Спасителните работи на разбилия се пътнически кораб "Коста Конкордия бяха подновени. По данни на италианската брегова охрана 29 души се водят за изчезнали - чтирима членове на екипажа и 25 пасажери.
Според съобщение на италианските противопожарни служби към 15 часа местно време спасителните екипи са се върнали на полупотопения на една страна плавателен съд. Спасителните работи бяха прекратени сутринта заради силно вълнение, разместило заседналия кораб.
Говорителят на противопожарните служби Лука Кари каза, че все още има малки движения на корпуса на големият лайнер, но те не са опасни. Той добави, че заради несигурността, възникнала след отместването на кораба, занапред спасителните работи ще се вършат само през светлата част на денонощието.
Изключително деликатната операция по изваждането на "Коста Конкордия" може да започне с помощта на гигантски балони, които да го издигнат, заяви по-рано президентът на компанията корабособственик Пиер Луиджи Фоски, цитиран от Франс прес. На пресконференция в Генуа Фоски отбеляза, че преди изваждането на кораба, от него трябва да бъде изпомпано дизеловото гориво.
Компания "Коста Крочере" възложи на няколко компании да проучат кой е най-подходящият начин за изваждане на заседналия огромен лайнер. Той може да бъде повдигнат с балони, а след това изтеглен с влекачи, отбеляза той.
Изваждането на "Коста Конкордия" е една от най-трудните операции в света. Има няколко алтернативи, но на първо място трябва да помислим за запушване на пробойните, обясни Фоски. Шефът "Коста Крочере" не изключи възможността, ако другите варианти са неуспешни, корабът да бъде нарязан на части. Засега обаче тази хипотеза не е на дневен ред, подчерта той.
Фоски каза, че се отнася с разбиране към изразените от министъра на околната среда тревоги за евентуални екологични рискове, но подчерта, че след крушението "корабът не се е движил и не се движи". Няма да започнем действия по изваждането му, докато не се убедим, че околната среда ще бъде запазена.
Холандското дружество "Смит селвидж" е било наето от собствениците на кораба "Коста Конкордия" да изпомпва от него горивото, съобщи компанията майка "Боскалис". Корабособственикът поиска от нас да се уверим, че горивото се изпомпва по напълно безопасен начин, посочи говорител на "Боскалис".
Изпомпването ще започне през следващите дни, добави той, уточнявайки, че то зависи от пристигането на място на оборудването и от стабилността на кораба, в чиито трюм се съдържат 2380 тона гориво.
Министърът на околната среда на Италия Корадо Клини се готви да обяви извънредно положение заради катастрофата, предаде Ройтерс. Мярката ще позволи на правителството да отдели държавни средства за предотвратяване на евентуална екологична катастрофа. Специални екипи поставят прегради около кораба, за да се блокира евентуално изтичане на гориво. Обстановката се следи непрекъснато, подчертал министърът.
Някои от германските туристи, които се намирали на "Коста Конкордия" и бяха обявени за изчезнали, са пристигнали невредими в Германия, предаде ДПА, като се позова на представител на германския филиал на корабособственика "Коста Крочиере". На кораба е имало общо 566 германци, всеки от които платил средно по 700 евро за седемдневно пътуване.
Приятели и роднини на хората, намирали се на борда на "Коста Конкордия" в момента на удара в крайбрежна скала започнаха да публикуват във Фейсбук снимки някои от четирите хиляди пътници и екипаж. Все още няма пълна информация за имената на спасените, пострадалите и изчезналите.
На 13 януари вечерта корабът "Коста Конкордия" се удари в скали, заседна и се наклони в пристанищната зона на остров Джилио. Последва паническа евакуация на намиращите се на борда 4200 пътници и екипаж. Много оцелели разказаха за сцени на „апокалипсис" и паника, с борба между туристите за качване на спасителните лодки, които при това членовете на екипажа не успявали да спуснат във водата. Броят на жертвите по последни данни е шест души, а съдбата на 25 души все още е неизвестна.