Социалната комисия отхвърли законопроекта за помощите при второ и трето дете

/ ThinkStock/Getty Images
Социалната комисия отхвърли законопроекта на БСП, с който се предлагат многократно по-високи помощи при раждане на второ и трето дете, но само за осигурени майки, както и даване на помощта за първокласници на децата във 2-ри, 3-ти и 4-ти клас. Предложените промени не получиха подкрепата на нито една държавна институция, а от социалните партньори единствено КТ "Подкрепа" се обявиха за едната мярка - разширяване на подпомагането за подготвяне на децата за училище и за подготвителна група.
 
Десет минимални работни заплати или помощ от 5600 лева за тази година предлагат от БСП при раждане на второ и трето дете, но при условие че майката е внасяла осигуровки поне за 24 месеца назад. Целта на мярката е насърчаване на отговорното родителство, обясни един от вносителите на законопроекта, депутатът Надя Клисурска.
 
„Искаме да подкрепим онези семейства, които работят, внасят в осигурителната система, които има принос в осигурителната система с продължителност 24 месеца“, каза Клисурска.
 
Депутатът от ДПС Хасан Адемов припомни, че има разлика между семейното подпомагане и използването на осигурителни права от майките в замяна на техните осигуровки. При помощта за раждане няма подоходен критерий и няма изискване за осигурителен принос, допълни той.
 
„Вие какво предлагате сега? Да има осигурителен принос. Срещу осигурителния принос стоят осигурителни права. Искаме да подпомогнем най-бедните и в същия момент казваме, че трябва да имат осигурителен принос. Затова си има осигурителна система, да се грижи за това“, каза Адемов.
 
Другото предложение на БСП - помощта от 250 лева за първокласници да се дава и на семействата с деца във 2-ри, 3-ти и 4-ти клас, също срещна съпротива от страна на депутати и представители на държавните институции. Единствено Ваня Григорова от КТ "Подкрепа" се обяви за него:
 
„Смятаме, че такава помощ трябва да има и за предучилищното образование, а първа стъпка трябва да е отпадане на таксата за посещаване на детски градини за предучилищно образование“.
 
По време на дискусията от образователното министерство посочиха, че най-големият дял на отпадащи ученици е при децата в прогимназиалния етап, а не в началния.