Движение „Модерна България ще осъществява граждански контрол върху властта
Движение „Модерна България ще осъществява граждански контрол върху властта / Sofia Photo Agency, архив
Движение „Модерна България" ще осъществява граждански контрол върху властта
54679
Движение „Модерна България" ще осъществява граждански контрол върху властта
  • Движение „Модерна България" ще осъществява граждански контрол върху властта

Борислав Цеков, Емил Георгиев и Добромир Джиков представят ново гражданско движение „Модерна България” в „Седмицата” на Дарик:

Това няма да е партия, нали?

Емил Георгиев: Никога няма да стане.

Добромир Джиков: Не само че не няма да е…

Не, никога не казвайте никога, особено г-н Цеков, който има известен опит с помощта, която оказа на г-жа Кунева, за да прави такова движение, което беше против партиите, пък стана партия.

Д. Джиков: Това си е проблем на г-жа Кунева.

Борислав Цеков: Това си е проблем на Кунева наистина, но тук и колегите ще добавят, едно от нещата, което ни обединява по изключително категоричен начин, образно казано, е, че член първи в устройството на Движение „Модерна България” ще бъде, че то никога няма да стане партия и няма да изневери на гражданската кауза.

Казвате, че това ще бъде чаеното парти. Всъщност то първото Чаено парти, и затова се казва така, е онова в Бостън, което е протест на тези, които са отишли в Бостън, колонизаторите, срещу Великобритания и монопола на Британската източноиндийска компания, която контролирала доставките на всичкия чай. Те се събрали, унищожили щайгите с пресован британски чай по корабите в пристанището на Бостън и оттам останало, че това е един граждански протест, движение. И сега всъщност американците правят нещо подобно, 200 години по-късно, с чаено парти, което вече не е само в Бостън. Това от 2009 г. протестите срещу едни планове по името на финансовия министър Полсън за спасяване от банкрут на големите корпоративни американски банки. Вие искате да направите чаено парти в България и какво ще унищожите, кои щайги?

Б. Цеков:
Ползваме го само като илюстрация, защото това е един нов, модерен начин на организиране и канализиране на гражданска и политическа активност, който не е събран около едно централно ръководство или около един лидер, а е хоризонтално, обединено върху кауза. И ето, тук сме трима от многото представители на различни граждански структури или професионални среди, които никога не са мълчали през тези години. Някои, особено както е г-н Джиков и други общински съветници през годините са се явявали с граждански листи, стоят много гласове зад тях, и заедно с това тази активност е разпокъсана. Тя стои локално и в случая Движение „Модерна България” създава една национална мрежа, която да канализира усилието в една посока - граждански контрол върху властта на местно и национално ниво.

Д. Джиков: И за да се приближим към Европа, да не сме само в Съединените щати, да не го наричаме чаеното парти на България. Аз бих го нарекъл, това е гражданската енергия в България, защото сме доказали и на миналите местни избори… като имаме опита и в Италия, в Италия имат много силни позиции гражданските листи, те имат определено присъствие, с което осъществяват контрол и гаранция за прозрачност в управлението на регионите.

Добре, ама тези движения не трябва ли да са движения „Орлов мост”, нали, събират се, защото са против горския закон, или движения Е-80…

Б. Цеков: Различен тип граждански…

… защото се събират да блокират пътя, защото са за този закон и против ветото върху него. А може ли да се направи нещо трайно, което да не е за конкретна кауза?

Д. Джиков: Ще ви отговоря за Варна аз първо, извинявам се на събеседниците. Във Варна от пет години съществува нашето гражданско сдружение, което се наименова „В”. Това може да е Варна, може да е вяра, може да е „Владислав Варненчик”, района, където бях районен кмет, но е „В” и то продължава да живее и си има собствен живот. Там няма политическата окраска, няма етикет и събира хората, за да вложат енергията си в мажоритарен вот, т.е. да изразят своята воля.

Не, ама такова нещо не може да има постоянен състав, защото, нали, едни граждани за едно нещо са заедно, за друго нещо са на две групи.

Б. Цеков: Вижте, има нещо… тъкмо и то точно това ни отличава Движение „Модерна България” от друг тип граждански инициативи, протести, които наистина имат една кауза или един повод, по който ги събира. Ние се обединяваме около цял манифест с конкретни реформаторски мерки. Те ще бъдат оповестени утре, най-общо казано, за смяна на модела на управление на системата. И като говорим за може ли да е трайно, вижте… и може ли да не е партия, а пък да си поставя политически цели. В последните две-три години и в Европа вече има процес на отваряне на изборния процес към гражданското общество и се промениха законите и в Словения, и в Полша, и във Финландия, и в Германия, и в Италия, и в Литва така, че да се позволят граждански листи, издигнати чрез подписка на местно и национално ниво, които са напълно равнопоставени с партийните. Това между другото е една от каузите на „Модерна България” - така да се промени и реформира избирателната система на България.

Т.е. вие искате да участвате, г-н Георгиев, в избори?

Е. Георгиев: В избори и в управлението, разбира се…

Без да сте партия.

Е. Георгиев:
… без да сме партия. Трябва да ви кажа, че в Бавария, казва се вальге майншафт, т.е. изборна общност, е третата политическа сила в Ландтага, в местния парламент.

Ама, някои ще направят аналогия и с България, ще кажат - ами да, то Отечественият фронт беше нещо такова.

Е. Георгиев:
Не, Отечественият фронт…

Листа, гражданска…

Е. Георгиев: Не, там знаем, че имаше… Първо, исторически това е едно антифашистко движение, след това пък се обсебва от комунистите. Няма никаква аналогия, то си е пропартийна структура. Става дума за това, че гражданите трябва да участват във властта. Бисмарк има една прочута реплика, казва - законите са като кренвиршите, хубаво е да гледаш как ги правят. И гражданите трябва да участват, да контролират. Ето, миналата седмица имахте един дебат тук, във вашето студио, за магистрала „Хемус”. Магистрала ли да бъде, откъде докъде скоростен път, нали, различни…

По повод на Закона за движение по пътищата и увеличението на скоростта.

Е. Георгиев: Да, различни тези се докараха тук, нали, до… слушателите ги чуха. Никой обаче не попита - а хората покрай магистрала „Хемус” дали са питани.

Е, тия хора със сигурност ще искат магистрала. Нали, по-добре магистрала, отколкото коларски път.

Е. Георгиев:
Е, нали… Значи, и защо решението да бъде, да речем, от София до Търново да е магистралата, а от Търново до Шумен да е скоростният път. А защо да не бъде вързана Варна с магистрала с Търново и да може да се прави там туризъм, културен, всякакъв, бързо курортистите от „Албена” и Златни пясъци да стигнат до Търново. Това са неща, които зависят от хората, защото те пряко се отразяват върху тяхното благосъстояние. И затова те трябва да участват във властта. Няма друг начин. Просто правенето на политика е участие във властта.

Технологично как ще изглежда взимането на решение по един въпрос, например този, който обсъждахме досега - дали, като се строи ски писта в гора, гората трябва да престава да бъде гора или, напротив, да си остава гора и в нея да има ски писта. Та по този спорен въпрос как ще е ясно вашата… щях да кажа партия, нали…

Е. Георгиев: А, недейте така.

… вашето движение каква позиция има? Защото в партията е ясно, ще се събере ръководен орган, ще обсъдят и ще решат, а при вас как ще стане.

Б. Цеков: Това, което ще направим и есента на учредителното събрание на Движение „Модерна България” ще се приеме и като конкретни правила за взаимодействие, е следното. Решенията на Движение „Модерна България” ще се взимат с вътрешен референдум. Не допитване, не анкета, която после лидер или централно ръководство ще утвърждава, а всички регистрирани участници в движението, колкото хиляди са - толкова, в една затворена онлайн среда в уречен ден и час ще решават именно такива въпроси. Изпълнението после на взетото решение по този начин, за да е максимално включващо, защото, вижте, големият проблем не само на граждански структури, но и на политическите партии често пъти е това капсулиране на решенията в ръцете на група хора. Ние искаме да е максимално включващо, това е хоризонталният характер на движението, нелидерският му характер, и затова за всяка отделна акция, кампания, инициатива с национален или регионален характер, движението ще излъчва, вече за да се изпълни тази кампания и организира, отделен организационен щаб, различни тематични говорители. Никога няма да чуете от името на Движение „Модерна България” непрекъснато и само да говори един човек от името на всички. Ще има тематични говорители.

Няма да имате председател. Борислав Цеков няма да е председател на движението.

Б. Цеков: Не и слава богу. Не.

Е. Георгиев: Значи, ще има тематични коалиции на желаещите, нека така да го наречем, и… разбира се, тези желаещи, които се включат, те носят отговорността за решенията, които ще вземат, и за тяхното изпълнение. И действително това означава включеност, защото сега проблемът на политическото представителство е, че политическите партии, ние не ги отричаме, те си имат своята роля и по конституция, и изобщо в социалния живот на България, но те не могат да включат гражданите.

Ще блокирате ли пътища? Правите референдум, вътрешен, и стигате до решение по някакъв въпрос…

Д. Джиков: Не… Не, тези референдуми ще бъдат да се…

… че сте против. Казвате го, не ви обръщат внимание и?

Д. Джиков: Ще бъдат референдумите да се стигне до правенето на политики. А политиките ще се правят от представителите в общинските съвети, в парламента…

Добре. По друг начин ви питам. Как гледате на блокирането на пътища за граждански цели. Събират се, нека не са две, 20 000 души, които твърдят, че са прави, и затварят магистрала. И казват: ще стоим тука и няма да минат, други два милиона, няма да минат, защото ние сме прави.

Д. Джиков: Връщаме се на въпроса за местни и национални референдуми, за тяхната ефективност, за допитването до хората. Аз смея да кажа, че имаме вече основателни политически инструменти, с които да можем да вземем отношение и нашето отношение, тоест отношението на хората, които стоят зад нас, да бъде чуто, за да не прибягваме до радикалните мерки на блокиране и на уличния протест. Разбира се, това не е изключено като елемент от гражданската инициатива, но нека да не обиждаме самите активни граждани, че те само това могат да направят. С годините те са изградили своя обществен образ. Те са работили за кауза абсолютно, без да влязат в нито една партия, за да може тя да ги експлоатира. В този смисъл това не трябва да им пречи да продължат да работят по същия начин.

Сега, като говорим за електронни гласувания, които ще правите, веднага почват всички съмнения как може да ви превземат през един сървър в Шри Ланка, който да генерира едни гласувания в полза на едната или другата теза…

Б. Цеков: Не разбирам технически, но това, което сме…

Лошото е, че има, дето разбират технически…

Б. Цеков: Не, не, има хора, които се занимават и в Движение „Модерна България” с тази техническа част, но това, което поне за мен е важно, всеки вътре да е с личното си име. Няма анонимност. Всеки участник е със своето име, ясно личи…

Няма да имате електронни подписи, да утежнявате процедурата.

Б. Цеков: Мисля, че ще бъде доста тежко с електронните подписи, но ще си има уникален код, уникален код…

Т.е. всеки по мейла си или с…

Б. Цеков: … уникален код, с който да е поименно гласувано и да е ясно, а вече защитите… Има много млади хора около нас, които и сега готвят в момента една мултимедийна презентация за утре и ми скриват топката, така да се каже, като погледна какви факири са. Вярвам, че ще направят някакви защити, така че не от Шри Ланка, а от Индия да не могат да ни пробият.

Д. Джиков: Г-н Вълчев, значи, ние няма да функционираме в крайна сметка само през интернет и през тая социална мрежа. В Движение „Модерна България” се обединяват реални структури, реални граждански организации, които функционират. Хората се познават помежду си. Ние ще имаме постоянен контакт и физически. Така че по най-класическия начин ще се вземат решенията също, нали. Това не изключва електронното гласуване, не изключва хоризонтално вземане на решение и по един класически начин.

Вие за следващите избори ще издигнете кандидати за депутати или искате да издигнете кандидати за депутати не по традиционния в момента начин - независим кандидат, подкрепен от едно гражданско сдружение, а искате самото гражданско сдружение да му бъде дадено право с промяна в законодателството да участва.

Б. Цеков: Смятаме, че е голяма кауза това и в България, както вече се случва в Европа, да се отвори изборният процес за гражданското общество. Не е въпросът в Движение „Модерна България”, просто да участва в граждански листи. Сигурно ще се появят и много други. Говорим вече не само на местно ниво, да не бъдат примерно и да търсят взаимодействие с тази или онази малка партия непременно, не че е лошо. Това би позволило… защото партиите си имат своето място, своята солидна обществена подкрепа, това никой не го отрича. Но не бива да се отрича и фактът, че има достатъчно хора, граждани, които са активни. Това не са негласуващи и пасивни хора, които не се интересуват от управлението и политиката, но са хора, които искат участие, представителство, но обикновено не се включват в партиен живот, не искат да бъдат подчинени на партиен лидер или някакво централно ръководство. И тяхното място, и тяхното желание обикновено, и това показва опитът и на господин Джиков и на пазарджишките ни листи, колеги, граждански, Видин, Сливен, Кюстендил и така нататък, където имаше граждански листи, които са включени сега в Движение „Модерна България”, че има пространство от хора, които искат гражданско участие.

А кой ще ги избира, как ще стане да се изберат тези хора, кои ще бъдат кандидати?

Б. Цеков: Ами, може г-н Джиков да ви каже тяхната гражданска листа как направиха.

Д. Джиков: Мога да ви кажа как е моята листа - моята листа е структурирана на професионален признак, на хора, които са абсолютно независими, със собствен облик и те застават с имената си в тази листа. Дори сега ние да имаме резултат от трима съветници от 51 човека, те продължават да работят по съответните въпроси, защото нито вие, нито Боби Цеков, нито аз можем да разбираме от всички неща достатъчно компетентно. С това се мотивират и нашите решения.

Ама става… с това вие се поставяте в зависимост от това дали ще променят законодателството, няма да може да участвате. Тогава тръгвате на вариант две - да ползвате чужди регистрации, както направи царят.

Б. Цеков: За да влезем в парламента и да променим избирателната система, иначе граждански листи с подписка.

Д. Джиков: Има и трети път, третият път се казва…т.нар. „граждански квоти”, които до сега бяха мимикрия на гражданско участие.

А какво, да се разберете с БСП и ГЕРБ, СДС, ДПС да вкарат по един ваш човек в листите си?

Д. Джиков: Ще бъде абсолютно несериозно да се разберем, но ще бъде сериозно, ако има такова предложение за наистина независими хора, които да могат да бъдат гаранти.

Лошото е, че ако вкарате един човек в листата на БСП, посмъртно от ГЕРБ няма да вземат от вашата листа и обратното.

Д. Джиков: Това е проблем също на двете партии, не наш.

Б. Цеков: Ние се готвим за…

Те казват, че вие сте червеното гражданство и…

Б. Цеков: Ние се готвим за самостоятелно гражданско участие. Разбира се, знаем избирателната система, ако тя не помръдне до следващите избори, трудно е да се говори за независими кандидати в парламентарни избори, но не изключваме и такова нещо.

Говорите за отзоваване на депутати. Това не е ли ретроградно, господин Цеков?
Едно от големите движения на демократичния свят е било да се спре това кралят да може да те вземе и да те извади от парламента.

Б. Цеков: Напълно сте прав, господин Вълчев, и аз през годините като юрист, още навремето, когато НДСВ, Симеон Сакскобурготски…

Той го каза тогава.

Б. Цеков:
… беше лансирал такава теза и много други страни са лансирали, но никога не е предлаган конкретен механизъм, които да е същевременно присъщ на демократичната система и да не позволява разни лобистки интереси да се намесват с този процес или пък едно мнозинство да се разправи с опозиционните депутати. И какво, и защо ние, Движение „Модерна България” сега го поставя този въпрос, но заедно с това предлага и конкретна процедура? Защото последните две-три години в редица държави - Канада, Щатите, Великобритания, започнаха да въвеждат модели на такъв тип отзоваване и на депутати, на представителни, и на мажоритарни кандидати. И какво предлагаме ние конкретно в три стъпки като система, която е демократична, няма нищо общо с това, което е характерно за тоталитарните системи със задължителния мандат, и дава възможност хората да имат реално контрол върху политиката и върху партиите? Първо, ако… трябва да има една инициатива, подписка, която да стартира процедурата. Второ, трябва да има и определена простъпка от страна на депутата или съветника, защото ние говорим за отзоваване на депутати или общински съветници, включително ние мислим, че е добре като…такава простъпка да се счита и напускането на една или друга група, което… Иначе говорим за номадство, а нека да го поставим на граждански вот, за да се види - ако има подкрепа този човек, защо той да бъде укорен. Та това е простъпката. Следващата стъпка е съгласие от партията или листата, групата, към която се числи. Защо? Защото това в условията на пропорционална система позволява да се гарантира интересите на малките, на опозиционните, на малцинството, защото иначе нали си давате сметка, че мнозинството може да отзове всеки един неудобен депутат от опозицията. Затова трябва да има съгласие от тази партия или коалиция, тоест простъпката на депутата да е толкова голяма, че и самата партия да иска да го постави на обществен вот. И третата стъпка е гласуването от избирателите. И ако този депутат или общински съветник получи по-малко гласове от броя гласове, който е бил необходим за избирането на един депутат или съветник в съответния район, следователно бива отзован. Ако получи повече от тези гласове, потвърден е, т.е. има граждански интерес, който стои зад него… Смятаме, че това ще е оздравително за системата, ще позволи наистина да изпъкват добрите депутати. От всички партии винаги, вие знаете, винаги има и добри, и работещи депутати, има и достатъчно хора, които, без да звучи обидно, са калпави и неработещи. Тази процедура за отзоваване е добра.

Е. Георгиев: … ние имаме много повече идеи от тези, които са залегнали в гражданския манифест за смяна на системата и смятаме, че динамизирането на политическия живот чрез гражданското участие е много важно нещо. И в тази връзка ще предложим например да започнат да се въвеждат в България и частични избори. Политическият цикъл, виждаме, е двегодишен у нас. 23 години вече преход, горе-долу на две години стават кризи. Ние мислим и за това един следващ парламент да бъде избран така, че след две години част от депутатите в него да бъдат сменени по районите.

А, ротация.

Е. Георгиев: Да, разбира се, както е в Конституционния съд.

Като в Конституционния съд, като в СЕМ…

Е. Георгиев: Да, разбира се.

Б. Цеков:
Както е в американския Конгрес, вие знаете и разликата между Конгреса и Сената в…

Е. Георгиев: Това ще позволи…

Б. Цеков: … на избиране. Това освежава…

Е, да, ама то не е в един орган, той си е просто двукамарен там парламентът и затова.

Б. Цеков: У нас се съобразяваме с нашите условия…

А при нас смятате половината парламент да се смени на средата.

Б. Цеков:
Така ще отчита по-реално обществените настроения и ще получават силен мандат управляващите или съответно опозицията, ако е надделяла като обществено настроение, и няма да стават тези кризи.

Не може да ви се отрече оригиналност на идеите. Иначе четох, че предлагате индивидуална жалба до Конституционния съд, това е предлагано. Пряк избор на омбудсмана не че е предлагано, но пък това за ротацията на парламента е…

Е. Георгиев:
Е, а за плебисцита за административните ръководители на съдилищата няма ли да ни признаете оригиналност?

Там имаше идеи по принцип от това всички съдии да се избират от народа, на което се възразява, че ако един съдия е нещо срещу теб...

Е. Георгиев:
Не, не, предлагаме по-добра схема. Органът на съдебната власт, разбира се, Висшият съдебен съвет, си избира административния ръководител съответен, но неговият избор се подлага на граждански плебисцит - да или не. Това не е политическо състезание, няма друга кандидатура…

Това и за главният прокурор ли ще се отнася,председателите на ВКС?

Е. Георгиев:
Разбира се, разбира се.

Т.е. сега идва време за избиране на главен прокурор, предлага Висшият съдебен съвет кой да бъде с избор…

Е. Георгиев:
Определя…

Определя, така, това, преди да му разпише формално президентът, минава през…

Е. Георгиев: Точно е плебисцит.

Да, гласуване на целия народ.

Б. Цеков: Само за или против, заедно с това важи особено за районни, окръжни нива. Т.е. местните общности да могат да кажат… По този начин кадруването тип Красьо Черния ще може да се неутрализира. Да, Висшият съдебен съвет избира по професионални критерии, но след това има това потвърждаване. Между другото това е практика, която я има и в други държави, и в Америка, това потвърждаване, само да или не, т.е. този човек става или не става. И тогава той е натоварен вече с потвърждение, след като е потвърден изборът му, с обществено доверие. Големият проблем за съдебната власт днес, вие знаете най-добре като опитен юрист, е тежката криза на доверие в магистратурата и в практиката на съдилищата. Това е една от малките стъпки, които би позволило това да се преодолява.