Седмица преди официалното откриване на предизборната кампания повечето от кандидатите за кмет на Варна все още не са открили интернет и възможностите му за онлайн агитация. И най-вероятно единственото предизборно обещание, което със сигурност имат намерение да спазят, е, че ще заложат на „директните срещи с избирателите”. Революцията в политическия ПР, която направи кампанията на Барак Обама в социалните мрежи преди четири години, няма големи изгледи да се състои поне на тези избори в морската столица. Очакванията засега са за не толкова модерни онлайн, колкото за изпитани офлайн кампании.
Най-изпитан в това отношение е и най-изпитаният кандидат за кмет. Управлявалият три мандата и борещ се за четвърти Кирил Йорданов (ГЕРБ) продължава да няма собствен сайт, но за сметка на това през лятото беше обновен дизайнът на страницата на Община Варна. На нея може да бъде прочетена биографията на Йорданов и информация за всичките му (засега официално непредизборни) прояви като рязане на ленти и първи копки. След 23 септември той обаче трябва да излезе задължително в отпуска като градоначалник и няма да може да използва общинския сайт за публикуване на проявите си. В сайта на ГЕРБ-Варна почти нищо не може да бъде намерено за Кирил Йорданов, въпреки че се обновява редовно и кандидатите на партията в другите варненски общини са добре представени. Сегашният кмет няма профил във „Фейсбук”, но във социалната мрежа има няколко групи и страници против него. Най-популярната от тях, раздаваща се на одобрение от близо 7500 потребители, е „Г-н Кирил Йорданов, а Вашата S-класа не влиза ли в дупките?”.
Веселин Марешки, който с богатство от 201 млн. лв. беше класиран на 16 място в последната класация на в-к „Пари” за най-богатите българи, досега не е инвестирал в лично интернет пространство. Единствено преди обявяването на кандидатурата му във „Фейсбук” беше създадената група „Искаме Веселин Марешки за кмет на гр. Варна”, която е събрала над 400 членове. На нейната стена се публикуват връзки към медийните изяви на аптекарския бос. Но или изявите му са прекалено скромни засега, или страницата не се поддържа активно.
Градският лидер на БСП Борислав Гуцанов беше утвърден за кандидат за кмет на социалистите едва тази седмица и това може да е една от причините той все още да няма собствен сайт. Не е ясно обаче каква може да бъде причината последната публикация на страницата на БСП-Варна да е от средата на месец май. Героят в операция „Медузи” има отдавна профил във „Фейсбук”, но след ареста си неговата активност на стената му е почти нулева. Вероятно Гуцанов не планира да води кампанията си през социалната мрежа, тъй като профилът му е достъпен само за приятелите му, които са над 500. Един от последните присъединени е Димо Стоев, който на изборите ще му бъде конкурент.
Бившият финансист на Община Варна Димо Стоев, чиято кандидатура е издигната от „Ред, законност, справедливост”, може и да няма нито един собствен сайт, но за сметка на това има два профила в интернет. От тях никой не прилича да е фалшив – просто единият е използван до средата на август, а другият след това. Активността в по-актуалния е добра и на стената си Стоев публикува информация преди и след медийните си участия, както и коментари като „Срамота, ограбиха народа и спокойствието” по повод обещания на финансовия министър Симеон Дянков. Освен че и двамата са финансисти, и двамата доскоро бяха свързани с една партия, тъй като в последния мандат на Общинския съвет Стоев се присъедини към групата на ГЕРБ.
Собствени сайтове и профили в социалната мрежа имат трима от кандидатите за кмет на Варна – Костадин Костадинов (коалиция „Варна утре”), Николай Недков („Синята коалиция”) и независимият Антон Луков. Зам.-председателят на ВМРО Костадинов публикува статии в личния си блог, създаден отдавна преди изборите, а освен това страницата на варненските „воеводи” също редовно отразява изявите му. Николай Недков също публикува свои статии в специално създаден за местния вот блог. Антон Луков, който е и главен редaктор на електронното издание Днес+, беше първият кандидат, пуснал собствен сайт. Въпреки че посетителите на страниците на тримата кандидати могат да прочетат подробните им биографии, програми и предизборни новини, те не могат да пишат коментари, тъй като не е предвидена подобна функция. Изключение прави само страницата на Недков, в която потребителите засега не са особено активни.
За депутата на „Атака” и кандидат-кмет на партията Димитър Карбов кампанията още е далеч, ако се съди по присъствието му в интернет. Стената на профила му във „Фейбук” не съдържа никакви следи за участието му в местния вот, а сайтът на местната партийна структура продължава да е в лятна отпуска.
Кметът на район „Владиславово” Добромир Джиков, който на изборите ще се опита да бъде избран за кмет и на целия град, засега печели само състезанието за най-много приятели във „Фейсбук”. Неговите са 1800 – с повече от 400 от класиращия се на второ място Костадин Костадинов. Джиков засега няма предизборен сайт, но се очаква такъв да се появи в близките дни.
Профил в социалната мрежа има НДСВ-Варна, но за да се разбере, че партията има и кандидат за кмет на Варна – това може да стане само след търсене на единствената публикация на стената, която е от втората половина на месец август. Иначе за самия кандидат Йордан Андреев не може да бъде прочетено нищо, включително на официалната страница на НДСВ. Според информацията на нея във Варненска област партията ще има собствен кандидат само в Дългопол.
Повече за кандидатите за кмет на Варна и какви са техните биографии може да намерите тук.