Прогнозират повишаване в цената на Гражданската отговорност, догодина и по-скъпо каско
Прогнозират повишаване в цената на Гражданската отговорност, догодина и по-скъпо каско / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Марта Младенова със Стоян Проданов
55749
Интервю на Марта Младенова със Стоян Проданов
  • Интервю на Марта Младенова със Стоян Проданов

От няколко години насам застрахователите отчитат тенденцията задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се увеличава с 10 - 15 %. Пред Дарик Стоян Проданов, член на Асоциацията на застрахователите в България и изпълнителен директор на една от водещите компании в сферата на автомобилното застраховане, заяви, че в следващите няколко години тенденцията ще се запази. По думите на Проданов причина за ръста не са толкова новите лимити за задължителната полица, които влязоха в сила от юни, а нуждата тя да достигне средноевропейските нива. При полицата "Автокаско" се очаква цените да се задържат до края на годината, но от 2013 г. също да тръгнат нагоре. Ето какво още каза той:

Новите лимити ще окажат влияние върху застраховката (Гражданска отговорност), както всички други обстоятелства, които трябва да бъдат включени при изчисляване на нейния размер. Това обаче няма да доведе до някакви съществени увеличения на застраховката, тъй като те касаят някои щети, които оттук насетне ще се случват с определено голям размер. Тези щети не са толкова много и, разбира се, че ще повлияят на сметките на застрахователите за бъдещи плащания, но така или иначе те не засягат всеки един случай, който очакваме и това естествено трябва да бъде включено в нашите сметки, но няма да доведе до драматични промени. Другото нещо, което трябва да се има предвид при очакванията на водачите, е една дълготрайна тенденция цените на Гражданската отговорност да гонят средноевропейските цени. Този процес няма как да бъде спрян, защото плащайки щетите в чужбина, плащайки в нашата страна щети, които постоянно нарастват, не може да се стигне до ситуация, в която да се плащат европейски цени на обезщетенията, а пък застрахователните компании да получаваме много ниските български премии по застраховка „Гражданска отговорност". Така че ще продължим да очакваме дълъг процес на растеж на застраховката „Гражданска отговорност".

До края на годината всички фактори, които се натрупаха, като процент какво увеличение биха могли да очакват шофьорите?

Ако погледнем последните три-четири години, ще видим, че този плавен растеж, за който споменах преди малко, се отразява в 10-15 процента увеличение на цената на Гражданската отговорност. Очакванията са, че този процент и тази година ще е в тези граници, така че може да се очаква за следващата кампания един ръст от 7-8 на сто, така че до края на годината вероятно ще имаме натрупани тези 10-15 процента растеж, с които завършва всяка една от последните три-четири години. Ще потвърдя, че това няма да е последната година с подобен ръст. Всяка една година в средносрочен план, следващите четири-пет години вероятно ще имаме такъв ръст в премиите по „Гражданска отговорност".

Какво можем да очакваме в цените на каското?

Заради острата конкуренция през последните години, а и през 2012-а отбелязаха една тенденция на намаление, стигайки до нива, които трудно могат да бъдат достатъчни за покриване на всички рискове. В България рисковете не са малко, те продължават да са по-различни, по-високи от средноевропейските. Говорим за риска от кражба, от тотално погиване, в България все още катастрофите на 1000 автомобила са по-високи от средното за Европа. Което означава, че каското продължава да стои като застраховка с висок дял в българското застраховане за разлика от западноевропейските или централноевропейските страни, в които тази застраховка има много по-малко дялове. Цените на застрохавката в момента се задържат около постигнатите в началото на годината нива. И тук предстои един процес на покачване на тези цени, тъй като застраховката е доста щетима, плащат се доста обезщетения по нея и в един момент застрахователите не могат в дълъго време да субсидират с другите застраховки обезщетенията по тази застраховка.

След земетресението в Перник изникна въпросът колите, които са повредени от падащите предмети, дали могат да бъдат обезщетени с автокаското или не. Част от застрахователите покриха тези щети, друга част не поискаха, но се заговори за включването и на тази щета в застраховката. Това ще оскъпи ли полицата?

Би трябвало да я оскъпи, защото един нов риск, който не е включен в общите условия на повечето застрахователи, означава да се заделя част от рисковата премия и за покриването на този риск.

Бихте ли обяснили каква е принципната разлика между щетата от падащ предмет – това е щета, която се покрива от каското, и щета от падащ предмет вследствие на земетресение?

Разликата е като между това да влезете с автомобил в река и да го наводните и автомобилът да стои на паркинг, реката да излезе от коритото и да стане наводнение и той да бъде наводнен. Външните белези са едни и същи – колата е потънала във водата, но причината е различна. В единия случай е нехайство, а в другия катастрофично събитие, което има съвсем други характеристики. Така че външната проява е една и съща, но причината е различна и, естествено, застрахователите калкулират вероятността да се случи едното или другото и ги включват или не ги включват в дадена застраховка.

Тъй като каското има различни щети, които могат да бъдат покрити на различни нива на застраховката. Какво увеличение можем да очакваме?

Застраховката е доброволна и това до голяма степен означава конкуренцията да продължи да властва на този пазар. Според мен достигането на адекватните равнища на каското може да се случи най-рано в началото на следващата година. Защото тази година данните за икономиката не показват категорични признаци за възстановяване. Когато икономиката започне да генерира растеж ,едва тогава ще може малко по-адекватно да се оценява рискът. В момента заради свитите премийни приходи конкуренцията е висока и очаквам до края на годината да нямаме някакви значими движения на цените. Но виждаме, че цените няма да се движат и надолу. Това потвърждава моята теза, че сме стигнали до едни критични нива на каско застраховката, под които е неблагоразумно да се намаляват цените.

Тъй като по-голямата част от компаниите правят Гражданска отговорност и Автокаско не само за леките автомобили, а и за други превозни средства, например автобуси. Атентатът в Бургас ще промени ли по някакъв начин политиката на застрахователните компании?

Наистина това е събитие, което избягваше България през последните 20.-30 години. Но в една все по-глобализираща се планета подобни събития не могат да бъдат изолирани само в едни по-рискови и кризисни кътчета на планетата. Като застрахователи за нас е важно да видим какъв е рискът, тоест има ли такава съвкупност, може ли да очакваме в бъдеще подобни събития и колко чести могат да бъдат те. Нашите анализи показват, че въпреки това събитие този риск е с много малки, незначителни стойности за нашата страна. Така че ние не го калкулираме в премиите по Каско.