Как да гарантираме правата на децата по най-добрия начин, когато те по една или друга причина са настанени извън тяхното семейство. Това бе темата, по която днес в Търговище бяха обучени 21 специалиста от екипите по приемна грижа, представители на Отделите за закрила на детето, приемни родители и други специалисти.
През миналата година Сдружение „SOS Детски селища" заедно с други осем държави, в които работят „SOS Детски селища", спечели проект, финансиран от Европейската комисия, за да направи обучение на професионалисти, които работят с деца в алтернативна грижа - за това как всеки един специалист в неговата професионална роля, заедно с неговите ежедневни задачи, да гарантира правата на детето по най-добрия начин. При разработването на проекта са били привлечени и международни експерти.
През тази година се провеждат обучения в пет региона на страната: София, Враца, Благоевград, Търговище и Габрово.
Днес обучение бе проведено в Търговище, като то е не толкова теоретично, а по-скоро е ориентирано към практиката. „През опита на специалистите ние извеждаме основните принципни положения. Всеки един от обучаваните има потребности и желание да сподели опита си и съответно проблеми, които среща", разказа националният координатор на проекта Доника Колева.
Тя заяви още, че на лекторите им прави впечатление, че в Търговище има сериозен опит в предоставянето и на приемна грижа, и на други алтернативи. По време на обученията е бил направен и изводът, че има потребност всички специалисти, които се грижат за деца, да имат общото разбиране на техните проблеми и как те да бъдат гарантирани. За това и обучаваните са били събрани различни специалисти в една група, а не различни групи за различните специалисти.
Такава ще бъде и препоръката, която Сдружение „SOS Детски селища" ще отправи на национално ниво след края на проекта. А именно всички, които по един или друг начин се допират до алтернативната грижа за деца да преминат базисно обучение. Като пример бяха посочени учители и преподаватели в училища и детски градини, лични лекари и т.н.