/ БГНЕС
Промени в просветния закон ще регламентират дистанционния учебен процес
С промените в Закона за предучилищното и училищното образование МОН ще предложи при извънредни ситуации да може да се учи електронно - от разстояние.

"Ние бяхме принудени и това беше единствената алтернатива да стартираме с електронно обучение по време на извънредното положение"
. Това заяви Красимир Вълчев в отговор на парламентарно питане от народния представител от БСП Иво Христов за политиката на МОН за дистанционното образование.

Вълчев с проектопрограма за изграждане и реконструкция на детски градини и училища

"Обучението в електронна среда има предимства и недостатъци. Нашата политика не е да заместваме присъственото обучение, но трябва да имаме предвид, че електронизацията на света е неизбежна, а днешното поколение ще учи много повече чрез екраните. Образователните системи се променят", допълни той.

"Негативите се състоят в това, че образованието е социализация и възпитание и не може да се състои ефективно в електронна среда", констатира той. Просветният министър беше категоричен, че най-добро обучение е присъственото и нищо не може да замени прякото взаимодействие с преподаватели.

"Всички образователни системи вървят към това да предоставят на учениците и на учителите повече образователни ресурси. Към това вървим и ние - да имаме безплатно, визуализирано, образователно съдържание по всички учебни програми, каза още министърът.

"Трябва да търсим ефективния микс между присъственото и електронното обучение. В начален етап, категорично, цялото обучение трябва да е в присъствена форма, а в горните курсове може част от дейностите да са в електронна среда. Тук не говорим за заместване на присъственото обучение, а по-скоро за допълване, обясни министър Вълчев.

Красимир Вълчев за 24 май: Обществото разбра, че учителят ще бъде винаги необходим


Той заяви, че електронното обучение не може да бъде алтернатива на присъственото обучение, а може да е само "аварийна алтернатива", както то започна заради извънредното положение. За съжаление, и занапред ще имаме вероятно грипни ваканции и други обстоятелства, които ще налагат отсъствието на учениците от училище за определени дни. В момента губим средно по 3-4 седмици, или 10 процента от учебното време в невъзможност да имаме присъствени занятия, каза образователният министър.

Той отбеляза, че в началото на извънредното положение образователната система започна само за два дни да работи ефективно в електронна среда и нямаме оправдание това да не се случва в бъдеще. Затова е и започнал анализ за ефективността на електронното обучение.

"Електронните платформи трябва да се използват за възлагането на задачи и на творчески задачи на учениците, както и за самоподготовката им", каза министър Вълчев.  Ще предложим също ученици, които не могат трайно да посещават учебните часове, да се включат в реалното обучение чрез виртуална класна стая. И вече близо 1800 от училищата работят с електронни дневници, съобщи министър Вълчев.