Казак: Трябва да се възстанови диалогът между коалиционните партньори
Казак: Трябва да се възстанови диалогът между коалиционните партньори / netinfo

Интервю в предаването „Денят” на Дарик радио с Четин Казак - евродепутат от ДПС

Декларирахте, че тъкмо ДПС няма да бъде причина за дестабилизация на управлението, но същевременно дадохте ясен знак, че искате по-голяма предвидимост от партньорите си. Ясно е за всички нас, че визирате предимно НДСВ. Но дали от БСП не чакате повече лоялност? Подозирам, че сте обсъдили и тяхното поведение по време на гласуването на този спорен текст в закона за евроизборите. Каква позиция беше изразена по време на заседанието ви?

По време на заседанието беше направен обстоен анализ на актуалната политическа ситуация като хронология, като основни моменти, като последици оттук нататък и бяха набелязани мерки за поведение от страна на ДПС съобразно тази ситуация. Беше констатирано, че за съжаление в рамките на управляващото мнозинство се получи едно разминаване по един принципен въпрос от особена важност, а именно въпросът за това дали всички български граждани са равни наистина, дали може със закон да се ограничават основни конституционни права на българските граждани, закрепени в конституцията, като например правото да избират, и фактът, че за съжаление един от коалиционните партньори явно има по-различно разбиране по отношение на този въпрос, който не е в унисон нито с либералните идеи и принципи, нито с конституцията. И на базата на този анализ стигнахме до заключението, че ДПС е постъпило съвсем правилно през изминалата седмица, неучаствайки в гласуването на закона.

След като напуснахте залата.

След като напуснахме залата, тъй като не искахме да ставаме съпричастни към приемането на един закон, който съдържа в себе си противоконституционна разпоредба, и намерението си да сезираме Конституционния съд, както вече го бяхме декларирали и преди това, с искане, с две искания фактически. Първото искане по-конкретно е обявяване на противоконституционност на член 3 от сега разглеждания проект на закон за избиране на членове на Европейския парламент и едно по-общо искане за задължително тълкувание на член 42 от конституцията, където се третира общото избирателно право на всички български граждани с въпрос дали може със закон да се дописва конституцията и дали може със закон да се въвеждат нови ограничения и изисквания за упражняването на активното избирателно право на българските граждани. Според нас отговорът на този въпрос е много важен за това как ще се провеждат оттук нататък всякакъв вид избори в Република България и искаме по този начин веднъж завинаги Конституционният съд да се произнесе по това дали е възможно заради тясно партийни, конюнктурни съображения да се правят опити за ограничаване, недопустимо ограничаване на основни конституционни права на българските граждани.

Веднага тук всеки би казал не се ли опитвате по този начин да изпреварите едно намерение на коалиционния ви партньор НДСВ, които вече, така, и на глас заявиха, че ще държат принципа отседналост, т. е. това ограничение на избирателното право да бъде въведено и за местните избори. Мнозина даже твърдят, че евровотът не е чак толкова важен за ДПС, колкото местният вот.

За ДПС няма важен или неважен вот. Всички избори в България са важни, тъй като това са моментите, в които суверенът, българският народ, има възможност пряко да каже своето мнение по отношение на управлението на страната. Затова нашата позиция е принципна. Ние ще искаме КС принципно да даде задължително тълкувание дали може въобще подобни ограничения да бъдат въвеждани в който и да е избирателен закон - било то за местни избори, било то за парламентарни или за Европейски парламент.

Има едно важно уточнение, което се появи след днешното ви заседание, че всъщност вие няма да бързате с този ваш сигнал до Конституционния съд, с това ваше искане. Да очакваме ли да внесете своето питане непосредствено преди вота или може би дори и след изборите за евродепутати?

Констатирахме през изминалата седмица, че не само преди гласуването на този член 3 и нашето напускане, но и преди това се наблюдават някои тенденции и зле прикрити намерения от страна на някои политически сили, които явно имат безпокойство по отношение на собствените си изборни резултати, очаквани изборни резултати. . .

Говорим за НДСВ, да си го кажем.

Не, не, не бих точно дефинирал кои политически сили. Българските граждани, които следят процесите, могат ясно да идентифицират политическите субекти, които имам предвид, които имат тенденция да, да се опитват по някакъв начин чрез забавяне приемането на закона да създадат алиби или да създадат предпоставки за отлагане на изборите за Европейски парламент.

Ние не бихме, не бихме искали да ставаме точно такова алиби. Не бихме искали да служим като повод или причина, или като виновник за това едно евентуално отлагане на изборите да стане факт. Ето защо ние считаме, че ще сезираме Конституционния съд в този момент, в който ще бъде ясно, че неговото решение, което ние всички очакваме да бъде в наша полза, да не повлияе върху изборите за Европейски парламент, да не доведе до тяхното отлагане, от което няма полза най-вече България.

Ако по някакъв начин перефразираме вашата позиция, излиза, че. .. отказвате се да се борите докрай за тази една разпоредба в този закон, закона за Европейски парламент, за избори за Европейски парламент, но пък залагате на тази другата битка, която е далеч по-важна и преди изборите наесен.

Ние искаме принципно да бъде решен въпросът веднъж завинаги. Не конюнктурно, не частично, а веднъж завинаги. Ето защо решихме да разширим своето искане не само по конкретния член 3, а въобще веднъж завинаги Конституционният съд да се произнесе може ли да се въвеждат подобни ограничения. Именно за да пресечем подобни изкушения от страна на тази или онази политическа сила в моментите на приемането на друг закон за друг вид избори да се опитат отново чрез подобни способи да влияят негативно, да се опитат да уязвяват тази или онази политическа сила или пък да ограничават основни конституционни права на българските граждани.

Вие лично имате ли някакви опасения, че на местния вот може да се направи опит от страна на БСП и на НДСВ за подобни ограничения? Да припомним на слушателите - настоящият закон изисква постоянна адресна регистрация, мисля, за да гласува човек за общинския съветник и кмета на съответната община.

Нито един път през последните 17 години нито един законодател, нито едно Народно събрание, нито едно парламентарно мнозинство не си е позволявало да ограничава правото на българските граждани да избират. Единствено в Закона за местните избори и досега е съществувала разпоредбата, с която не се ограничават, а просто се дефинира къде българският избирател има право да упражни правото си на глас по време на местните избори, като за критерий е служил неговият постоянен адрес.

Ние затова и в пленарна зала, и в медиите сме заявявали категорично, че при действието на тази конституция всяко ограничение, всяко въвеждане на някакво друго ограничение на българските граждани като абсолютна забрана за гласуване на базата на някакъв измислен критерий за отседналост е противоконституционен.

Решението ви все пак да сезирате, засега неясно кога, Конституционния съд означава, че сте се отказали да чакате реакция от президента след гласуването на последния текст на закона. Имате ли вече стратегия как пък събирате подписите, нужни за сезиране на съда, 14 не ви достигат. . .

Естествено, естествено. Ние ще изчакаме реакцията на президента. Президентът, уверен съм, че като опитен политик има нужда да направи един по-обстоен анализ на ситуацията, да направи необходимите консултации със специалисти в тази област, преди да излезе със свое окончателно становище, не и преди окончателното приемане на закона. Ние няма да сезираме, поне да призоваваме президента да упражни конституционното си право на вето, тъй като той като държавен глава има правото сам да преценява дали. . .

Търсите ли вече помощ. . .

. . . да го направи или не.

. . . от колегите си от левицата за събиране на подписи, сондирате ли мнение там?

. . . много рано.

Там са също в деликатно положение.

. . . много рано. Ние имаме, имаме самочувствието, че нашата позиция е принципна и ще съумеем да съберем необходимия брой подписи, както стана ясно, дори депутати не от управляващото мнозинство са изразили готовност да се подпишат под едно евентуално сезиране на Конституционния съд. Така че от тази гледна точка не се притесняваме особено. . .

От опозиционни парламентарни групи са. . .

Да, да, извън. . .

. . . изявили желание.

. . . извън управляващото мнозинство.

От кои групи?

Ами, доколкото чух, Любен Дилов-син е изразил такава готовност.

Извън него не се е чуло нещо. . .

Уверен съм, че ще има и други народни представители, които биха подкрепили, тъй като става въпрос наистина за принципна позиция, за отстояването на основен принцип на демокрацията.

Започнахме този разговор с констатация и оценка на състоянието на коалицията в момента. Смятате ли, че има нужда от промяна на коалиционното споразумение, или ако не промяна, то на механизмите, по които се взимат решения? Например бихте ли подкрепили една идея на ваши колеги от левицата всяко решение на съвета на тройната коалиция да бъде подписвано и от тримата лидери, подпис черно на бяло, който да гарантира изпълнение на решенията на трите партии.

Не, аз не бих стигал до такива крайности. Общо взето, в една коалиция, както правилно се изрази и премиерът Сергей Станишев, един от основополагащите принципи е принципът на доверието, на предвидимостта и на последователността в позициите. Когато тези три принципа или един от тях е нарушен, тогава наистина е под въпрос самото бъдеще на тази коалиция. И всеки коалиционен партньор мисля, че естествено би трябвало да се придържа към съблюдаването на тези три основни принципа.

От поведението  в момента и след всичко, което се случи, смятате ли, че ще се успокоят страстите в коалицията или те, всичко случило се, даде много ясен знак за едно доста сериозно напрежение, което е притеснително за продължителността на живота на този троен съюз?

Аз не бих драматизирал, така, изкуствено нещата или пък не бих бил, така, лош пророк. Аз съм убеден, че и ДПС ще направи всичко възможно тази коалиция да продължи да работи. Ние не искаме да станем причина или катализатор за процеси, които биха довели до край на управлението на това трипартийно коалиционно мнозинство. Така че ние ще подходим, както винаги досега, конструктивно. Ще търсим диалога и ще настояваме коалицията да продължи да изпълнява своите ангажименти пред страната в един такъв решителен момент, какъвто е този, в който България вече като пълноправен член трябва да покаже пред очите на Европейския съюз, който, както знаем, наблюдава много внимателно и упражнява мониторинг върху България в първите три години след нашето присъединяване, дали България е достойна за пълноправен член на Европейския съюз.

Да, но вече се чуха гласове за реваншизъм, кадрови наказания спрямо жълтата партия например. Те там това очакват като отношение от партньорите си.

Не, не. Мисля, че това са спекулации. Няма такива индикации. Не бива, не може да става дума нито за реваншизъм, нито за някакви кадрови, силови кадрови решения. Просто трябва да се седне и да се възстанови диалогът и доверието между управляващите, между коалиционните партньори.

Няма как да не ви попитам - как всъщност лидерът ви Ахмед Доган приема тази цялата ситуация? Той е единственият, който публично не изказа позиция по темата. Премиерът говори, Симеон Сакскобургготски говори.

Г-н Доган ръководи заседанието на Централното оперативно бюро и на парламентарната група и становището, което беше изказано от нашите представители на брифинга след заседанието, отразяваше общото становище на всички, на всички членове на парламентарната група и на Централното оперативно бюро.

Той е спокоен и ще седне на една маса с останалите двама лидери в тройната коалиция.

Аз мисля, че когато се свика заседание на съвета на тройната коалиция, в него ще участват всички.