Включването на деца със специални образователни потребности /СОП/ сред връстниците им в детски градини може да бъде ефективно и с големи резултати, без това да е финансово натоварващо. Това твърдят специалисти от Карин дом, които с помощта на проект са помогнали на персонала на няколко детски заведения в подобряването на средата и взаимодействието с деца със СОП.
За последните близо 20 години Карин дом е подпомогнал подготовката и включването на 253 деца със специални нужди в общообразователни детски градини. Опитът е доказал, че колкото по-рано те се включат в обща среда със свои връстници, толкова повече предимства има за тяхното развитие. Специалисти от Карин дом са работили на място в градините, наблюдавайки и подпомагайки деца със специални нужди. Консултирани са родители и учители, както и социални асистенти. Резултатите по отношение на 34 деца от три варненски градини са показали напредък в развитието на 79 процента от тях.
„Истинско предизвикателство за учителите е да работят с голяма група деца, в която има и такива със специални потребности. Особено когато липсват социални работници, а родителите разчитат на градината да се справи с детето. Трябва да се подобри средата и тя да отговаря на нуждите на детето със СОП. То трябва да бъде правилно позиционирано. Има малки стъпки, които могат да доведат до големи резултати“, обясни ръководителят на проекта Веселина Василева.
Във всяка градинска група има поне 1 – 2 деца със СОП. Специалистите от Карин дом, които са работили по проекта, са подбрали такива в най-тежко положение. На 10 деца 3 са обучителни трудности, останалите имат емоционално – поведенчески проблеми. Ако с тях не се работи навреме, рискът е в първи, втори клас те да не успяват да се справят, обясниха експертите.
Много е трудно един учител да обърне внимание на дете със СОП, когато се грижи за група от 30 хлапета. Затова е необходимо в градините да се осигурят социални асистенти. Средата трябва да бъде подкрепяща, а не детето да променя поведението си спрямо условията, смятат специалистите, които на място в градините са опитали да покажат на учителите подходи и техники, които да ги улеснят в работата с деца със СОП.
Всички изводи и препоръки от работата по проекта ще бъдат изпратени до ресорните институции, за да има промени в нужната посока, посочи Веселина Василева.
„Трябва да се постигне по-добра гъвкавост в системите, осигуряващи социални асистенти за децата. Добре е да се повиши и броят на асистентите, да има ясни критерии кой социален асистент към какво дете и с какви нужди отива. И когато е необходимо, да се насочва към друго дете. Много е важно да се осигури помощник – възпитател. Един учител не може да се справи с всичко. Общината пък трябва да насърчава доброто сътрудничество между терапевтите, които работят с детето, детската градина, ресурсния център. Всички трябва да работят в синхрон за по-добър ефект“, обобщи ръководителят на проекта.
Особено важно е в детските градини да има и рехабилитатори в помощ на децата със СОП. Не е необходимо те да бъдат на пълен работен ден, би могло да консултират учителите в началото на учебната година, за да знаят те как да процедират с дадено дете, е мнението на специалистите от Карин дом. Не бива да се подценява и добрата комуникация с родителите.