Мобилните изложения в сферата на туризма и селското стопанство през 2012
Мобилните изложения в сферата на туризма и селското стопанство през 2012 / ТПП Враца

Търговско-промишлена палата - Враца  в качеството си на партньор по проект 2(3i)-3.1-12 „CBC Fairs - Трансгранични панири за сътрудничество", финансиран по Оперативна програма трансгранично сътрудничество Румъния-България 2007-2013 организира първото за град Враца мобилно изложение в сферата на туризма. Това бе третата  мащабна инициатива, която се реализира в рамките на проекта в партньорство с румънската организация Европроджект и Русенска търговско-индустриална камара.

Първият  мобилен туристически панаир бе организиран в средата на септември  2012 година и привлече 65 участници и над 1000 посетители от Северна България и окръг Олт - Централна Южна Румъния. Всички фирми, проявявали интерес към това събитие имаха възможността да се включат безплатно като изложители, представяйки своя бизнес на изложбена площ от 9 кв.м в тридневно изложение в периода 14-16 септември 2012 г. Специалната панаирна тента, в която бяха подредени щандовете, бе разположена в района на стадион „Христо Ботев" в град Враца.

В изложението участваха общини, музеи, туроператори, празнични агенции, информационни центрове, хотели, спортни клубове,  компании с предмет на дейност свързана с туризма, културно-историческото наследство, спорта и свободното време и популяризирането им, както и други, свързани с описаните дейности.

Двете ритуални възстановки „Тракийският цар-жрец, Дионис и виното" и „Хляб и огън от Бога" приятно изненадаха изложители и посетители в панаирната тента.  Артистичните реконструкции с дегустация на вино в сребърни съдове (реплики от тракийски съкровища) и автентично приготвен хляб от лимец, представени от Театрална група „ТЕМП" при Младежки дом - Враца създадоха неповторима атмосфера и насочиха интереса към природните и исторически съкровища на региона.

ТПП-Враца организира също 5 фирми от региона  за трангграничен панаир в областта на селското стопанство в гр. Слатина, Румъния. Фирмите Леда Стил ЕООД, ЕТ Биосвят, Денадни ЕООД, ЕТ Фаворит-Тодорови и Асоциация за иновативно развитие участваха безплатно в тридневния аграрен панаир, който се проведе в периода 5-7 октомври 2012 г.  Участниците в икономическата мисия осъществиха  бизнес контакти с изложителите от Олтения , Румъния и района на Русе, България. 

Мобилната панаирна тента бе разположена в района на стадион „Първи май" в гр. Слатина.  На щандовете на нашите фирми имаше ловни и работни облекла, биотор от червен калифорнийски червей, семепочистваща техника, градинска и селскостопанска керамика, информация за иновативни техники за МСП.

 

Селското стопанство е обхватен отрасъл, в трансграничното изложение имаше  фирми-производители на различна селскостопанска продукция, земедлски кооперации, производители на машини за земеделието и резервни части за тях и други  от българо-румънския трансграничен регион. Много посетители имаше на пъстрите щандове с овошки, мед и пчелни продукти, цветя и посадъчен материал. Към българските изложители, особено към рисуваната керамика имаше голям интерес и от гостите на изложението, и от румънските медии.

По-голям процент от изложителите бяха фирми от регион Олт - традиционен аграрен район, в който основен дял заема зеленчукопроизводството и отглеждането на зърнени култури.

Участието в тези изложения даде на фирмите следните възможности:

  • Да представят продуктите и услугите си пред голям брой потенциални партньори и клиенти;
  • Да бъдат включени в печатен цветен каталог на изложителите, където да презентират фирмата си заедно с лого и снимки на продуктите. Всеки от четирите каталога се разпространява в Румъния и България.
  • Информацията за изложителите е включена в специално създадена уеб платформа.
  • В края на проекта вече са изготвени две печатни издания, обобщаващи всички 4 изложения (2 в сферата на строителството, 1 за туризъм и 1, насочено към сектор селско стопанство).

При направеното от наша страна проучване на отзивите сред фирмите участници в последните два ТГС панира показа, че те са доволни от предоставената възможност, защото имат нужда от директни контакти и търсят конкретни договорености. Някои са срещнали отново позабравени клиенти,  възстановили са бизнес връзки, обменили са опит, други са реализирали продажби или са получили оферти за бъдещи доставки. Трети са намерили потенциални контрагенти и са рекламирали дейността си сред широк кръг заинтересовани страни. Дори и тези, които не са стигнали до сделка биха искали да участват в подобни инициативи и повечето са готови да допринесат с такса за участие.

В периода на икономическа криза и пазарна стагнация мобилните изложения са един  добър начин за малките и средни предприятия от региона да покажат своята дейност при това без финансови ангажименти. Те дадоха подходяща възможност за всички онези, които са искали да представят продуктите си на изложение, но не успяват да отделят средства за подобна инициатива. Проведените инициативи по проекта имаха за цел да засилят и подобрят сътрудничеството между всички заинтересовани страни в румъно-българския трансграничен район.