Румен Петков, министър на вътрешните работи
Няколко часа след края на тържествата за професионалния празник на МВР притеснява ли ви като ръководител на ведомството фактът, че поздравленията за празника, поне в медиите, съдържаха повече критики, г-н министър?
Не бих казал, че се притеснявам, а и не бих абсолютизирал оценката, която вие правите. Бих искал да благодаря на стотиците граждани, които изпратиха поздравления до нас, на многото... огромния брой хора, които и по SMS, и по телефона ни поздравиха, и на всички институции. И същевременно трябва да подчертая, че празникът е, така, публичният израз на уважение към служителите на МВР, в прекия смисъл на думата. Служителите работиха при първо натоварване, пълно натоварване, и то с едни много добри резултати.
Като заговорихте за работата на служителите, сега по сериозните теми на деня. Четох днес във вестниците как казвате, че се радвате на добра памет и се чувствате като Архимед в сметките. В началото на това ваше интервю предлагам да пресметнем по повод отчета ви от понеделник колко са 53-ма уволнени за корупция държавни служители и 24-ма от властта, дадени на съд, в държава, в която корупцията, ще признаете, е първият й основен проблем в преговорите за членство, а всеки трети българин признава, че е давал подкуп.
Фактът, че всеки трети българин признава, че е давал подкуп, в никакъв случай не звучи ласкаво за държавата. Но фактът, че за три дни от активната кампания в партньорство с Българската национална телевизия, с Би Ти Ви и с Нова телевизия има постъпили вече 280 сигнала на преките телефонни линии в интернет-адреса, показва, че хората действително жадуват за конкретни резултати в борбата с корупцията и искат това от всички държавни институции. Това е знак и за още нещо - за повишеното доверие, защото в парламентарната и в правителствена антикорупционни комисии са постъпили също, и то за непродължителен период, над 500 сигнала за корупция, по всеки един от които се работи. Така че мисля, че нагласите и на обществото, и волята на институциите и на управлението на страната са в пълно съзвучие и твърдя, че има и резултат.
Защото със сигурност сте прегледали заглавията на вестниците от тази сутрин. В мнозинството от тях се съдържат такива констатации - само 53-ма уволнения заради корупция отчитаме пред Брюксел. Само стои пред цифрата 24-ма, разследвани във висшите ешелони на властта за корупция. Та затова ви питам, като пресметнем, каква оценка да направим? Това много ли е, малко ли е, добре ли се справяме в отговор на европейските критерии?
Първо, аз мисля, че този отговор ние дължим на българските граждани и на българското общество, и разбира се, на нашите европейски партньори. Аз неслучайно очертах много ясно параметрите, очакванията, изискванията на българските граждани и готовността им да подпомогнат институциите в борбата с корупцията. Така че да говорим за отчет пред Брюксел, ми се струва най-малкото не съвсем коректно. Българските институции, българските власти трябва да се отчитат, първо, пред българските граждани. Казали сме 53-ма, да, толкова се уволнени от държавната администрация, плюс 22-ма уволнени в МВР, но не това е най-важното... 24 дела срещу лица от високите етажи на властта, в това число отстранени служители от високите етажи на властта, уволнени служители от високите етажи на властта. Аз мисля, че, ако възприемем единствено количествения критерий, ще изпаднем в една крайност, която не е добре за страната и не е добре за, така, укрепване на начина... на антикорупционния начин на мислене. Ако считаме, че Брюксел или българските граждани гледат на въпроса за борбата с корупцията като на норма, която трябва да изпълним днес и веднага, мисля, че това не е най-доброто отношение, не е най-доброто усещане, което създаваме. Според мен по-скоро обществото трябва да е уверено в това, че става дума за трайна, осъзната, необходима на България политика, а не за акт, който е продиктуван от една или друга оценка, дадена ни от Европейския съюз, или становище, изразено от нашите европейски партньори. Аз мисля, че важното в случая е, че става дума за осъзната необходима политика, а не за палеативни действия, които целят да направят определено внушение на нашите европейски партньори, и то политика, която отговаря на интересите на България, на интересите на българските граждани.
Много сте прав да казвате, че не единствено количественият признак е важен, както за пред обществото, така и за пред Брюксел. Но в последната толкова важна отсечка преди есенния доклад на Европа не спират сравненията за това как се справяме спрямо Румъния и за десетките политици от висшия ешелон на властта и магистрати, които са минали през съдебните зали на нашата съседка, докато ние все още сме на етап пожелания, разследвания. Та затова ви питам...
Ами напротив, ние имаме произнесени осъдителни присъди. И внушението, че сме на етап закани най-малкото не е вярно. Аз няколко пъти казвам, че след 1 януари идва 2 януари и затова искам дебело да подчертая, че правителството води осъзната антикорупционна политика, безкомпромисна политика срещу корупцията. Институциите са ангажирани с целия си ресурс и резултатите от последните дни са пределно показателни именно в тази посока.
Защото хората жадуват за повече информация, когато става въпрос за това, че държавата раздава справедливост. Кажете за тези уволнени 53-ма държавни служители, на какво ниво в йерархията са и какви са извършените от тях закононарушения. Сега, аз не очаквам да отговорите на въпроса ми като детайлизирате всеки от случаите, но все пак за какво става дума?
До единни граждански номера надали ще стигнем.
Няма да имаме време.
Най-малкото. Но аз не бих могъл да говоря от името на колегите, които са извършвали уволненията. В Министерство на вътрешните работи има отстранен висш ръководител на национална служба и аз очаквам всеки момент да получа позицията на прокуратурата по една от проверките. Има уволнени и отстранени шефове на ключови звена в областните дирекции. Така че МВР не на думи, а на дела се бори да бъде зона, свободна от корупция.
През последните 48 часа медиите изобилстват от догадки кои са и колко нависоко са във властта хората, които държавата разследва за корупция. Вие бяхте категоричен в понеделник, че в списъка няма министри. В този списък ли са депутатите Стефан Софиянски, Йордан Костадинов, главен комисар Кирил Войнов, за който казахте в отговор на предходния ми въпрос, например двамата последни началници на Държавния резерв, шефът на БЧК, защото това са обществено значими случаи, от които хората се интересуват.
Ами не бих могъл да опровергая нито едно от имената, които казахте.
В този списък са? Добре, отказът на Военна прокуратура да образува дело по една от проверките срещу главен комисар Кирил Войнов, буквално цитирам аргумента на магистратите, че нямало в събраните от МВР доказателства достатъчно улики той да е извършил някакво, каквото и да е дори, закононарушение, това сигнал за зле събирани доказателства ли е или какво?
Не, това е наличното. Аз не мисля, че трябва да гледаме с голямо въодушевление на идеята непременно да съберем несъществуващи доказателства за който и да е. Срещу ген. Войнов бяха подадени поредица сигнали, по първия, както виждате, прокуратурата се произнесе. И аз мисля, че предоставената информация е цялата възможна налична, не мисля, сигурен съм, че е предоставена цялата налична информация - както сигналът, така и извършената от нас проверка. Вероятно ще има хора, които няма да са много въодушевени от това, че прокуратурата не е намерила основание да повдигне каквото и да било обвинение срещу ген. Войнов, но такива са реалностите. Ако ние считаме, че трябва да извадим 100 или 200, или бог знае колко човека, срещу които непременно да повдигнем някакви обвинения, аз мисля, че отиваме много далеч и много встрани от демокрацията. Ние сме правова държава и се надявам, че този тип разправи с хора от ниски, средни и високи етажи на властта, са останали нейде преди 2001 година.
Г-н министър, а на какъв етап са другите три проверки срещу главен комисар Кирил Войнов? Спомням си, че в деня на отстраняването му от работа той каза, че се проверява по анонимки.
Не, има и анонимни, има и неанонимни сигнали за тези, за които вие говорите. Пред приключване са и аз в понеделник достатъчно ясно казах, че в най-скоро време, имам предвид максимум края на другата седмица, ще обявя моята позиция, която ще предложа на българското правителство.
Похвала за последната ви операция, при която беше задържан данъчен служител с грандиозен подкуп. Но признанието на Мария Мургина, че уличеният стои на най-ниско ниво в йерархията на Агенцията по приходите, не означава ли, че хващаме само дребните риби или се проверяват и тези над него след случая?
Ами ако на искане милион и половина... Аз мисля, че понякога сме склонни като че ли да бъркаме малко жанровете, защото трябва да отчитаме и нивото, на което се намира съответният държавен служител. Трябва да отчитаме и обема подкуп, който той иска или който му се предлага. Не абсолютизирам в никакъв случай успешната операция на Главна дирекция за борба с организираната престъпност, но не може да не подчертая, че това е най-силната им операция в борбата с корупцията. Много прецизно организирана и реализирана, и много показателна. Защото разследването, разбира се, ще продължи, но чест прави на ръководството на Министерството на финансите и специално на Агенцията по приходите, че сигналът дойде оттам, защото съответният деец като че ли е спекулирал на определен етап с различни имена.
Дано не сте останал с впечатлението, грешно, разбира се, че единствената мисъл по повод на тази операция е колко ниско стои този човек. Но след като един обикновен данъчен служител може да си позволи да изнудва за милион и половина подкуп, хората си мислят какво правят хората над него в йерархията. Те сигурно искат по 3 милиона.
Е, тази логика малко озадачава. Ако ние на всеки държавен служител гледаме като на човек, който иска от милион и половина нагоре, не приемам този начин на мислене.
Дано не е така.
Аз мисля, че в... не дано, не е така. Аз мисля, че в българската държавна администрация работят не малко честни и почтени хора. И да внушаваме, че след като един... защото го има и другия вариант, просто да не бяхме обявявали резултата от тази операция и тогава като че ли нямаше да възникне въпросът: абе след като този дребен чиновник иска милион и половина, колко ли искат другите. Но аз мисля, че в борбата с корупцията трябва да има публичност и яснота. И на обществото не бива да му бъде
спестявано нищо. Но още веднъж искам да кажа, че не приемам внушението, че в българската държавна администрация работят главно корумпирани типове, които искат от милион и половина нагоре. Първо, не е вярно, и второ, от това не печели нито обществото, нито държавата.
Хубаво е това да е единичен случай. Президентът призова на празничния ви парад МВР и прокуратурата да изтупат прахта от отдавна залежали преписки и дела и да ги придвижат според разпоредбите на закона. Много ли стари преписки залежават във ведомството ви, г-н министър?
Не. Чест прави на президента, че постави въпроса достатъчно категорично и достатъчно ясно. И впрочем, ако следим внимателно, българският президент се занимава с реални неща, с търсенето на решения на реални проблеми. Във вътрешното министерство от октомври-ноември насам направихме много сериозен преглед на всички преписки и смея да твърдя, че отлежаване при нас няма. Напротив, в много активен диалог с прокуратурата не малко от нещата, които вероятно и по обективни причини са били забавени, намират своето решение. Аз сред забавените бих посочил случая с шефа на "Топлофикация", където има констатирани немалко нарушения от 2002, 2003, 2004, 2005 година, по-скоро 2003, 2004, 2005 година, които в резултат на активната съвместна работа, в т.ч. и с партньорските служби, имам предвид от Австрия, дадоха възможност да се пристъпи към ефективна реализация.