Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдикати

Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдикати
Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдикати / ThinkStock/Getty Images
Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдакати
82064
Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдакати
  • Образованието ще се утвърди като приоритет с новия закон, смятат синдакати

„Има няколко свежи лъча, които огряват образователната система у нас, единият от тях е новият Закон за училищното и предучилищното образование. Това каза в ефира на Дарик в Деня на учителя – 5 октомври, председателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ Юлиян Петров.

По думите му, очакванията са законът да създаде условия за по-добро и по-качествено образование и то да се утвърди като приоритет.

Юлиян Петров отбеляза, че все още има липсващи звена в образователната система, на които трябва да се обърне сериозно внимание.

Като такива, той отбеляза крещящата нужда от изграждане на физкултурни салони, басейни и зали за целодневно обучение и необходмостта от нови кадри в системата, които да бъдат по-добре заплатени.

„40% повече трябва да бъдат психолозите, педагогическите съветници и медицинските лица в училище“, смята Юлиян Петров.

По думите му, в световен мащаб, учителската професия в България не е ценена, що се отнася до заплащането, което е между 10 и 20 пъти по-ниски в сравнение с развитите европейски страни.

Председателят на Синдикат „Образование“ засегна темата и с агресията в училище.

„Цялото българско общество трябва да заклейми тази практика.Ако някой учител не си е свършил добре работата, има много други механизми, по които да се действа, но не и с агресия“, категоричен бе Петров.

От друга страна, статистиката сочи, че едва 10% от завършващите учители работят като такива, каза още председателят. Като причини за това, той отбеляза ниското заплащане и условията на труд.

„Ако системата не се промени, професията ще застарява и след години ще се получи вакуум от недостиг на преподаватели. Трябва да се върне вярата в българския учител и да получи подкрепата от цялото обещество“, заключи Петров.

Междувременно, деканът на Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ доц. Румяна Танкова обясни пред Дарик, че през последните години има непрекъснато нарастващ интерес към педагогическите специалности, особено към тези, свързани с обучението за детски и начални  учители. Тя отбеляза, че на тазгодишните кандидатстудентски изпити, най-желаната специалност в целия университет е „Предучилищна и начална педагогика“, където за едно място са кандидатствали 7 души.

/Цялото предаване по темата, може да чуете в прикачения аудио-файл/