Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в "Седмицата" на "Дарик" радио за най-добрите градове за живеене в България и пътищата, които ги свързват. Добър ден, г-н Гагаузов.
Добър ден.
Кой според вас е най-важният критерий за добро място за живеене?
Аз като човек, който гледа малко по-комунално на градовете и на населените места въобще, считам, че основно инфраструктурата, уличната и канализационна мрежа, т.е. най-важните и най-елементарни, най-необходими условия това са нещата, които определят доброто начало в един град. И тъй като се намираме в етап, в който ние тепърва ще правим нашите градове още по-хубави, това са дадености, които ще определят за в бъдеще кои са най-добрите градове за живеене.
Това означава ли, че според плановете на България най-много европари ще отидат в улиците и канализациите?
Нещо подобно ще е, въпреки че това зависи и от, така, нуждите и вижданията, които има всеки един от българските градове. Но като знаем и състоянието на нашите населени места, мисля, че наистина ще е така. "Кратко възстановяване", така се казва и основният приоритет в оперативна програма "Регионално
развитие", който има за цел да подпомогне българските общини, българските градове да възстановят, да реиновират, да обновят инфраструктурата, която е публична общинска или публична държавна собственост.
Казахте на пресконференцията в четвъртък, че харесвате анкетата, за която "Дарик" радио и "24 часа" ви поканиха да бъдете патрон. Как виждате занапред да продължи тя с участието и на вашето министерство?
Да, харесвам тази инициатива, защото тя създава един допълнителен елемент на конкуренция, на състезателност между отделните градове и се надявам, че ще бъде един стимул за по-бързото решаване на проблемите на българските градове именно от тази гледна точка. И аз считам, че тази инициатива трябва да
стане и традиционна. Министерство на регионалното развитие като, така, управляващ орган на най-големия фонд да го наречем, какъвто е оперативна програма "Регионално развитие" трябва да даде и своите. . . своите усилия да направим този конкурс нещо, което да радва хората, да имат те момент, в който отчитат това, което се направили, и очакват да бъдат похвалени от хората, които живеят и минават през техните градове.
Тоест виждате тази анкета да стане своеобразна оценка на това как се усвояват парите от еврофондовете.
Да. И това, разбира се, защото това е изключително важно. И нека да направим хората съпричастни към повече положителни, хубави, добри неща, които са за техните населени места, за тях самите и тогава, както се казва, българинът ще покаже на какво е способен. Тоест ще имаме едни много по-хубави, много по-красиви, много по-добри за живеене градове в България.
Сега да поговорим за пътищата, които свързват градовете в България. Преди малко кметът на Варна каза, че е пътувал седем часа онзи ден от Варна до София и че и на вас ви го е казал. Защо "Хемус" се оказа в бедствено положение при десетина сантиметра сняг? Даже за обективност ще ви цитирам депутат от "Коалиция за България", Силвия Алексиева, която казва, че ситуацията на "Хемус" не може да се оправдае с тежки метеорологични условия, защото снежна покривка между 7 и 12 сантиметра не са такива тежки условия.
Аз също не я оправдавам с тежки метеорологични условия, защото знаем, че и при много по-тежки условия не е имало никакви проблеми. Това просто е натрупване на, как да кажа, безотговорност, проявена от много страни. И най-вече такава, проявена от водачите на тежки автомобили, които не са въобще
подготвени за такова условие. Дали са 12 сантиметра или 5, върху виадукт, който е дълъг, да речем, около над хиляда метра, с температура минус 5, минус 8 градуса и е заледено това нещо и да се оформят колони не в три ленти, а в четири ленти, така че да не може да премине човек, камо ли снегорин, който да им помогне,разбирате за какво става дума. Не е само това може би причината
и не искам, така, да хвърлям обвинения, но това нещо се е случвало и друг път и ни подсказва, че нещо в самата организация- от водача на превозното средство до фирмата, която почиства, трябва да се подобрява.
Обаче не знам дали сте чул коментара на шефа на "Гранична полиция" Красимир Петров, той казва - първо, трябва да си почистиш пътищата, после да търсиш кусурите на шофьорите с какви гуми карат.
Да, по принцип е така. Аз мога да кажа, че ако сега тръгнем,пътищата са, както се изразяват моите колеги, черни, което означава, че няма проблем. Никой в света не може да изчисти пътищата си за пет минути. И трябва да ви кажа, че иска се време. И ако няма добра организация от страна на пътуващите, това означава, че ще се получи това, което се получи там.
Трябва ли да се въведе според вас задължение със санкции за зимни гуми в България? Защото, защото се оказва, че няма такова задължение.
Да. Преди няколко седмици мисля, че беше, имаше въпрос от страна на опозицията - защо полицията проверявала задължително за зимни гуми. Ами, заради това проверява.
Е, да. . .
И тъй като. . .
. . . ама няма закон, който да казва. . .
И тъй като не било, да, не било вписано в закона за пътищата, че зимните гуми са задължителни. Да бе, не е вписано, но лятната гума е с голям грайфер, при ниска температура тя се втвърдява и въобще не върши работа. Става дума за. . .
Според вас трябва ли да се промени закон?
Според мен трябва задължително да се вмени, че зимни гуми трябва да имат автомобилите. Това е за безопасност на хората, които пътуват с тези автомобили, а не за безопасност на пътищата.
Експерти казват обаче, че не е добра идея за веригите на тежките камиони по магистралите. . .
Не е добра идея. . .
. . . защото ги развалят.
. . . разбира се, защото при товарните автомобили вместо 20 тона на ос те са 30, понякога и повече, и една такава верига изравя настилката и въобще не е добра идея за магистралите.
А според вас добра идея ли е около Коледа и Нова година да се забрани изобщо движение на ТИР-ове по магистралите? Това го предложи вчера изпълнителният директор на "Автомагистрали" АД Антон Антонов в нашия ефир.
Въобще ние трябва да въведем нов порядък, такъв, какъвто има в Европа. Събота и неделя, през уикенда ТИР-овете не трябва да се движат, трябва да си почиват. Защото те пречат на движението както в нашите и без това тесни пътища, така и в цяла Европа. И,разбира се, че по коледните и по всички други важни празници, в които има голямо движение, ТИР-овете трябва да се спират. Може би една от малкото страни е нашата, която не го прави.
Обяснение от седмицата за проблема с магистрала "Хемус" е в неразплатени сметки с почистващите фирми.
Не, това. . .
Има ли такова нещо, че те бойкотират, защото не си били получили пари?
Не, не, не, такова нещо няма. Такова нещо няма. Не може за 5 минути да се наговорят фирмите, още повече, че това е сто процента държавна фирма и тя такова нещо не може да направи.
Защо според вас. . . как ще се реши впрочем въпросът с информацията по магистралите? Защо у нас няма информационни табели, както е в Западна Европа? На всеки километър има светещи табла, които се управляват от центрове, на които пише: не продължавай натам, има задръстване, излез от магистралата.
Защото не е замислено и не е направено.
Новите магистрали ще имат ли?
Мисля, че е време да се подобри и в това отношение системата, пътната, като цяло, т.е. със съответните указателни табели. Аз да ви попитам защо пък нямаме такова околомагистрално радио, да речем, нали, което да информира водачите за състоянието на пътя, къде има задръствания в момента, къде е
станала някаква катастрофа и трябва да се изчака и т.н., за да могат да. . . Още много неща нямаме и тези неща тепърва ще трябва да ги правим, за да е по-лесен и по-добър животът ни.
Като преговаряме с концесионерите за магистрали сега, предвижда ли се задължение на определен брой километри те да слагат такива информационни табели?
Засега такова нещо не е предвидено, но то не е нещо, което не може да бъде направено и без да е предвидено, просто за улесняване на пътуването по магистралата, и би било добре да стане така, че то да бъде един от елементите, който да привлече повече пътуващи.
Тук е всъщност мястото да ви питам кога ще бъде подписан анексът към договора за концесията с българо-португалското дружество за магистрала "Тракия"? Ще се прави ли тази магистрала или няма да се прави?
Магистралата ще се прави. Надявам се следващия четвъртък да имаме и вече последното решение на Министерски съвет по този въпрос, след което да започнат да текат сроковете за осигуряване на финансирането и изпълнението на магистралата.
Следващия четвъртък. Това е новина, г-н Гагаузов.
Ами така може би ще се очертае.
Това означава, че магистрала ще има в какъв срок оттук нататък?
Магистрала ще има пълно завършена в цялостния й размер, около още 185 километра от тези, които са изградени, в срок от 3 години след подписването.
Т.е. след 3 години, ако вие отпушите нещата сега в четвъртък, след 3 години София - Бургас по магистрала.
Ако някой още не вземе да се жалва от някоя институция, която е държавна, политическа най-вече или някаква друга, и ако няколко ако-та минат, след 3 години трябва да е готова.
Йордан Мирчев, шефът на транспортната комисия в парламента, обяснява проблемите на магистрала "Хемус" и с това, че фонд "Републиканска инфраструктура" се управлява от трима министри - на финансите, на транспорта и на регионалното развитие. Според него трябва отново да се мине към управление от едно министерство. Според вас това добра идея ли е?
Тази идея за мен е добра, но не е това основният проблем. Идеята така или иначе е добра от гледна точка на самото управление, а от гледна точка на качествата на бенефициента, на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", т.е. ползвател на средства от различни оперативни програми, за това ще трябва да се помисли още малко, но това също е едно нещо, което ние трябва да решим по най-добрия начин. За мен обаче не е това основната причина, защото фонд "Републиканска пътна инфраструктура" възлага изпълнението на други фирми и трябва да си свършат работата перфектно.
Още въпроси от седмицата. Защо още не е готов мостът при Бяла? По план трябваше да стане до средата на миналия месец. Впрочем катастрофата, която отне толкова човешки животи, беше точно преди година, а Министерският съвет на 9 декември миналата година взе решение за две платна в двете посоки с разделителна линия по този мост. При положение, че очевидно е желанието на управляващите да се реши въпросът с този мост, защо не става?
Ако бяхме започнали да правим моста по традиционна технология, трябваше да се направи още един мост до този, което щеше да отнеме време от порядъка на около минимум две години и половина. Ние решихме да приложим една технология, която да разшири моста с по едно платно в лява и в дясна посока, и това да стане за 6-7 до 8 месеца. Ако, разбира се, това стане за 10 и за 12, пак е по-бързо, отколкото за две години и половина. Има проблем, тъй като за първи път се прилага тази технология, и проблемът не е в друго, а в известно забавяне, което, надявам се, да бъде преодоляно, но така или иначе мостът ще стане много по-бързо, отколкото по какъвто и да било друг начин, ако бяхме почнали да го правим.
Друга тема от седмицата - пътища в съседните на България страни. В Румъния 4 жертви заради доста лошия път Видин - Тимишоара за Унгария. В Сърбия наистина на магистралата жертви, но е факт, че има голям проблем с пътя между Цариброд, между границата и Ниш. Води ли България разговори със съседите си, те какво правят, за да може ние да ходим до Европа?
Да, такива разговора бяха проведени. Знаете, че основното направление за нормален магистрален път засега се очертава през Сърбия, докато, разбира се, не бъде построен и Дунав-мост 2. Такива разговора са водени и има подготовка. Има проекти, има подготвена една част от трасето. Знаете, че най-сложната част на трасето е на сръбска територия, но такава готовност има и, разбира се, един от елементите, който ние ще разглеждаме като основен във взаимоотношенията ни, е точно това - да бъде доизградена магистралата и на сръбска територия.
Какво казват сърбите? Кога ще са готови с магистрала от Ниш до Калотина?
Според тях ще съвпадне периодът, в който и ние ще завършим нашата, и те ще завършат тяхната част.
Това какво ще рече?
Това ще рече от порядъка на около края на 2009 г., средата на 2010 г. . .
2009-2010 г., това направо не мога да го повярвам, г-н Гагаузов, ако стане.
И така. . . според мен най-късно до края на 2010 г. ще имаме завършена магистрала, и не само тази.
Накрая, какво щяхте да правите, ако нямаше излишък и нямаше откъде да се платят включените анекси за строителство на пътища? Впрочем голяма част от излишъка, 247 и половина милиона лева ще отидат за разплащане по вече сключени договори или по-скоро анекси към тях за изграждане на пътищата.
Ами ако нямаше преизпълнение, за съжаление строителите щяха да чакат до началото на следващата година, за да почнем да им разплащаме тези 240 милиона от предвидените средства за следващата 2008 г., което означаваше, че през 2008 г. щяхме да направим по-малко, отколкото е възможно да направим, заради това, че плащаме стари задължения от предни години, което е една
нормална практика. Този, който не си е платил, първо трябва да си покрие старите задължения и след това да прави нещо ново. . .
Т.е. нямаше да се строят нови пътища догодина.
Разбира се. Сега ще стане така, че ние ще започнем с, така, липса на задължения, липса на някакви ангажименти допълнителни и ще правим повече през следващата година.
Добре. Благодаря ви. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов с новината, че в четвъртък следващата седмица очаква Министерският съвет да вземе окончателното решение за концесията на магистрала "Тракия", така че тя да стане окончателно готова от София до Бургас до 3 години. Асен Гагаузов в "Седмицата" на "Дарик" радио.