Пристрастяването на децата към устройства е признак на липси или недооценяване
Пристрастяването на децата към устройства е признак на липси или недооценяване / ThinkStock/Getty Images
Пристрастяването на децата към устройства е признак на липси или недооценяване
89998
Пристрастяването на децата към устройства е признак на липси или недооценяване
  • Пристрастяването на децата към устройства е признак на липси или недооценяване

Прекомерното ползване на технологични устройства от подрастващи може да доведе до различни проблеми – от нарушения в опорно-двигателния апарат, до невъзможност за продължително фокусиране на вниманието. Това заяви в интервю за Дарик училищният психолог Илия Маринчешки. Според него първо трябва внимателно да се прецени дали едно дете просто се забавлява или наистина прекалява с игри или сърфиране в интернет. В първия случай проблем няма.

Пристрастяването към устройствата компенсира някакви липси, коментира Маринчешки. Един от честите случаи, в които времето пред компютъра започне да се увеличава, е когато детето непрестанно бива осъждано и заклеймявано, че не се справя със задълженията и отговорностите си, било то в училище или вкъщи.

Намирането на алтернативни решения трябва да се случва след внимателно обмисляне на подхода към тийнейджъра. Родителите или близките му не трябва да налагат своите решения, при което децата в повечето случаи реагират със съпротива. Добре е темата да присъства в неформални разговори, докато вършим нещо друго – отишли сме с детето на риболов, излезли сме по някаква работа или просто до магазина, за да напазаруваме заедно.

Добрите алтернативи са спортните занимания, уроците по музикален инструмент, четенето на книги, разходки в планината, вършенето на общественополезна или социална дейност и др.

При сериозна зависимост от гледане на телевизия, сърфиране в интернет, видеоигри или смартфони, трябва да се потърси специализирана помощ от психолог.

Чуйте цялото интервю в прикаченото аудио.