"Учени от Русенския университет изградиха демонстрационен плавателен съд с хибридно задвижване на база слънчева енергия, батерия и водородна горивна клетка. Стойността е над 200 000 лева", обясни ръководителят на проекта проф. Велизара Пенчева.
Русенският университет преминава на онлайн обучение
По думите ѝ корабчето ще се използва за лабораторни нужди, като може да превозва и туристи. Съществена иновация на плавателния съд е комбинирането на енергия от слънчеви панели и от водородна горивна клетка.
Предвидено е корабчето да превозва максимум 12 души с екипажа. Скоростта му на плаване по река Дунав е пет-седем км/час срещу течението и респективно 12-14 км/час по течението.
Плавателният съд е с дължина 10,5 м, ширина - 4,5 м и височина - 2,5 метра. Теглото му е 3,5 тона. Задвижването се осигурява от два електродвигателя. За удължаване на обхвата на плавателността са свързани две водородни горивни клетки.
Водородът се осигурява от специални 10-литрови бутилки. Една от тях може да осигури работа на горивната клетка от 50 минути. На покрива на плавателния съд са монтирани и слънчеви панели, които служат за дозареждане на батериите.
Академик на БАН дари книги на Русенския университет
За корпус на корабчето е използван понтон със соларен покрив, изграден преди време по проект "Чист достъп в трансграничната зона Силистра - Кълараш", финансиран по програмата за трансгранично сътрудничество. Партньори от българската страна са община Силистра и Русенският университет.
Демонстрационното корабче HydRUforce е изградено по националната научна програма "Нисковъглеродна енергия на транспорта и бита", финансирана от Министерството на образованието и науката и с допълнителен финансов ресурс от Русенския университет.
В работата са участвали също учени от Българската академия на науките и от Техническия университет в София. Корабчето ще бъде представено в град Силистра на 25 ноември, четвъртък.
Русенският университет преминава на онлайн обучение
По думите ѝ корабчето ще се използва за лабораторни нужди, като може да превозва и туристи. Съществена иновация на плавателния съд е комбинирането на енергия от слънчеви панели и от водородна горивна клетка.
Предвидено е корабчето да превозва максимум 12 души с екипажа. Скоростта му на плаване по река Дунав е пет-седем км/час срещу течението и респективно 12-14 км/час по течението.
Плавателният съд е с дължина 10,5 м, ширина - 4,5 м и височина - 2,5 метра. Теглото му е 3,5 тона. Задвижването се осигурява от два електродвигателя. За удължаване на обхвата на плавателността са свързани две водородни горивни клетки.
Водородът се осигурява от специални 10-литрови бутилки. Една от тях може да осигури работа на горивната клетка от 50 минути. На покрива на плавателния съд са монтирани и слънчеви панели, които служат за дозареждане на батериите.
Академик на БАН дари книги на Русенския университет
За корпус на корабчето е използван понтон със соларен покрив, изграден преди време по проект "Чист достъп в трансграничната зона Силистра - Кълараш", финансиран по програмата за трансгранично сътрудничество. Партньори от българската страна са община Силистра и Русенският университет.
Демонстрационното корабче HydRUforce е изградено по националната научна програма "Нисковъглеродна енергия на транспорта и бита", финансирана от Министерството на образованието и науката и с допълнителен финансов ресурс от Русенския университет.
В работата са участвали също учени от Българската академия на науките и от Техническия университет в София. Корабчето ще бъде представено в град Силистра на 25 ноември, четвъртък.