По вариант 1 пишат седмокласниците на националното външно оценяване по български език и литература (БЕЛ), което започна в 10:00 часа. Изпитният вариант, от два възможни, беше изтеглен преди минути в Министерството на образованието и науката, в присъствието на заместник-министъра на образованието и науката Мария Гайдарова.

Над 110 000 седмокласници и десетокласници се явиха на национално външно оценяване по български език и литература (БЕЛ) днес. Те полагат изпитите в училищата, в които учат. Допускането в сградите става срещу документ за самоличност. Пише се с черен химикал, съобщи Министерството на образованието и науката (МОН).

Изпитът по български език и литература за повече от 60 000 седмокласници продължава 150 минути. Децата със специални образователни потребности работят 80 минути по-дълго. Учениците трябваше да са влезли в класните стаи най-късно в 09:30 часа. 

Тестът по БЕЛ за седми клас има 26 задачи. От тях 18 въпроса са затворени - избира се от четири възможности. Има 6 задачи с кратък свободен отговор, една е с разширен свободен отговор. По традиция последната задача изисква подробен преразказ по неизучавана художествена творба.

До 08:30 часа трябваше да са в клас над 52 000 десетокласници. Тяхното външно оценяване започна в 09:00 часа.

Равнището на компетентностите по български език и литература в края на първия гимназиален етап се проверява писмено чрез тест с общо 23 задачи. 14 въпроса са с избираем отговор, а 6 - с кратък свободен отговор. Има по една задача за редактиране и за разширен свободен отговор, в който трябва да се формулира теза или антитеза. Последната задача е за създаване на текст (резюме, заявление или CV). Изпитът продължава 90 минути - два слети учебни часа.

На 16 юни тази година е националното външно оценяване по математика за учениците в седми и в десети клас.

Максималният брой точки на всички изпити е 100. Точките не се преобразуват в оценки.

Резултатите ще бъдат обявени до 28 юни тази година.

Оценката от националното външно оценяване в седми клас се използва като балообразуващ елемент при приема на ученици в осми клас. С резултата в десети клас учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втория гимназиален етап, информират от МОН.
МОН