Учени разкриха тайна, свързана с червения цвят при птиците
Учени разкриха тайна, свързана с червения цвят при птиците / ThinkStock/Getty Images

Международен екип от учени за пръв път идентифицира гени, свързани с производството на червен пигмент у птиците - цвят, който е с ключово значение за комуникацията и сексуалното привличане, предаде Франс прес.

Една група учени изследвали зеброви амадини Taeniopygia guttata, а друга група учени - червени и жълти канарчета Serinus canaria.

Въпросните гени принадлежат към широка група гени, които са също с важна роля за дезинтоксикацията на организма. Това навежда на мисълта, че ярката червена окраска може да е знак за доброто здраве на мъжките екземпляри заради способността им да се освобождават от токсични вещества, отбелязват авторите на изследването.

Врабчетата у нас изчезват

Някои птици, като зебровите амадини, придобиват жълти пигменти в окраската си с храната, която е на базата на семена. Известно е, че при тези птици би трябвало да съществува особен механизъм, който превръща жълтите пигменти в червени. С тях са оцветени клюновете и перата на редица видове пернати. Механизмът обаче бе неясен.

Учените сега сравнили генома на диви зеброви амадини, чиито клюнове са червени, с този на зеброви амадини, които живеят в плен и клюновете им са жълти. Така у дивите зеброви амадини били идентифицирани 3 гена, които или липсват, или са мутирали у същия вид птици, които живеят в плен. Единият от гените кодира ензим, който превръща жълтите пигменти в червени. Друг ген играе важна роля за разграждането на токсични вещества.

Учените открили специфична експресия на един или няколко от тези гени в тъкани, в които имало червени пигменти - клюна, части на краката.

Другата група учени постигнали същите резултати при изследванията си с канарчета. Един вид канарчета станали червени след многобройни кръстоски, едно поколение след друго, от един век.

Резултатите от изследването са публикувани в Current Biology.