М. Ненчев: Незаконно е да карат лекарства с бусове по селата, държавата да помогне за отварянето на аптеки там
М. Ненчев: Незаконно е да карат лекарства с бусове по селата, държавата да помогне за отварянето на аптеки там / netinfo

Между половин милион и два милиона лева годишно би струвало на държавата или на НЗОК да осигури нормален достъп до лекарства за населението на около 36 общини, където в момента няма аптеки, сключили договор със здравната каса. Това сочат разчетите на Българския фармацевтичен съюз.

В интервю за предаването на Дарик „Междуредие" председателят на съюза Мирослав Ненчев коментира вчерашната позиция на националния омбудсман Константин Пенчев, който призова институциите да намерят решение на проблема в районите без аптеки, без да се прави компромис с качеството на предлаганата услуга. Повод за реакцията му стана зачестилата напоследък практика в доста села „мобилни аптеки" да доставят с бусове незаконно лекарства на населението.

Мирослав Ненчев смята, че проблемът може да бъде решен, ако аптеките в тези селища бъдат подпомагани на принципа, по който касата плаща допълнително на личните лекари в отдалечени и труднодостъпни практики. Тази компенсация като мярка срещу загубите на собственика можело да бъде съчетана с вид задължение всеки, който открива трета или четвърта аптека да прави това тъкмо в такива малки населени места.

Това ли е картината - омбудсманът цитира данни, според които живеещи в над 13% от общините в страната са затруднени в достъпа до лекарствени продукти директно, по данни на вашия съюз?

Данните се променят, но това е картината.

Това не е проблем от днес, макар че наскоро се подновиха репортажите как мобилни аптеки под формата на микробуси, снабдяват с лекарства някои от селата в региони на страната. Как се търси решение на този проблем между вас, изпълнителната власт? Какво се прави по темата?

Искам да припомня думите на омбудсмана. Той каза, че това нещо трябва да стане, като съответно компетентните власти, лекарският съюз и фармацевтичният съюз съгласуват своята позиция и е много важно това, върху което той наблегна, без да се прави компромис с качеството на предлаганата фармацевтична услуга. Единственият начин е,знаем, че в България всичко е пазарна икономика, включително и здравеопазването и държавата се е оттеглила на 100% от задълженията си, но ако за градовете допускаме, че би могло, макар че не е редно, държавата трябва да поеме задълженията си към малките и непривлекателни населени места. Тя трябва да осигури същите услуги както от лекар, така и от фармацевт и зъболекар. Това е нашата твърда позиция и считаме, че най-малкото здравната каса, както подпомага лекарските практики в непривлекателните места, би могла по същия начин да подпомага и зъболекарските практики, а също и аптеките.

Ако някой се навие да рискува и да отвори аптека в малко населено место, където ще има със сигурност един нисък оборот и няма да е лесна работата.

Ако направим една аритметика, ако държавата и общината открият в едно населено място под 2000 човека, това ще струва разходи от 1500 до 2000 лева. Много по-изгодно е някой фармацевт да поеме тази инициатива, а държавата да го компенсира с една по-ниска сума, примерно между 500 и 1000 лева.

Като подпомагаща сума за това, че работи в труден район?

Реално, чисто икономически няма възвращаемост да се разкрие аптека в тези населени места. От друга страна, населението с нищо не е по-лошо в останалата част на страната и не е редно да не получава достъп до тези услуги.

Досега коментиран ли е този казус в комуникация със съсловни организации и изпълнителна власт?

Този казус се коментира от Българския фармацевтичен съюз някъде от около година и половина на ниво премиер, министър по здравеопазване, Национална здравноосигурителна каса и Министерство на здравеопазване.

И до момента нищо оформено като решение или като проект за решение?

Ние го имаме в готов вариант, имаме разчетите, според мен, държавата на първо време, предвид икономическата обстановка трябва да осигурят аптеки, сключили договор с НЗОК в 36 общини на България, по едни данни са 36, по други са 39. Говорим не за населени места, а за общини, в които изобщо няма аптека, сключила договор с НЗОК. Това трябва да го направи задължително и няма да струва много пари. А след това постепенно във всички населени места, както беше преди години. Вие знаете, че тогава нямаше частни аптеки, имаше аптечно. То печелеше от едни аптеки в града и държеше в повечето от селата, където има над 400-500 човека да има аптека или филиал на аптека. Тези филиали във времето останаха и като понятия, няма ги реално. Това беше една добра форма максимално да бъдат задоволени нуждите на гражданите.

И сега филиалите биха могли да бъдат вариант.

Реално погледнато, в момента в България са разрешени на едно физическо или юридическо лице до 4 аптеки. Не е никакъв проблем, примерно, третата или четвъртата аптека да бъде в по-малко населено место, това е, от една страна, някаква принуда. От друга страна, ако това се компенсира и с някаква минимална сума, заради това, че при тези условия се труди фармацевтът, нещата биха се получили.

Не е ли по-лесно да се легализира по някакъв начин законово, мобилната аптека?

Ако ще ги легализираме, ще ги легализираме за цяла България, за всички квартали и тогава ще станем пример за ЕС, защото такава практика няма никъде и неслучайно омбудсманът каза, че не трябва да се прави компромис с качеството на предлаганите фармацевтични услуги.

В закона е абсолютно забранено да се продава по този начин.

Да оставим настрана дали е забранено или не. Да, забранено е. Нито може да се предложи качествена фармацевтична услуга от фармацевти в такива населени места, нито може да се осигури пълната гама от продукти, нито фармацевтични грижи. За какво говорим? Все едно предлагаме една услуга от по-ниско качество, за да не е без никаква.

Да, факт е, че ходят веднъж седмично тези микробуси, за които ставаше дума в репортажите. Но хората казват: щом никой не решава проблема, ние сме срещу това да не бъде забранявана подобна, иначе незаконна дейност.

Тази незаконна дейност от никъде няма гаранция за качеството. В една аптека могат да се допуснат грешки, камо ли с някакъв бус да се разкарват лекарства и така нататък.

Разчетите ви сочат около 36-39 общини, които трябва да имат сключен договор с НЗОК, но общи разчети имате ли, колко би струвала тази мярка, ако грубо казано 500 лева на фармацевт или аптека бъде подпомогната дейността. Говорим за тези 36 общини за една година и някъде между половин или два милиона. Това смятате ли, че ще е проблем, когато водите разговор със здравното министерство?

На фона на това, че за отдалечени и трудно достъпни практики, годишно се заделят десет милиона от здравната каса и обикновено се използват само пет...

Би могло да се случи, казвате. В очакване сте вероятно на следващата редовна изпълнителна власт, с която да влезете в разговори.

Не, разговори се водят и в момента. Просто трябва малко смелост да се направи това и някой трябва да поеме това политическо решение и да каже: да, в момента нямаме пари, но на първо време ще осигурим във всяка аптека. Тук забележете, за да се дадат тези пари, изискването е те да работят с всички лекарствени продукти, които отпуска НЗОК, не едните да си ги вземеш в населеното от место, а другите да ходиш на 30-40 км.