правехме през тези три години, включително конституционни промени, за които се иска мнозинство 180 гласа и където получихме от отговорни представители на опозицията такава подкрепа, най-гласовитите участници във вота на недоверие гласуваха “против” тогава – и за създаването на ДАНС, и за създаването на Съдебния инспекторат. Ето и сега дискусията по вота не предложи ама никаква, ама никаква алтернатива, решение, рационално решение. Казваме – при използването на специални разузнавателни средства във всички случаи, за всеки случай се съставя протокол, или други трети, четвърти, конкретни. Борбата с организираната престъпност трябва да бъде структурирана по този начин. Не, нищо, както при ДАНС. Спомняте си тогава, че най-високо говорещият Атанасов беше един от най-големите противници. Или пък Борисов.
Водещ: Да се учудим ли обаче, ако бъдещите персонални промени не засегнат министър Румен Петков?
Михаил Миков: Персоналните промени са категоричен приоритет на министър-председателя и ние, и колегите от НДСВ и ДПС дават подкрепата за тези промени. И нека да не изпреварваме това, което ще предложи министър-председателят. Ще има...
Водещ: Не, аз не искам да си играем на врачки. По-скоро ви питам в състояние ли е Румен Петков да довърши тази дълбока и очистителна реформа, за която всички говорите през последните седмици?
Михаил Миков: Вижте, вчера мисля, че господин Доган много точно го каза – нито махането, нито оставането решава проблема.
Водещ: Развийте тази теза до тук – това беше вчера казано от Ахмед Доган?
Михаил Миков: Мисля, че в контекста на персоналните промени ще може да се коментира този въпрос. Не бих искал по никакъв начин, и мисля, че не е добър политически вкус, да предопределям решението на министър-председателя.
Водещ: Добре, не беше ли самоубийствено за тройната коалиция оставането на министър Румен Петков на своя пост? Ако вие се бяхте освободили от него, вероятно нямаше да има вот на недоверие, защото той нямаше срещу кого да е насочен, жилото му щеше да му е по-тъпичко. Нямаше да има дебат и вероятно премиерът нямаше да стигне до промени, анонс за промени в кабинета.
Михаил Миков: Ама въобще, точно обратното ще ви кажа – че с политическото действие “вот на недоверие”, с целия този натиск, който се упражнява в последните няколко месеца, с всичките скандали, свързани много често и с инсинуации, и с извода, че правителството е свързано с организираната престъпност, всъщност опозицията блокира радикализиране на промените, включително и в системата на МВР.
Камен Костадинов: Тук аз съм абсолютно съгласен с колегата Миков, че действията на опозицията по внесения вот обслужват статуквото. И аз се опитах да докажа в изказването си по време на дебата, има хора, които работят в системата на МВР, които се уплашиха от това, което започна да се случва. Защото аз за пореден път казвам, без да сме адвокати на Румен Петков, последните няколко месеца в МВР започна да тече очистителен процес. И това, което се случва с внесения вот на недоверие, целеше именно блокиране на това, което започва. И в тази връзка бяха и думите на господин Доган, че оставката на министъра не върши работа. Разбира се, не е сигурно, че и оставането му ще свърши работа. Но нека да обърнем въпроса от другата страна, която според мен е по-точна. Ние не търсим работа за хората в момента, а като се направят ясните приоритети, които ще доведат до промяна, персонална и структурна в Министерския съвет, тогава ще се види кои ще бъдат хората, които ще реализират тези приоритети, тези политики, които ще доведат до отговор на очакванията на хората.
Водещ: Преди няколко минути министър Гергана Грънчарова каза, че докладът, който Румен Петков е написал за състоянието на МВР през последните 18 години бил по-силен и по-критичен от всичко, което сме получавали от Брюксел. Въпросът е обаче защо този доклад беше написан на първата година и четирите месеца от членството ни и най-вече на третата година от мандата на Румен Петков?
Михаил Миков: Мога да ви кажа, че реформата в МВР започна в началото на мандата и тя започна с решаването на един проблем, който 15-16 години не беше решен. Това е проблемът за девоенизацията. Много неща се направиха в системата, включително по отношение на подобряване на материално-техническо състояние, по отношение на системи за контрол върху корупцията, но явно не е било достатъчно. С доста неща се захванахме, особено главата “Правосъдие и вътрешни работи”. Вие си спомняте, че там предпазната клауза беше една мантра, което се въртеше от опозицията постоянно.
Водещ: А сега мантрата не се ли върти, не се ли завърта много по-сериозно?
Михаил Миков: Ами, завърта се. Завърта се и в България ситуацията в правосъдието и вътрешни работи в никакъв случай не трябва да бъде свързана с нашия мандат. Само че никоя друга политическа управляваща, никое друго политическо мнозинство не успя да направи постоянно действащия Висш съдебен съвет или Съдебния инспекторат, или дисциплинарните производства, или всичко това, което ни предстои за тази една година. И вчера премиерът много ясно каза – не става въпрос за коалицията, не става въпрос за партията. В крайна сметка се извършват дълбоки реформи, които ще останат и за следващите и са необходими на държавата.
Камен Костадинов: Специално в системата на МВР, мисля, тук моите колеги ще се съгласят, наистина реформата е много трудна от гледна точка на силните съпротивителни движения на самата система.
Михаил Миков: Като и в съдебната система всъщност.
Камен Костадинов: И досега много пъти е правена основната грешка, това е като проблемите, ние си говорихме в ДПС, в здравната реформа, че дълги години здравната реформа беше правена от лекари. Дълги години реформата в МВР беше правена от ченгета и от полицаи, които самовъзпроизвеждат системата вътре от себе си. И в момента, в който започне да се налага някакъв по-сериозен граждански контрол, защото е безспорна истина, че последните няколко години са правени най-малко политически назначения и уволнения в МВР. За последните няколко години МВР най-малко е използвано за политически цели. Ако погледнем назад във времето ще видим колко голяма част от кадровата политика е правена чисто на политически принцип. Разбира се, това не значи, че сегашната кадровата политика е успешна. Напротив, и министърът го каза и това е оценка. Той има много сериозни пропуски и грешки в кадровата политика, но в кадровата политика, вътре измежду самите хора, които са продукт на тази система последните 18 или 20 години. Затова системата наистина трябва да бъде радикално реформирана, да бъде наложен тежък граждански контрол върху нея, за което е необходима много ясна политическа подкрепа и ние и за това апелираме към колегите от НДСВ. Мнозинството трябва да бъде наистина стабилно, не на ръба на 120 или 120 и няколко депутата, за да стане това нещо, да се преодолеят съпротивителните сили на системата отвътре, която не желае да се самореформира. Тя си е самодостатъчна, себе си се продуцира при всяко следващо управление.
Водещ: Господин Спасов, пагубно ли ще е за МВР оставането на Румен Петков на поста?
Минчо Спасов: Аз предлагам да не коментираме този човек в негово отсъствие, най-малкото защото не е морално. Аз предлагам да се концентрираме върху това, което трябва да бъде направено с или без Румен Петков.
Водещ: Не, аз искам да говорим за това дали Румен Петков ще е, е в състояние да извърши реформата и неговото оставане на този пост ще влияе благотворно върху всички процеси в МВР.
Минчо Спасов: Аз съм сигурен, че МВР ще оцелее и с Румен Петков начело, но обществените очаквания трябва да бъдат, че ще има много по-строг контрол и информираност за неговите действия по провеждане на реформата. В НДСВ обсъждаме дали едни ежеседмични или двуседмични лични доклади на министъра на парламентарната комисия няма да допринесат за една по-голяма прозрачност и осведоменост на обществото за това какво се случва ежеседмично, ежемесечно в МВР, как върви реформата. Успоредно с това обаче нито Румен Петков, нито който и да е друг би могъл да бъде магьосник и с магическа пръчка да промени радикално нещата. Нашата визия е строго прагматична. На първо място, за да повдигнем морала, да премахнем корупцията, трябва да направим заплащането на тези хора малко по-добро. За да се поберем в нашите ограничени финансови възможности, пътят е редуциране броя на работещите там. Ню Йорк, който е значително по-голям от България, между 8 и 9 милиона, има 52 хил. полицаи. България има над 60 хиляди. Тоест напълно достатъчно е при една добра организация да се върши полицейската работа и с такъв брой служители. Нещо повече – предстои ни да въвеждаме новите технологии, предстои да се въведе наблюдение, видеонаблюдение по пътищата, за да приберем катаджиите, които, знаем, как се изявяват за съжаление по пътищата, да ги приберем в участъците пред камерите, да автоматизираме тези процеси, когато няма да има нужда да имаме толкова много бройки полицаи, а за увеличаването на тяхното заплащане неминуемо ще доведе и до повишаване на морала и до квалификацията им. Разбира се, има и други мерки, които предстоят.
Водещ: Добре, господин Миков и господин Костадинов, какво мислите за това? Ето, синтезирано Минчо Спасов предлага две-три неща, които са важни.
Михаил Миков: Те тези неща ние ги обсъждахме на политически съвет на коалицията и към тях може да се допълни изваждане на службите фактически работещи със спецсредства. ДОИ и ДОТИ имам предвид. За гражданите обаче тези съкращения невинаги говорят всичко. И еднакво отдалечаване от техните заявители – прокуратура, следствие, МВР, ДАНС. Следващата стъпка я казах вече – специалните разузнавателни средства, сериозен анализ. Но там, разберете, имаме другия голям проблем. Нашите партньори в борбата с тероризма искат използване на повече разузнавателни средства, в същото време в обществото има един страх. Хората, като говорят, и казват – хайде, това не е за телефона, като се видим. Тук някъде трябва да прекараме тази много внимателна граница, но при всички случаи чрез засилени механизми за контрол по използването и най-вече по изнасянето, защото се оказа, че големият проблем е постоянното хвърляне в публичното пространство на информация, която е класифицирана. Или има някаква грешка при класификацията. Много често се класифицира информация, която не е необходимо да бъде някакъв секрет, което претоварва системата.
Водещ: Ама вижте, днес вестник “Капитал” публикува стенограмата от заседанието на...
Михаил Миков: Ами, хайде, кажете вие как го оценявате?
Водещ: Как да го оценявам?! Това е като роман на Кафка, аз снощи го четох, вместо, примерно, романа на Стивън Кинг, който чета, и ми изглежда малко по-страшно.
Михаил Миков: Вие явно четете, имате време. И ние от време на време намираме такива романи.
Водещ: Да. Вчера се задълбочих. Политици вдигат телефони и се обаждат, и спират разработки. Висшето ръководство на МВР е абсолютна... изтича информация.
Михаил Миков: Само че това е твърденията. Може ли да ви кажа за този случай?
Водещ: ОК. Това е, да, Ваньо Танов пред вътрешната комисия.
Михаил Миков: Не, аз искам другояче да поставя въпроса – че тази стенограма и разговорът в комисията беше коментирана в медиите поне една-две седмици. Изведнъж се появява документ, който е класифициран. Всички тези твърдения на Танов, на други, слушани от комисията лица, бяха известни на медиите. Само че появата вече на самия документ, веднага светва лампичката някъде при нашите партньори и казват – каква е тази държава, в която политическите битки трябва да бъдат непременно обслужвани от изнасяне на информация. Това е големият въпрос?
Водещ: Господин Спасов.
Михаил Миков: Не, аз не смятам, че г-н Спасов, този въпрос е към господин Спасов. Този въпрос е към отговорността на тези, които в името на политическите си интереси, на тази спирала на скандала, която се развива, са готови да стигнат и до такива форми, които злепоставят в крайна степен държавата. Дали е тази стенограма, дали е някакъв документ, в който се обсъжда ситуацията на Балканите, който е също класифициран, това няма особено значение. А тайна няма.
Водещ: Вижте, в тази стенограма няма нищо по-различно с малки изключения, че фигурира името на вашия главен секретар Дъбов и на шефа на кабинета на министъра господин Петров.
Михаил Миков: Добре, ама не, че има. Въпросът е, ако така тръгнем, нека всеки тогава да вади всичко и да върви в публиката. Каква държава сме?!
Камен Костадинов: Въпросът е в нещо друго, не е въпросът, какво има в същината на документа. В него, той отдавна по една или друга причина беше коментиран. Въпросът е, че заседанията на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред са закрити за журналисти. Фактът, че излиза документ от закрито заседание, самият факт на изтичане на документа е тревожен, а не какво пише в самия документ. Това отдавна беше казано. И ако ми позволите да се върна към въпроса, който започна господин Спасов, аз напълно подкрепям това, което той казва като необходими неща, които трябва да се случат в МВР. Обществото има очаквания и ние сме длъжни да реагираме много сериозно като силни приоритети в няколко посоки. Първо, да се изведе като сериозен приоритет борбата с наркотрафика в България. Децата на всички българи са заплашени от това, което се случва, и поради географското положение на България. И мисля, че в тази посока в МВР има волята и разбирането за това нещо. Вторият приоритет трябва да се насочат много сериозни сили към борбата с корупцията в цялата държавна администрация. Това правителство беше това, което създаде Дирекцията “Вътрешна сигурност” към Инспектората в МВР, която да се бори с корупцията вътре в системата. Просто тази дирекция трябва да бъде подсилена. Трето, разбира се,...
Водещ: Господин Костадинов, извинявайте, че ви прекъсвам. Аз недоумявам, защо трябва да борим корупцията и организираната престъпност една година след пълноправното си членство в ЕС?
Камен Костадинов: Ние трябва да я борим постоянно – и преди, и след.
Водещ: Това не смятате ли, че се забелязва, така, като анонс, като послание от приятелите ни в Брюксел?
Камен Костадинов: И 10 години като минат, корупцията има и в държавите, които са в Брюксел, които членуват много по-отдавна.
Водещ: Ама вижте, миналата седмица в Плевен Румен Петков обяви началото на някаква гигантска реформа в МВР.
Михаил Миков: Значи, чакайте.
Камен Костадинов: Сега начало, ние не започнахме.
Водещ: Разбирате ли, началото трябваше да е 2004 година, 2005 година.
Камен Костадинов: Напротив, началото трябваше да бъде много по-напред и този процес е, който няма край.
Водещ: Добре, аз съм песимист и да кажем, че 2005 година.
Камен Костадинов: Нали това не е процес, за който ние казваме, вече преборихме корупцията...
Водещ: Румен Петков тръгва да прави реформа 2008 година. Това няма ли да бъде забелязано от Брюксел?
Михаил Миков: Ама вижте, вашето мнение...
Камен Костадинов: Значи...
Михаил Миков: Румен Петков не ни увличайте да го коментираме.
Камен Костадинов: Реформата е започнала много отдавна.
Водещ: Не, аз коментирам кога е започнала реформата в МВР. Нали мога да се позова на Румен Петков?
Камен Костадинов: Реформата е започнала. Приемането на Закона за Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС) е част от реформата в МВР.
Михаил Миков: Даже по-рано, девоенизацията.
Камен Костадинов: Приемането на Закона от 2006 година за МВР е част от реформата. Приемането, ако щете, на Закона за разсекретяване на досиетата също е част от това да се прекъснат връзките и зависимостите, които са. И това правителство за първи път прави такива реални крачки, защото ние много сме слушали за досиетата и от Иван Костов, и от хора преди него, но никой не направи тази реална крачка.
Водещ: Господин Спасов, вие като изслушахте, там, своите гости пред комисията, включително и Ваньо Танов, останахте ли с впечатление, че реформата в МВР е започнала, е напреднала – хайде ще употребя друга дума?
Минчо Спасов: Вие сте видели какво е казал Ваньо Танов едно към едно в тази стенограма и сами може да направите своя извод по този въпрос. Аз не съм по-умен от вас.
Водещ: Не, не, вашият извод, аз моят съм си го направила.
Минчо Спасов: Аз искам само да кажа за изтичането на тази стенограма. Комисията чрез своята работа показа, че прозрачност в работата на МВР може да бъде постигната и без изнасяне на класифицирана информация чрез доклада си.
Водещ: Тук съм абсолютно съгласна с вас.
Минчо Спасов: Никой не е казал, че докладът ни е скрил нещо, но просто в него ние заличихме оперативно интересна информация, която може да бъде компрометирана за бъдещото съдебно разследване срещу определени лица, защото изнасянето й предупреждава разследваните и изнасянето й я компрометира като факт, който може да бъде използван в едно съдебно производство. Ето защо аз считам, че комисията правилно е скрила тези имена на Алексей Петров, на имена на разработката, че се казвала “Хотелът”, а пък другата еди-как си. Но друг въпрос е кой има интерес да изнесе тази стенограма. Аз още снощи видях в сайта. Даже някои ваши колежки ми се обадиха възмутени, че едва ли не е изтекла стенограмата само към вестник “Капитал”. И ме питаха, защо не я дадеш на нас. И аз ги питах, как можете да си помислите, че мога да я дам тази стенограма. Прочетох в сайта и веднага отидох при господин Пирински. Задействахме службата в Народното събрание за защита на класифицираната информация. Звъннахме и на господин Петко Сертов, председателя на ДАНС. Направихме един анализ, какъв може да е източникът на изтичане на тази информация и мисля, че се ориентирахме за потенциалния източник.
Водещ: Откъде е той и ще има ли наказани за това?
Минчо Спасов: Вероятно няма да мога да ви кажа на този етап, но мисълта ми е, че това, което наистина се случва, първо, е насочено към дискредитиране на работата на самата комисия, която реши да си свърши работата, както трябва. А сега се оказа, че изнасяйки данни как от МВР изтича информация, някой ни казва какво ни обвинявате нас, бе, я се вижте вие самите.
Водещ: Точно това беше снощният коментар, между другото на Румен Петков, пак ще го спомена, пред Агенция “Фокус”, нали, защото той знаейки, че тази стенограма ще излезе, се усъмни в качествата на ръководената от вас комисия. Добре. Няколко политически въпроса за финал. Господин Миков, че вчерашното гласуване на НДСВ по вота на недоверие ще доведе до промяна на сакралната формула 3-5-8, на която се крепи днешното управление?
Михаил Миков: Въпросът за формулата не е свързан с вчерашното гласуване. Въпросът за формулата е принципен въпрос, който ние като коалиционни партньори може би си струва да коментираме сега, година преди края на мандата, с оглед относителната тежест на всеки от коалиционните партньори.
Водещ: Нека да кажем, че след отцеплението НДСВ има 35 депутати, ДПС – 34.
Михаил Миков: Да, това е. Ние сме 81, защото и при нас напуснаха.
Водещ: На базата на това, че НДСВ олекна като...
Михаил Миков: Но такъв разговор, такъв разговор е вторичен въпрос. Това е разговор, който се води в коалицията, на база на предложенията на министър-председателя, свързан със структурните промени, с персоналните промени. И в крайна сметка ние постигнахме една кохезия през тези години, аз не знам дали колегите са съгласни, съвместимост в работата между политически различни формации, в името на постигане на цели на управлението, които са общонационални. И аз си мисля, че едва ли тези числа 8-5-3, които бяха заложени в началото, на 100% отразяват тази степен на разбирателство по важните въпроси, степен на възможност за обсъждане и решаване, защото ние запазваме разликите си, запазваме разликите си с оглед на идейните си платформи. Има въпроси, които БСП предлага, и не се приемат. Има въпроси, които коалиционните партньори като либерални формации предлагат, и са неприемливи за нас и за платформата, която ние представляваме. Но в крайна сметка този разговор е наближил, предстои и там ще решим тези въпроси.
Водещ: Не разбрах обаче все пак, има ли необходимост според вас от промяна на тази формула, която може да изглежда като проста математика, но в нея се крият дълбоки властови отношения?
Михаил Миков: Пак казвам, тази формула не отразява в крайна степен онази степен на работа, на сътрудничество в коалицията и не бих я формализирал по този начин, с аритметически цифри. Аз знам, че вие, това е новина, която можете да извадите, но 8-5-3 или 10-5-5...
Водещ: Внимавайте какво казвате.
Михаил Миков: ... или 12-8-8.
Водещ: Е, увеличихте кабинета на много бройки. Господин Костадинов, ДПС ще поиска ли промяна на тази формула?
Камен Костадинов: Никога не е била сакрална тази формула между другото освен за медиите и за журналистите. И ако в началото на мандата могат да се поставят някакви искания съобразно вота, получен от избирателите съвсем скоро, то когато се правят корекции на управленска програма и трябва да се довърши мандата успешно и се дава приоритет на една политика за сметка на други политики, според мен водещ трябва да бъде принципът хората, които могат да реализират тези политики, а не да се слугува на каквито и да е формули. ДПС няма усещане, че има необходимост от повече власт. ДПС, както казах в началото, дава своята подкрепа за министър-председателя, за това той да реализира приоритетите и политиките във водения от него кабинет по начин, по който той счете за необходимо.
Михаил Миков: И само нещо, ако позволите.
Водещ: Добре, като казвате, само секунда, като казвате, че това е сакрална формула, защо сега при предстоящите промени примерно ДПС не се откаже от един министерски пост?
Камен Костадинов: Ако това ще доведе до по-добра реализация на политиките в този сектор, защо не и това да се случи.
Михаил Миков: Само да ви дам пример. Има редица институции, където ние с общо съгласие избираме определени професионалисти експерти, независими регулатори, избирани от Народното събрание. Хора, които и в предишното управление са били някого от една или друга квота, но в крайна сметка смятаме, че са добри професионалисти. Така че тази формула, сакрална, 8-5-3 или ако вземете министър Орешарски, той всъщност от осмицата, от петицата или от тройката е. Тоест експертното начало, освен на това високо политическо равнище, съществува и на долните управленски равнища.
Водещ: Господин Спасов, каква ще е реакцията на НДСВ, ако се наложи преписване на тази формула в загуба на НДСВ и за сметка, да кажем, на по-толерантния и верен коалиционен партньор ДПС?
Минчо Спасов: Да, ние схванахме заплахата в думите на нашите партньори. Но пак ще повторя, че за нас това не е толкова важно, защото НДСВ никога няма да постави личнопартийните си интереси пред стабилността на държавата и никога няма да отстъпи от своето последователно поведение за защита интересите на България и нейната стабилност.
Водещ: Тоест за НДСВ няма никакво значение дали участва в кабинета “Станишев” с петима свои министри, или с двама свои министри?
Минчо Спасов: Разбира се, че има значение, но по-голямо значение има дали България ще остане в очите на света като една стабилна държава, която три последователни мандата правителствата й изкарват целия си мандат. Забележете, че това е едно постижение, което малко, дори европейски държави, могат да се похвалят. Струва си усилието, дори ако щете и НДСВ да не влезе в следващия парламент, но това да се случи и България да остане като една стабилна държава и добро място за живеене.
Водещ: Каква ще е реакцията на НДСВ все пак, ако останете с трима министри, на политическо ниво?
Минчо Спасов: Ще се постараем нашите министри да работят качествено и добре както и досега.
Водещ: Ще смени ли НДСВ министри, свои, и кои?
Минчо Спасов: Не съм аз човекът, който има ранг да казва това нещо.
Водещ: Добре. Тъй като ще получа отговори от другите двама събеседници...
Камен Костадинов: Една реплика, ако ми позволите само.
Водещ: Да, имена.
Камен Костадинов: Не е имало заплаха по никакъв начин поне от моя страна към НДСВ. За мен е по-важно политиката и програмата, която ще води правителството през следващата една година, да бъде територия на общо съгласие между тримата коалиционни партньори и съм дълбоко убеден, че имената, които да реализират тази политика, ще дойдат много по-лесно като съгласие и едва ли ще има някакви трагедии.
Водещ: Добре, не искам да говорим за имена, ще получа от вас, как да кажа, уклончив отговор. Краткия ви отговор на въпроса в какви области, следвайки своите приоритети, вие виждате структурните и персоналните промени в правителството, в кои области? Къде трябва да се бръкне, да се промени, да се прекрои и да се реформира?
Михаил Миков: Аз мисля, че днес достатъчно ясен е отговорът. Нищо уклончиво няма в това, че никой от коалиционните партньори – нито БСП, нито ДПС, нито НДСВ, има министри “свещени крави”. Тоест министър-председателят, който е отговорен за политиката на правителството пред парламента, пред мнозинството, е човекът, който ще предложи и ще обсъдим, така отговарям и на сега зададения въпрос.
Водещ: Ами, тъй като премиерът не е тук, аз иначе с удоволствие щях да го питам и тъй като виждам вас, ви питам – здравеопазването силна област ли е, МВР добре ли е, външната политика как е?
Михаил Миков: Ами и в залата прозвучаха много въпроси, коментари в тази посока. Ние в коалицията първо трябва да седнем и да обсъдим тези въпроси и тогава ще ги споделим и на вас, на вашите слушатели, и на другите медии. Днес не е моментът, в който ние сме готови да споделим с вас това, което си мислим и което говорим помежду си.
Водещ: В ДПС какво ще се случи?
Камен Костадинов: В Хисаря започна един много сериозен процес на изработване на управленска корекция в управленската програма и предлагане на нова управленска програма до края на мандата. Този процес беше спрян с ченгеджийските истории около МВР. За нас това беше отклоняване на вниманието, но така или иначе оттук нататък аз се присъединявам към думите на колегата Миков – за нас от ДПС в Министерски съвет няма “свещени крави”. Единствената “свещена крава” е министър-председателят, на който ние имаме стопроцентово доверие и му даваме пълната си подкрепа. Той по Конституция има приоритет да предложи структурна форма на Министерски съвет, корекции и имената, които според него най-добре ще изпълнят политиката, която за мен е по-важно да бъде територия на общо съгласие между тримата коалиционни партньори.
Водещ: Една от водещите теми в Хисаря си спомням беше здравеопазването. Силен министър ли е Радослав Гайдарски, господин Миков?
Камен Костадинов: Те са колеги от един избирателен район, така че въпроса...
Водещ: Е, нищо.
Михаил Миков: Той е един силен човек. Разбира се, здравеопазването също трябва да се анализира сериозно, когато се обсъжда въпросът за структурните и персонални промени, както апропо и други сфери. Докъде е стигнала реформата, какво е постигнато?
Водещ: Кои, кои други сфери?
Михаил Миков: Все пак съгласете се, че няма да хвърля боб нито министър-председателят, нито ние, когато ще се обсъждат структурните и персоналните промени, а ще се прави много сериозен анализ на свършеното, на несвършеното, на причините за несвършеното, включително и управленските качества на всеки от министрите, от персоните, които обсъждаме.
Водещ: Господин Спасов, кои са силните министри на НДСВ и кои не толкова?
Минчо Спасов: Аз няма да отговарям така сложно и дълго. Просто ще ви кажа, че в държавата нещата ще тръгнат, когато всеки почне да си гледа работата. Аз лично нямам самочувствието, нито ранга, че да давам прогнози кой трябва да бъде сменен или кое министерство към кого трябва да мине. Аз смятам, че в това правителство има доста успешни министри и то не само от НДСВ.
Водещ: Смятате ли, че политическият морал задължава хората, които по някакъв начин на последния ваш конгрес изразиха инакомислие към правата линия в НДСВ и сега са министри, просто да си отидат?
Минчо Спасов: Не мога да коментирам този въпрос, защото морала всеки коментира за себе си.
Водещ: Никакъв отговор. Добре. Това да е финалът на разговора. Тепърва ви предстоят интересни разговори за това кой трябва да бъде сменен, как да бъде сменен и как да бъде променена, разбира се, най-вече политиката в определените сфери. Михаил Миков, Минчо Спасов и Камен Костадинов, гости на “Седмицата”.
13 минути
Слави Трифонов: Това, което се случва в момента в българския парламент е отвратително
"Това, което се случва в момента в българския Парламент е отвратително и ми действа ...
43 минути
Задържаха трима мъже, препречили пътя на кола и откраднали чантата на шофьора със 120 хил. лв.
Трима мъже са задържани за нападение и грабеж на голяма сума пари.
На 20 ноември около ...
46 минути
Правителството одобри допълнителни 125 млн. лв. в подкрепа на земеделските производители
Правителството прие Постановление за одобряване на допълнителни 125 млн. лв. по бюджета ...
49 минути
Британец призна, че е подпалил свързан с Украйна търговски обект по поръчка на чуждо разузнаване
Британец призна днес, че е подпалил свързан с Украйна търговски обект в Лондон, за ...
57 минути
Министър Кондева обяви кога новата сграда на областната болница в Ямбол ще заработи
Новата сграда на областната болница в Ямбол ще заработи най-рано през следващото лято, ...
ohnamama.bg
Синдром на средното дете - какво значи това?
Средните деца често са подценяваният член на семейството. Популярната култура ги представя, ...
1 час
Кметът на Минерални бани остава под домашен арест
Кметът на Минерални бани Мюмюн Искендер и общинският служител Байрям Иляз остават ...
1 час
Непридружени деца мигранти продължават да пресичат границата на САЩ въпреки рисковете
Пътуването до САЩ е опасно и плашещо за всеки мигрант, но носи още по-големи рискове ...
1 час
Украйна: Контролираме 800 кв. км в руската област Курск
Украинската армия контролира 800 кв. км от руския граничен регион Курск, съобщи източник ...
1 час
Четирима войници на ООН бяха ранени при ракетен удар в Ливан
Четирима италиански военнослужещи са били леко ранени при удар по щаб на Временните ...
1 час
Издирват мъж, взел забравени 300 лв. от банкомат в Пловдив
Криминалисти от пловдивското Четвърто районно управление издирват мъж, взел забравени ...
1 час
Оставиха в ареста четиримата лихвари, задържани за изнудвания в София
Четирима души са задържани за участие в организирана престъпна група и изнудване след ...
1 час
Кабул пред водна криза: Жителите се редят с часове на опашки
Жителите на Кабул са изправени пред сериозен недостиг на вода, често чакайки с часове ...
1 час
Кметът на Шумен сезира прокуратурата заради водната криза
Сигнал до Окръжната прокуратура заради проблемите с водата в Шумен и близките села ...
1 час
Шолц: Използването на новата руска ракета срещу Украйна е „ужасна ескалация“
Германският канцлер Олаф Шолц нарече използването от страна на Русия на нова експериментална ...
1 час
Несебър вече има изготвена визия, пътна карта и чернова на План за опазване и управление
Министърът на културата Найден Тодоров се запозна с актуалното състояние на „Старинен ...
1 час
Важно за шофьорите: Предлагат промени в регистрацията на коли
Заради забавяне в административните услуги по регистриране на автомобилите, се предлагат ...
1 час
Все повече жени у нас се подлагат на забременяване с донорска яйцеклетка
Все повече жени у нас се подлагат на процедура по забременяване с донорска яйцеклетка ...
2 часа
Израел отново нанесе въздушни удари по южните предградия на Бейрут
Израел за втори път днес нанесе въздушни удари по южните предградия на Бейрут - район, ...
2 часа
Откриха опасен предмет в багажа на пътник на лондонското летище „Гетуик“ (ВИДЕО)
Британската полиция изпрати екип за обезвреждане на взривни устройства на лондонското ...
2 часа
Айфеловата кула затвори заради обилния снеговалеж във Франция (ВИДЕО)
Обилен снеговалеж в Западна Европа доведе до проблеми с движението по пътищата и се ...
2 часа
Шефът на Bluesky обърка възрастовата граница за потребителите
Главният изпълнителен директор на социалната мрежа Bluesky, Джей Грабър, направи грешка ...
2 часа
Акция в подкрепа на самотна майка, чието жилището изгоря при пожар в Търговище
В Търговище подемат акция в подкрепа на самотна майка - Стилияна Стефанова, жилището ...
2 часа
14-годишното момче, заподозряно в убийство на свой връстник в Тирана, остава в ареста
Съд в Тирана определи днес мярката задържане под стража за 14-годишно момче, заподозряно ...
2 часа
Птиците в града имат нужда през зимата да ги храним
Навън застудя и е време да се погрижим за дивите птици в града, като им предоставим ...
3 часа
Русия е превзела още едно село в Източна Украйна
Руските въоръжени сили са поели контрол над село Новодмитровка (Новодмитривка на украински) ...
3 часа
Димитър Маринов вдъхнови младежи в Бургас и ще представи за първи път книгата си (СНИМКИ)
Известният актьор Димитър Маринов, който е първият българин носител на “Оскар”, гостува ...
3 часа
Британската полиция унищожи подозрителен пакет до посолството на САЩ
Британската полиция унищожи днес с контролиран взрив подозрителен пакет, намерен ...
3 часа
Ужасяваща прогноза: 30 млн. души може да загинат до 2100 г. заради климатичната криза
Изследователи от Института по химия „Макс Планк“ предупредиха, че до 2100 г. 30 милиона ...
3 часа
Какво знаем за ракетата „Орешник“, която порази Днипро (ВИДЕО)
Главното управление на разузнаването (ГУР) на Украйна обяви днес, че руската хиперзвукова ...
3 часа
Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас
Прокуратурата поиска постоянен арест за мъжа, намушкал приятелката си в Бургас.
Нападението ...
3 часа
По 18 часа чакат камиони, за да преминат „Дунав Мост“ при Русе
Шофьори на камиони изчакват по 18 часа да минат Граничния контролно-пропускателен пункт ...
3 часа
Шестима чуждестранни туристи загинаха от отравяне с фалшив алкохол в Лаос
Втора австралийска тийнейджърка стана жертва на предполагаемо отравяне с метанол ...
3 часа
Катастрофа затруднява движението в дефилето Варвара-Велинград
Катастрофа затруднява движението в дефилето Варвара-Велинград.
Това съобщи говорителят ...
3 часа
Русия тайно увеличи доставките на петрол за Северна Корея с 1 милион барела за 2024 г.
Русия е доставила на Северна Корея един милион барела петрол допълнително през тази ...
3 часа
Случаят с откритите цигари без бандерол в Пловдивско: Повдигнаха обвинения на шестима души
Повдигнаха обвинения на шестима души по случая с откритите цигари без бандерол в Пловдивско, ...
4 часа
Главчев: На 12 декември ще се вземе финалното решение за влизането ни в Шенген
Еврокомисар Йохансон в края на пресконференцията за Шенген каза „аплодисменти за ...
4 часа
Първи проекторешения от СОР29 – 250 млрд. долара годишно за развиващи се страни
Часове преди края на СОР29 председателството публикува първи проекторешения на конференцията, ...
4 часа
България: Заповедтта за ареста на Нетаняху не допринася за мирния процес в Близкия Изток
Отбелязваме решенията на Международния наказателен съд от 21 ноември 2024 г. да издаде ...
4 часа
Радостин Василев: Това, което ние предложихме, остава неразбираемо за ДБ и БСП
Това, което ние предложихме, остава неразбираемо за ДБ и БСП. Днес отново нямаме избран ...
4 часа
Вандали надупчиха ледената пързалка в Русе, щетите са сериозни
Ледената пързалка в Русе започна да се топи, след като вандали я надупчиха с остър предмет ...