Аталай: Инвестираме в доверието, което очакваме от ЕК
Аталай: Инвестираме в доверието, което очакваме от ЕК / снимкa: БГНЕС

До днес повторното отваряне на трети и четвърти блок на атомната ни централа бе една хипотеза, скрита в прословутия чл.36 от договора ни за членство в ЕС, който вече научиха според мен и децата в България. Преди няколко часа българският парламент даде мандат на кабинета да поиска от Европейската комисия рестартирането на двата реактора, които бяха затворени по силата на същия този договор. В подкрепа на решението гласуваха депутатите от "Коалиция за България", ДПС, движение "Напред", както и по един депутат от НДСВ и "Атака". Всички останали бяха против или се въздържаха. Сега на пряката ни телефонна линия е председателят на парламентарната комисия по енергетика Рамадан Аталай.

Ще ви помоля в началото на този разговор много ясно да артикулирате аргументите, с които страната ни ще убеди в следващите няколко дни, надявам се, Европейската комисия да разреши повторното отваряне на трети и четвърти блок на АЕЦ "Козлодуй".

Първото основно нещо, което искам да съобщя още веднага на слушателите на "Дарик" радио, че решението, което прие Народното събрание, е един политически акт. Акт, с който натоварваме правителството да направи всичко онова, което е необходимо, сядайки на масата на разговорите като равностоен партньор, да намери онези аргументи във връзка със създалата се криза с доставките на природен газ и във връзка с икономическата. . . световната икономическа криза, което е факт, който всеки ден чука на вратата на България, включително и аргументирайки се с всички загуби, които претърпяха нашите фирми производители, и включително всичко онова, което претърпя българският народ във връзка със създалата се кризисна ситуация. Смятам, че правителството ще намери и още аргументи, с които, така, достойно ще седне, влизайки в обсега на чл.36, на едни разговори с нашите европейски партньори. То по принцип нямаме нещо съществено, което може да направим и в обсега на чл.36, защото договорът така, както е написано в този член, ние нямаме никакво друго право, освен да искаме да поставим нашите проблеми пред европейските ни партньори и те да решат по какъв начин ние да достигнем онези нива на нашата икономика преди кризата, която е настъпила. Разбирате, и то тази криза, в която и да е сфера или при затруднения в дадена област.

Г-н Аталай, едва ли ще ви учудя, ако ви кажа, че реакцията на Брюксел не на политическо ниво, разбира се, но на ниво, достатъчно високо - говорители на Европейската комисия, бе светкавична и не бе добра в днешния ден. Ще ви цитирам един от говорителите на Европейската комисия - Марк Грей, който много в прав текст ни обяснява, че трябва да дадем изключително сериозни доказателства на Европейската комисия, че ситуацията ни тук, в България, е критична и, цитирам, важно е да се гледа напред, а да не се обръщаме, както в случая, към технологии от 70-те години, подчертава изрично говорителят на комисията Марк Грей. Кажете според вас какви са шансовете Европейската комисия да каже "да" на нашето искане?

Съгласен съм с някои аргументи на представителите на ЕС да не се върнем към технологиите от 80-те години, но вие трябва да имате предвид, че в техническо състояние всички онези експерти, които направиха партньорската проверка, и включително и онези, които познават технологията с блоковете три и четири, нямат никакво правно основание да кажат, че тази технология е остаряла, защото поне от експертите аз разбирам, че има и много по-остаряла технология, която все още е в експлоатация в ЕС. Дотук като че ли аз ще очаквам от нашите представители в евросъюза в лицето на г-жа Кунева, г-жа Грънчарова, включително и, разбира се, Министерството на външните работи и председателят на комисията по външна политика, който е един, така, начетен политик, взе сериозно отношение по време на подписването на договора, да намерят и те, така, подход, чрез който да намерим тънкото място и да обясним на нашите европейски партньори, че наистина си заслужава тази технология да работи. А колкото до аргументите, убеден съм, че това вече е задача на правителството, на Министерството на икономиката, на кризисния щаб, на нашите фирми, на ситуацията, в която сме изпаднали в момента. И смятам, че ако всички политици, разбирайте парламентът, правителството, неправителствените организации, всички, без да поставяме Европейската комисия в такава ситуация да се чудят дали ние сме искрени в момента, представяйки пред тях точни и ясни аргументи, с които да покажем в каква ситуация се намираме, и, разбира се, пак ви казвам, с тяхно решение ще се пристъпи към по-нататъшни действия.

Г-н Аталай, по-добре от мен знаете, че нито еврокомисарят ни Меглена Кунева, нито министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова, нито начетеният човек, за когото говорите и когото ще включим само след минути в ефира на "Дарик" радио, не са особено въодушевени от тази акция по рестартирането на трети и четвърти блок на АЕЦ "Козлодуй". Нещо повече, днес в парламентарната зала именно от колегите ви от НДСВ прозвучаха упреците, че това е скъпа пиар акция, че това е една чиста проба популизъм. Олеква ли позицията на България заради факта, че тя не е подкрепена пред Европейската комисия от една от партиите от управляващата коалиция, каквато е Национално движение "Симеон Втори", пардон, то вече има ново име, но аз не го знам, извинявайте.

Това, което констатирахте, че тези наши представители в Европейския съюз, ако те не са убедени, наистина сянката на съмнение ще падне и върху онези, които би трябвало да вземат решение и да ни кажат дали да постъпим по начин, така, да започнем да експлоатираме тези блокове, или изобщо да не предприемаме никакви други действия. Но аз, както така представих нашата. . . моето виждане и виждането на Движението за права и свободи, смятам, че много е полезно България повече да не стои пред Европейския съюз като държавата, която винаги очаква по-големия брат да даде разрешение, за да се случи нещо, или пък да сме така винаги с аргумента, че да не предприемаме никакви действия, за да не обидим Брюксел. Едва ли това са аргументите, с които би трябвало днес да застанем пред Европейската комисия. И освен това, напълно сме убедени тези, които сме подкрепили днешното решение, в него ни най-малко не са вложени някакви средства, които да кажем, че чак толкова скъпо действие или скъпо инвестирано е нещо, което би трябвало да се направи. Инвестираме в доверието, инвестираме в равноправието и инвестираме в солидарността, която очакваме от Европейската комисия. Разбира се, ако ние не можем да докажем, че сме изпаднали в тази криза, и не можем да убедим нашите европейски партньори, не би трябвало да търсим причината в тях. И затова аз още веднъж ще апелирам нашите представители в Европейската комисия да не говорят, без да са седнали на масата, че, видите ли, вече сигналите от Европейската комисия, които ни изпращат, са в насока, че не би било се случило, не би трябвало да се случи това, което желае българският народ. Защото решението, което е взето, ако погледнем през последните дни изследванията и проучванията, ще видите, че желанието на обществото е подкрепено именно в тази насока - да си изкараме ние средствата, които са ни необходими от кризата, а не да се молим за някакви подаяния.

Пак ще ви попитам като председател на парламентарната комисия по енергетика, от която всъщност формално тръгна процедурата по даването на мандат на кабинета за тези действия по отношение на трети и четвърти блок на АЕЦ "Козлодуй", как преценявате шансовете, отговорът на еврокомисията да бъде позитивен?

Разчитам, още веднъж ви казвам, на добронамереността на всички наши представители там. А как ще реагира Европейската комисия като информация ще получим, след като нашето правителство представи пред тях писмено аргументите и се седне на масата за взимане на решение. Евентуално при един отказ за включването на трети и четвърти блок, вие ще видите, че и в точка втора България може би за пръв път ще постави пред Европейската комисия визията за по-нататъшното развитие на ядрената енергетика изобщо, защото липсата на енергия не само в региона може би ще бъде един проблем бъдещ и на Европейския съюз. А ако някой днес, така, категорично и еднозначно ни каже, че кризата с доставките на руския газ и проблемите между Украйна и Русия са решени еднозначно, аз не бих се съгласил. Така че опасенията и последните развития в Украйна и в Русия смятам, че всеки един политик вижда и може да прецени, че доставките все още не са сигурни.

Добре, много кратък въпрос. Смятате ли, че понеделник, началото на идната седмица, е един добър ден кабинетът да отправи искане до Европейската комисия? Да не се бавим.

Би трябвало да направят всичко възможно, защото сроковете са къси и аз съм убеден, че в много кратък срок ще получим и отговор как би трябвало да действаме. Разбира се, още веднъж ви казвам: дебатите, които са водеха в пленарна зала и навън, от опозицията, не бяха върху текста на решението, а именно точно в тази насока - защо ние искаме да включим нашите ядрени реактори, а не защо искаме да сядаме на масата с нашите партньори за едни равноправни разговори.