Първият български кораб по фериботната линия Варна-Кавказ ще отплава от пристанище Варна на първия си рейс в началото на следващата година. Това съобщи за "Стандарт" изпълнителният директор на параходство "Българско речно плаване" (БРП) Русе Драгомир Кочанов. Заедно с параходство "Български морски флот" (БМФ) БРП е съсобственик на компанията "Варнафери", която ще обслужва от българска страна единствената фериботна линия между България и Русия.
Кочанов не пожела да уточни конкретна дата, но според експерти се прави всичко възможно новият кораб да потегли от Фериботния комплекс Варна на националния ни празник 3 март. Тогава ще бъде отбелязана 4-ата годишнина от откриването на директната фериботна линия България-Русия. Според капитан Иван Вълчев от БМФ обаче най-реалистично е корабът да бъде готов към 31 март догодина. В четвъртък, 13 декември, новият български ферибот беше спуснат на вода от варненския корабостроителен и кораборемонтен завод "МТГ Делфин" АД, съобщи Драгомир Кочанов. Всички капитални подобрения и ремонти по него вече са приключени, остават само довършителните работи, обясни Кочанов.
"Варнафери" купи ро-ро кораба (б.а. - за превоз на автомобили) "Сондос" от компания от Обединените арабски емирства. "Сондос" е построен през 1994 г. в украинския гр. Миколаив. До закупуването му от "Варнафери" той е превозвал автомобили в Червено море, Аденския и Персийския залив. "Сондос" беше докаран в "МТГ Делфин" АД, за да бъде трансформиран в комбиниран фериботен кораб за превоз на вагони и камиони. В завода корабът беше удължен, уширен и значително модернизиран, обясни Драгомир Кочанов. Така тотално подобрен, корабът ще може да превозва 42 вагона на горната си палуба и 25 камиона на долната. Новият български ферибот ще предлага и луксозни каюти за екипажите на товарните автомобили. След приключването на довършителните работи "Сондос" ще бъде преименуван на "Варна" и ще бъде обслужван от 20-членен екипаж, обясни Кочанов.
"Варна" ще е по-голям и по-модерен от двата руски кораба, които обслужват фериботната линия Варна-Кавказ. Нашият ферибот напълно ще отговаря на трудните условия за плаване в акваторията на плиткия порт Кавказ. Шефът на БРП отказа да уточни каква е инвестицията на "Варнафери" в новия ферибот с лаконичното "много е". Както в. "Стандарт" вече писа, "Сондос" беше закупен със заем от 9,226 млн. долара от ЦКБ, поръчители на който станаха речното и морското ни параходства. Каква ще бъде цялата инвестиция в трансформирането му от ро-ро във ферибот, засега остава пълна тайна.
С пускането в експлоатация "Варнафери" ще изпълни задължението си като роден превозвач по българо-руската спогодба за фериботните превози между Варна и Кавказ. Поради липсата на български ферибот от откриването на линията на 3 март 2009 г. превозите се осъществяваха само от два руски кораба - първоначално само от "Авангард", към който по-късно се присъедини и "Славянин". Предстоящото включване на български кораб по фериботната линия Варна-Кавказ ще допринесе за увеличаване на товарооборота на пристанище Варна, категорични са експертите. Според тях "Варна" ще прави около 50 пълни курса (Варна-Кавказ-Варна) годишно. Това означава над 4000 вагона и повече от 2000 тежкотоварни автомобила, допълнително обработени от Фериботния комплекс Варна. Капацитетът на двата руски ферибота "Авангард" и "Славянин" отдавна е запълнен, а спедиторите чакат като топъл хляб пускането на "Варна".