/ iStock photos/Getty images

На 14 май София ще бъде парализирана от стачка в градския транспорт. Очаква се тя да започне в 04.00 часа сутринта. Първоначално беше обявено, че ще продължи до 08.00 часа, но е възможно до 12.00 часа на обяд автобусите, тролеите и трамваите да спрат –  докогато е изпратено заявление до Столичната община и СДВР.

Метрото ще работи по график.

От КНСБ обявиха, че на 14 май от 4:00 часа пред входовете на гаражите и депата на Столичния градски транспорт в София ще започне протест под надслов „Достоен труд – достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!“. Той е в знак на недоволство от продължаващото бездействие на отговорните институции и ще блокира излизането на превозните средства по всички автобусни, тролейбусни и трамвайни линии на градския транспорт.

Протестът ще се проведе на следните места в столицата:

  • Бул. „Никола Мушанов“ 149, непосредствено преди входа за Трамвайно депо „Красна поляна“;
  • Бул. „Цар Борис III“ 126А, непосредствено преди входа за Поделение „Трамкар“;
  • Ул. „Подполковник Калитин“ 30, непосредствено преди входа за Трамвайно депо „Банишора“;
  • Научно-производствена зона Искър, ул. „5003“ № 5, непосредствено преди входа за Трамвайно депо „Искър“;
  • Ул. „Подполковник Калитин“ № 28, непосредствено преди входа за Тролейбусен гараж „Надежда“;
  • Ул. „Амстердам“ № 7, непосредствено преди входа за Тролейбусен гараж „Искър“;
  • Ул. „Бесарабия“ № 26, непосредствено преди входа за Тролейбусен гараж „Левски“;
  • Ул. „Житница“, непосредствено преди входа за автобусен гараж „Земляне“;
  • Ул. „Проф. Цветан Лазаров“, непосредствено преди входа за Автобусен гараж „Дружба“;
  • Ул. „Резбарска“, №11 1225 София, непосредствено преди входа за Автобусен гараж „Малашевци“
  • Ул. „Жак Дюкло“, №57 1225 София, непосредствено преди входа за Автобусен гараж „Малашевци“.

Преди дни кметът на София Васил Терзиев потвърди, че се очаква на 14 май София да бъде блокирана и да няма наземен градски транспорт.

Васил Терзиев
БГНЕС

По думите му не са спирали разговорите със синдикатите в търсене на решения, но имат доста големи различия в позициите.

„Те искат 400 лв. за тази година върху базовата заплата на абсолютно всички в системата, 500 лв. – догодина, и 600 лв. през 2027 г., ние можем да позволим на този етап 5% увеличение, което е около 100 лв. върху основното възнаграждение, просто няма друга възможност“, обясни столичният кмет.

„Моето разбиране е, че средствата, когато са ограничени, могат да отидат там, където има проблеми, а те са най-вече в Столичния автотранспорт, по-конкретно с водачите“, добави Терзиев. По думите му, средната брутна заплата в автотранспорта на София в момента е около 3900 лв. за водач, в метрополитена около 4600 лв., като не са включени 300 лв. за храна на месец.

По думите му, от 2018 г. до момента заплатите са се качили средно с около 150%, но това не е решило нито един от системните проблеми. Заплащането е част от проблема, основните са най-вече условията на труд и подвижният състав. За да подменим подвижния състав, са нужни около 1 млрд. лв., посочи Васил Терзиев.

нова трамвайна линия 15 трамвай
Булфото

От своя страна от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа“ продължават да настояват за спешно отпускане на допълнителен финансов ресурс от държавния бюджет в размер на 40,7 млн. лв., включващ:

  • 29 млн. лв. за Столичен градски транспорт;
  • 6,5 млн. лв. за градски транспорт – Варна;
  • 0,7 млн. лв. за градски транспорт – Русе;
  • 4,5 млн. лв. за Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

„Секторът на публичния транспорт изпитва сериозен недостиг на кадри и нарастващ натиск върху персонала, докато обемът на работа и обществените очаквания се увеличават. В тази ситуация адекватното заплащане и създаването на европейски условия на труд са не просто справедливо искане, а необходимост“, заявиха организаторите на протеста.