Метеорит разкрива тайните на Марс
Метеорит разкрива тайните на Марс / снимка: sxc.hu

Група учени от университета в Ню Мексико, САЩ, са открили в пустинята Сахара марсиански метеорит на възраст над 2,1 милиарда години, съобщава ИТАР-ТАСС.

Марсианският метеорит се различава от всички, откривани по-рано, по изобилието на вода и сходството на скалния състав с анализите от сондите на НАСА на Марс, става ясно от проучване, публикувано в четвъртък.

"Базалтът от вулканичен произход, съдържащ се в този метеорит е подобен на състава на марсианската повърхност или горната част от мантията на планетата Марс", обяснява Карл Ейджи от университета на щата Ню Мексико, САЩ, един от основните съавтори на изследването, публикувано в списание Science в броя му от 4 януари.

"Нашите анализи на изотопите на кислорода показват, че този метеорит, наречен Ен Ви Ей - Северозападна Африка - 7034 (NWA /Northwest Africa/ 7034) , е различен от всички останали, защото неговият химичен състав е идентичен с марсианската почва при взаимодействията й с атмосферата на Червената планета", добавя той.

Според ученият, изобилието на водни молекули в метеорита (около 6000 части на милион или десет пъти повече, отколкото в други известни марсиански метеорити), води до извода, че тази скала се е намирала на повърхността на Марс преди 2,1 милиард години.

Водните молекули може да са от вулканичен източник или водоносен хоризонт в близост до повърхността на планетата, което показва, че активността на водата на повърхността на Марс е продължила и в началото на Амазонската ера, предава БГНЕС.

Според геологическата история на Марс по скалата на Хартман и Ньокум (Hartmann & Neukum) Амазонската ера включва последните три четвърти от времето на Червената планета. То се характеризира с по-скоро намаляваща геологическа активност, но с вулканична дейност. Последните такива събития се отнасят вероятно до времето преди около 100 милиона земни години.

"Нашият въглероден анализ показва , че метеоритът е претърпял втора трансформация на повърхността на Марс, което обяснява наличието на макромолекули с органичен въглерод", отбелязва Андрю Стийл от института "Карнеги", друг съавтор в изследването.

За този учен "става въпрос за най-богатия в геохимическо отношение марсиански метеорит, открит досега и анализите, които продължават, вероятно ще разкриват още изненади", пише АФП.

Общо стотина метеорита с марсиански произход са открити до момента на Земята.

Едва през 1980 г. за науката стана възможно да се определи произхода на тези метеорити чрез метода на изучаване на атмосферните газове затворени вътре в скалите.

"Кюриосити", най-сложната сонда изпращана на друга планета, работи от началото на август 2012 г. в кратера Гейл, на Марсианския екватор, за да определи дали на Червената планета в миналото е имало благоприятни условия за съществуването на микроорганизми.

Метеоритите с произход от Марс или Луната са рядкост. Повечето идват от района на астероидния пояс на Слънчевата система между Марс и Юпитер. През 2012 г. в регистъра на метеоритите има повече от 42 хиляди метеорити. Всяка година към тях се прибавят около 1500 нови.