Случаят с пристанище „Росенец“ предизвика бурни обществени и политически реакции. В сряда стана ясно, че управляващите и ДПС ще внесат предложение за прекратяване на концесията на пристанището, последва напрежение, заговори се за „некоалиционна култура“. Президентът Радев разкритикува управляващите, като определи идеята им като прибързана и некоректна.

Аз съм леко притеснен от нивата на тревожност на президента Радев по отношение на „Лукойл” . Точно той обслужи „Лукойл” напълно в периода на управление на неговото служебно правителство. Силно притеснен съм дали там няма някаква зависимост. Това заяви пред NOVA депутатът от ПП-ДБ и член на Комисията по енергетика в НС Ивайло Мирчев, коментирайки решението на управляващите концесията на пристанище „Росенец”, сключена с „Лукойл-Нефтохим”, да бъде прекратена и критиките отправени от стана на президента Радев дали това решение е достатъчно добре обмислено.

„За нас е странно президентът да е загрижен за корпоративния интерес на една руска компания. Както казаха експертите – не може да има никакъв проблем за горивата. Ще припомня, че преди година и малко по същия начин ни обясняваха, включително президента и неговите министри, как без газ от „Газпром” не можем да продължим да съществуваме. Сега не взимаме газ от Русия, а цената е ниска”, припомни депутатът.

По думите му в момента не може да има дефицит на горивата, защото вносът е много лесен. На въпрос самите съоръжения в Росенец, тоест тиловата база,  в изправност ли са, за да приемат всякакви други количества петрол, за да стигнат те до нефтохимическия завод, той отговори: ”Лукойл” Работи от 2000 година като частна рафинерия. Концесията на пристанище „Росенец”  е дадена през 2011 година. През това време пристанището си беше държавно, както ще бъде след няколко дни, и „Лукойл” си работеше без проблеми като частна компания. Петрол стигаше и всичко беше коректно”.

Мирчев подчерта, че първо предложението за прекратяване на концесията предстои първо да бъде прието в пленарна зала. „Не е важно дали ще бъде след една, три или пет седмици. Важно е да не бързаме, а да го направим по начин, по който да гарантираме сигурността на доставките на горива”, категоричен е той.

Законопроектът за отнемане концесията на пристанище „Росенец” е на ДПС. Сега той е коригиран, за да има срок, в който без условности пристанището да бъде отнето от концесионера. Това каза депутатът от ГЕРБ-СДС и председател на Комисията по енергетика в НС Делян Добрев. Според него България има икономически интерес пристанище „Росенец” да стане държавна собственост.

Превърна ли се в „ябълка на раздора“ предложението за пристанище „Росенец“ 

Той коментира и цените на горивата у нас. По думите на народния представител литър от най-употребяваните нефтопродукти трябва да струва под 2 лв.

Добрев е категоричен, че цената продължава да бъде надписвана.  

Ще поскъпнат ли горивата, ако бъде прекратена концесията на пристанище „Росенец”? Темата коментираха директорът на програма „Енергетика и климат” в Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров и  енергийният експерт и член на УС на „Свободен енергиен пазар” Виктор Минчев.

Категоричното мнение на експертите е, че няма риск за сигурността на енергийните доставки за България, независимо кой управлява терминала в „Росенец”, рафинерията и прилежащата инфраструктура. Според тях страната ни може да функционира, дори изцяло да бъде спрян вносът на руски петрол.
NOVA