/ iStock/Getty Images
Астрономите са открили „най-екстремната планета, виждана някога“, на повърхността на която средната температура е 3200°C, съобщи „Мирър“.

Използвайки космическия телескоп CHEOPS, изследователи от университета в Берн са извършили подробно проучване на екзопланетата, наречена WASP-189b. Планетата обикаля около звездата HD 133112, която е една от най-горещите звезди, за които е известно, че имат планетарна система.

Моника Лендъл, която ръководи проучването, каза: „Системата WASP-189 е на 322 светлинни години и се намира в съзвездието Везни. WASP-189b е особено интересна, защото е газов гигант, който обикаля много близо до своята звезда-домакин. Необходими са по-малко от 3 дни, за да обиколи звездата си и е 20 пъти по-близо до нея, отколкото Земята до Слънцето.“

Според изследователите WASP-189b има една страна, на която е постоянен ден, и една, на която е постоянна нощ.

Лендъл каза: „Въз основа на наблюденията с помощта на CHEOPS, ние оценяваме температурата на WASP-189b на 3 200 градуса по Целзий. Планети като WASP-189b се наричат „свръхгорещи Юпитери“. Желязото се топи при толкова висока температура и дори става газообразно. Този обект е една от най-екстремните планети, които познаваме досега."

Тъй като планетата е толкова далеч, учените не могат да я видят директно. Вместо това, телескопът CHEOPS използва високо прецизни измервания на яркостта за откриване на планети.

Лендъл обясни: „Изглежда, че планетата не отразява много звездна светлина. Вместо това по-голямата част от звездната светлина се поглъща от планетата, загрявайки я и карайки я да блести."