/ iStock/Getty Images
Американски и европейски астрономи с помощта на микровълновия телескоп АЛМА за пръв път наблюдаваха как "най-неспокойната" луна на Юпитер, Йо, изхвърля гигантски маси от газ и пепел в разредената си атмосфера, съобщи пресслужбата на Националната радиоастрономическа обсерватория на САЩ.

Парфюм, който ухае на... Юпитер

"Когато Йо попада в сянката на Юпитер, неговата атмосфера изстива и всички запаси от серен двуокис се изсипват върху повърхността на луната. В същото време в газообразно състояние остават единствено изхвърленият материал от вулканите.

"Тази особеност на Йо ни позволи за пръв път да оценим как вулканите влияят върху устройството и състава на въздушните слоеве", заяви Статия Лющ-Кук, планетолог от Колумбийския университет в Ню Йорк.

Луната Йо беше открита от Галилео Галилей в началото на 17 век, заедно с три други спътници на Юпитер - Ганимед, Калисто и Европа. Нейната главна отличителна черта а свръхактивната и вулканична дейност., най-високата в цялата Слънчева система.

Астрономи откриха гигантски петна по повърхността на звездата Бетелгейзе

С помощта на микровълновия телескоп АЛМА американски и нидерландски астрономи са успели да "видят" и най-студените молекули на газовете. В това число и на онези вещества, които се изхвърлят от вулканите но Йо. Това е възможно благодарение на факта, че всеки 42 часа, когато тази луна се скрива зад сянката на Юпитер, тя за два часа остава зад видимостта на Слънцето.

АЛМА е способен да проследи колко силно спада концентрацията на серен двуокис и на другите газове, от които се състои атмосферата на Йо. Това позволява на учените да изчислят какви количества газ изхвърлят вулканите на Йо в дадения момент, когато останалата атмосфера замръзва.

По оценка на специалистите, почти половината от въздушната обвивка на Йо е съставена от изригванията на нейните вулкани.