Случилото се с руския самолет в Синай породи въпроси за сигурността по летищата, след като все повече се засилват съмненията, че руският самолет с 224 души на борда е бил взривен с бомба в багажното отделение, която е била внесена въпреки летищните мерки за сигурност в Шарм ел Шейх.
Какво се случва на по-големите летища и как се контролират багажите?. На тези два въпроса италианският в. „Кориере дела сера” дава отговор в репортаж от международното летище „Елефтериос Венизелос” в Атина.
Три са критериите, по които даден багаж може да се възприеме за подозрителен на това летище и да се наложи той да бъде прегледан по-обстойно - билет, който пътникът си е купил в последния момент, еднопосочен билет и билет, платен с пари в брой.
Проверката на багажите преминава през четири етапа на летището в Атина. Първото ниво е точно след регистрирането на багажа. Тогава системата издава бар код с необходимите данни - произход на багажа, дистанция, имената на пътника, номера и кода на полета. После багажът преминава през рентгенов скенер. Ако има нещо подозрително, багажът преминава през второ ниво - преглед с по-прецизно рентгеново устройство. Ако и тогава багажът не е обявен за „чист”, идва третото ниво - преминаване през система, идентична на тази, която извършва компютърната аксиална томография в болниците.
Системата на летището в Атина анализира съдържанието на куфара „на части”. Ако и тогава подозренията не отпадат, следва четвъртото ниво - отваряне на куфара или в присъствието на неговия собственик, или без него.
Ако след тези четири етапа куфарът се окаже безопасен, той се отнася към общата лента с багажите на всички регистрирани за полета пътници. Тогава системата за разчитане на бар кодовете се намесва и ориентира багажите към изходите за съответния самолет.
На този етап служителите от службата, отговаряща за багажите, контролират за последен път дестинацията на куфара и го товарят във влакчетата, които откарват багажите до самолетите.
На летището в Атина средно на 100 пътника един багаж преминава през четвъртото ниво на проверка.
Освен технологичната част за проверка на багажите има и човешка част и това са служители от частни фирми, спечелили търговете, обявени от летищните власти. От тях се изисква да имат най-малкото чисто съдебно досие.
Пропуски обаче има. Софтуерът на скенерите за преглед на багажите може да бъде хакнати.
Често пъти за служителите, които ще боравят с багажите, се изисква само да покажат бадж. Винаги на лентите с багажите има куфари за дадена дестинация, които „избързват” и пристигат по-рано от останалите. Тогава служителите ги свалят и поставят на рафтове в очакване на останалите куфари за същия полет. През това време злонамерена ръка може да пъхне нещо в тези куфари, или да вземе нещо от тях.