Варненци не се възползват максимално от електронните услуги, които предоставя общината, съобщи в предаването „Зала Пленарна” на Дарик Варна главният секретар на общината Кристиян Богоев.
„Макар че има 11 работещи електронни услуги, за 6 месеца има само 50 заявления за ползване на тези услуги, това ме притеснява. Възможността да получиш услуга от дома не се използва. Има проект за нови електронни услуги, но не бързаме да ги пускаме, тъй като явно гражданите нямат нужда от работа по електронен път с администрацията. Явно още не сме свикнали, искаме си документа, хартийката, обичаме да се редим по опашките. Има недоверие, когато нещата се случват по електронен път“, каза Кристиян Богоев.
За 6 месеца в общинската администрацията са обработени около 44 000 заявления за административни услуги – с 10-15 процента повече от предходни периоди. Това, според главния секретар на общината Кристиян Богоев, е огромно предизвикателство, тъй като градът е голям, а обществото ревизира най-добре работата на чиновниците. Пред Дарик Варна Богоев обясни, че когато е заел поста на секретар, всички документи са имали различен вид, затова се е наложило да бъдат унифицирани.
Според него не се налага да се прави ревизия в документацията от предишното управление, тъй като „административните актове подлежат на съдебен контрол и всички заинтересувани лица имат възможност да го извършат“.
По отношение налагането на санкции на общинските служители, главният секретар заяви, че те не са водещи като подход към тях. Според него нарушенията биха могли да намалеят до минимум с помощта на методите на убеждението. Богоев коментира, че обещаното от кмета „проветряване“ на общината се е случило на основните позиции, които вероятно са били причина за състоянието на града. На ниво чиновници обаче това не се налагало, тъй като те не носели отговорност за взетите решения. „Освен това е редно да се използва опита на служителите”, коментира той. В момента кметът е работодател на над 3000 души, разпределени по различни функции и общински звена.
Богоев съобщи още, че не се предвижда да бъдат повишавани заплатите в администрацията, макар че не са вдигани от 2009 година.
В администрацията има много проблеми от гледна точка на условията и обема на работа, обясни главният секретар. Той увери, че се прави всичко възможно тя да функционира без да бъде раздуван щатът, като се търси баланс в рамките на задачите за изпълнение, нормативната база и предизвикателствата на закона. Богоев визира промените в Закона за устройство на територията, според които се вменяват функции на кмета по отношение на незаконното строителство.
„Това е предизвикателство за администрацията, тъй като Варна е голям град и строителството не е малко. Преди дейността се осъществяваше от специализирани органи, а сега се налага кметът да обезпечава кадрово тази дейност. Досега в общината не е имало дирекция от такъв мащаб, която да се занимава с контрола върху строителството. Затова се налага да се правят промени, да се пренарежда администрацията“, посочи Богоев и поясни, че делегирането на повече правомощия на районните кметове не означава облекчение на голямата община, а разпределение на задачите.
„Това е една администрация, която не се дели на „те“ и „ние“. Трябва да има обща симбиоза, да се работи в синхрон, налага се всеки да контролира другия“, коментира Богоев.