Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) и Националната агенция за приходите (НАП) продължават да проверяват строителството на АМ „Хемус“.
"Ние многократно сме излъчвали информация, свързана със строежа на АМ „Хемус“. В хода на нашите проучвания се натъкнахме на много проблеми. Първо раздаване на пари през процедура „инхаус“. По този казус от Министерството на регионалното развитие и благоустройството смятаме, че през 2020 г. не е имало спешна необходимост да се раздадат 1 млрд. лв. на фирми". Това заяви на брифинг министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
"За участъците 4,5 и 6 веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от "Натура 2000", както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко, геодезическо проучване”, посочи още Комитова.
"Бойко Борисов започва процедурите през 2013 г. и през 2019 г. се сдобива с разрешение за строеж на участъци 1,2 и 3. Направи ни впечатление, че няма разрешение за лотовете 4,5,6,7,8 и 9. Участъците 1,2 и 3, които са 51 км, ще бъдат завършени до 2024 г. Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев, според когото, те са били застраховани със застрахователни полици. В България няма застрахователна компания, която да издържи на това - да ни върне 1 милиард по застрахователни полици. Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи”, допълни тя.
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов отговори по-късно на нападките, като заяви, че от дроновете се е видяло какъв мащабен проект е реализирал. По думите му неговият единствен интерес е бил да изравни Севера и Юга и се е опитал да стане по най-бързия начин.
"Инхаус" процедурата може да бъде порочна, само ако бъде на висока цена. За всеки даден аванс е сложена банкова гаранция. Парите не са дадени току-така", каза Борисов.
"В общественото съзнание "инхаус" означава нещо незаконно. Това не е вярно. Тези пари, които са дадени за авансови плащания, не са откраднати", допълни Томислав Дончев.
"В ГД "Национална полиция" пристигна сигнал за извършване на множество нарушения в строителството на АМ „Хемус“. В хода на проверката действително бяха констатирани закононарушения". По повод цялостното изграждане на АМ "Хемус" от лот 4 до лот 9 са сключени два инхаус договора между АПИ и "Автомагистрали", посочи заместник-директорът ГДНП старши комисар Атанас Илков.
По думите му проверката е установила, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж.
Икономическа полиция и НАП проверяват инхаус договори за строителството на АМ „Хемус"
"Към фирмите-изпълнителки са преведени авансово огромни суми. Установено е, че по лотове 7, 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но въпреки това и там има преведени авансови суми в размер на 92 млн. лв. Единствено в 4 лот има някакви строителни дейности. Имаме разпитани над 150 човека, които са собственици на земите. Към момента проверката продължава", обясни Илков.
"В работата, която беше извършена под мое ръководство, освен структурите на МВР, работим активно с помощта на НАП и ДАНС. По време на тази проверка бяха открити множество нарушения от различно естество, като конкретика относно фирми и текстове от НК, ще бъдат предоставени през следващата седмица", допълни главният секретар на МВР Петър Тодоров.
Шефът на НАП Румен Спецов посочи, че инспекторите са оказали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми.
Полицаи и данъчни с акция в АПИ (СНИМКИ)
Министърът на вътрешните работи Бойко Рашков също коментира ситуацията, като заяви, че за някои участъци от АМ "Хемус" никой не знае кой работи.
"Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово. От обществено значение е кои са тези, които строят тази магистрала, по която ние се надяваме да можем да пътуваме. Не можем ли да знаем кой я е изграждал и строил? И утре като стане нещо, ние да търсим отговорен", пита Рашков.
По-рано през деня стана ясно, че се провежда акция на МВР и НАП в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура". Вчера от икономическа полиция и НАП влязоха в дружеството "Автомагистрали". Те провериха документите на два договора по инхаус възлагане на строителството на магистрала "Хемус" за лотовете от едно до шест и за 7,8 и 9. Снемаха се и обяснения от служители. Договорите са сключвани в периода 2019-2020 г.
"Ние многократно сме излъчвали информация, свързана със строежа на АМ „Хемус“. В хода на нашите проучвания се натъкнахме на много проблеми. Първо раздаване на пари през процедура „инхаус“. По този казус от Министерството на регионалното развитие и благоустройството смятаме, че през 2020 г. не е имало спешна необходимост да се раздадат 1 млрд. лв. на фирми". Това заяви на брифинг министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.
"За участъците 4,5 и 6 веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от "Натура 2000", както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко, геодезическо проучване”, посочи още Комитова.
"Бойко Борисов започва процедурите през 2013 г. и през 2019 г. се сдобива с разрешение за строеж на участъци 1,2 и 3. Направи ни впечатление, че няма разрешение за лотовете 4,5,6,7,8 и 9. Участъците 1,2 и 3, които са 51 км, ще бъдат завършени до 2024 г. Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев, според когото, те са били застраховани със застрахователни полици. В България няма застрахователна компания, която да издържи на това - да ни върне 1 милиард по застрахователни полици. Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи”, допълни тя.
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов отговори по-късно на нападките, като заяви, че от дроновете се е видяло какъв мащабен проект е реализирал. По думите му неговият единствен интерес е бил да изравни Севера и Юга и се е опитал да стане по най-бързия начин.
"Инхаус" процедурата може да бъде порочна, само ако бъде на висока цена. За всеки даден аванс е сложена банкова гаранция. Парите не са дадени току-така", каза Борисов.
"В общественото съзнание "инхаус" означава нещо незаконно. Това не е вярно. Тези пари, които са дадени за авансови плащания, не са откраднати", допълни Томислав Дончев.
"В ГД "Национална полиция" пристигна сигнал за извършване на множество нарушения в строителството на АМ „Хемус“. В хода на проверката действително бяха констатирани закононарушения". По повод цялостното изграждане на АМ "Хемус" от лот 4 до лот 9 са сключени два инхаус договора между АПИ и "Автомагистрали", посочи заместник-директорът ГДНП старши комисар Атанас Илков.
По думите му проверката е установила, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж.
Икономическа полиция и НАП проверяват инхаус договори за строителството на АМ „Хемус"
"Към фирмите-изпълнителки са преведени авансово огромни суми. Установено е, че по лотове 7, 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но въпреки това и там има преведени авансови суми в размер на 92 млн. лв. Единствено в 4 лот има някакви строителни дейности. Имаме разпитани над 150 човека, които са собственици на земите. Към момента проверката продължава", обясни Илков.
"В работата, която беше извършена под мое ръководство, освен структурите на МВР, работим активно с помощта на НАП и ДАНС. По време на тази проверка бяха открити множество нарушения от различно естество, като конкретика относно фирми и текстове от НК, ще бъдат предоставени през следващата седмица", допълни главният секретар на МВР Петър Тодоров.
Шефът на НАП Румен Спецов посочи, че инспекторите са оказали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми.
Полицаи и данъчни с акция в АПИ (СНИМКИ)
Министърът на вътрешните работи Бойко Рашков също коментира ситуацията, като заяви, че за някои участъци от АМ "Хемус" никой не знае кой работи.
"Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово. От обществено значение е кои са тези, които строят тази магистрала, по която ние се надяваме да можем да пътуваме. Не можем ли да знаем кой я е изграждал и строил? И утре като стане нещо, ние да търсим отговорен", пита Рашков.
По-рано през деня стана ясно, че се провежда акция на МВР и НАП в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура". Вчера от икономическа полиция и НАП влязоха в дружеството "Автомагистрали". Те провериха документите на два договора по инхаус възлагане на строителството на магистрала "Хемус" за лотовете от едно до шест и за 7,8 и 9. Снемаха се и обяснения от служители. Договорите са сключвани в периода 2019-2020 г.