Решението на пилота да разбие самолета едва ли е било импулсивно
Решението на пилота да разбие самолета едва ли е било импулсивно / БГНЕС
Решението на пилота да разбие самолета едва ли е било импулсивно
78848
Решението на пилота да разбие самолета едва ли е било импулсивно
  • Решението на пилота да разбие самолета едва ли е било импулсивно

Ако версията „самоубийство" бъде доказана от разследващите, които работят по разгадаването на трагичния инцидент със самолета на "Джърмануингс", то е по-вероятно да става въпрос за предварително планиран и осъзнат акт от втория пилот. Това заяви в интервю за Дарик авиационният психолог и експерт-консултант в разследвания на авиационни инциденти и произшествия Елена Пенчева. По думите й спокойният и адекватен разговор, който са водели двамата пилоти през последните десет минути преди катастрофата, говорят за преднамерени действия.

На първо място Елена Пенчева обясни, че най-често самоубийствените намерения на човек са предшествани от осезаема промяна в поведението:

„Обикновено има някакви признаци, има предвестници. Най-близките хора започват да наблюдават промени в поведението, декларирани намерения. Често не се обръща внимание на тези неща, но обикновено, когато се върнат назад, близките могат да ги открият".

Разговорът в пилотската кабина от последните 10 минути преди катастрофата е ключов за разгадаването на решението, което според разследващите е взел вторият пилот на самолета Андреас Лубиц, а именно рязко да приземи еърбъса. Дали обаче става въпрос за импулсивно или планирано действие:

„Има записи на доста адекватни реакции от страна на втория пилот. Така че не е невъзможно решението да е внезапно, под някаква подбуда или вследствие на афект, но тогава не биха били така адекватни и точни реакциите. Така действа човек, когато нещата са предварително планирани".

Пенчева обясни още, че според стандартите за медицинска и психологическа годност на авиационния персонал, определен от Европейската асоциация за безопасност, задължителните психотестове се прилагат в зависимост от възрастта на пилотите. До 50 години те преминават комплексен медицински преглед за физическо и психическо състояние веднъж годишно, а след тази възраст прегледите се извършват на всеки 6 месеца.

По-задълбочените психологически изследвания обаче се правят при постъпване на работа, обясни Пенчева, като посочи, че кандидатът трябва да отговаря на изключително завишени критерии относно професионално значими качества, особености на личността, стабилност на психиката, устойчивост на стрес и др.