Забавянията на българо-турската граница не се дължат на „златния гьол”
Забавянията на българо-турската граница не се дължат на „златния гьол” / снимка: БГНЕС, архив
Забавянията на българо-турската граница не се дължат на „златния гьол”
72337
Забавянията на българо-турската граница не се дължат на „златния гьол”
  • Забавянията на българо-турската граница не се дължат на „златния гьол”

Забавянията на българо-турската граница не се дължат на т.нар. „златен гьол”. Това  каза пред Дарик Филип Стоянов, който е управител на фирмата „Пи.Еф.Си.” ЕООД, извършваща дезинфекцията. Той допълни, че в момента на Капитан Андреево се извършват ремонтни дейности и това е причината за опашките от тирове.

Задължителната дезинфекция на влизане в България е въведена на 9 май със заповед на Агенцията по безопасност на храните заради зачестили случаи на шап и шарка по животните. Стоянов категорично отрече и твърденията на Съюза на международните превозвачи, че дезинфекцията се извършва само по документи.

Филип Стоянов уточни, че дезинфекцията на един камион отнема от 40 до 60 секунди и забавянията на Капитан Андреево в никакъв случай не се дължат на „златния гьол”.

„Забавянето на превозните средства не се дължи на забавянето на самата дезинфекция, а на други фактори. Някои от тях са това, че самият граничен пункт е затворен за ремонт. Почти 50-60% от площта на пункта е затворена и разкопана. Във връзка с тези ремонти се получават периоди през деня, в които няма ток. Примерно днес нямаше ток час и половина. И спира работата на целия пункт”, обясни Стоянов.

Колкото до твърденията на Петко Ангелов от Съюза на международните превозвачи, че дезинфекцията се извършва само на хартия, Стоянов бе категоричен: „От първия ден, в който сме пристъпили към изпълнение на дейността по дезинфекция, системите работят и са в пълна изправност. За целта използваме израелски препарати за дезинфекция, които са абсолютно безвредни както за хора, така и за животни”.

За 24 часа през граничния пункт минават около 400-500 камиона. Всеки от тях плаща по 30 лева, за да мине през дезинфекция. Според превозвачите тази такса е прекалено висока.

„Тази такса е държавна, тя се определя от държавата. В договора ни е описано, че ние нямаме право да я променяме. Тя е такава от много години, много години преди ние да започнем да работим. И е написано конкретно и ясно в нашия договор, че ние трябва да я събираме и да я превеждаме по сметките на Българската агенция за безопасност на храните”, обясни Стоянов. 

От събираните 30 лева за дезинфекция 20 са за Агенцията по безопасност на храните. Останалите 10 са за фирмата, като в тях се включват и всички разходи за осъществяване на дейността.