В България има още много какво да се желае по отношение на транспортната мрежа, заяви президентът Румен Радев, който изнесе публична лекция на тема "Наука и иновации - еднопосочен билет за устойчиво развитие" във Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" по повод стогодишнината от създаването му.
Във всички стратегически документи на ЕС ключовата дума е свързаност като основен критерий за успеха на нашето европейско бъдеще, посочи президентът. Той каза, че винаги трябва да изхождаме от аксиомата, че цялата икономика на страната има за база две неща - енергетика и транспорт. Транспортният сектор е фундаментът на икономиката. Важно е какъв е капацитетът на транспортната система, както и той да бъде бърз, отворен, гъвкав и взаимозаменяеми, посочи Радев.
Президентът цитира извод от изследване за ролята на жп транспорта в развитието на Европа през 19 век, че жп транспортът е бил пряк израз на демократичното развитие на страните. Монархическите режими са се съпротивлявали на развитието на жп транспорта, монарсите на времето са смятали, че по жп транспорта ще дойде и революцията и затова са били против развитието му, каза той.
"Нашият жп транспорт като мрежа през последните десетилетия беше обречен на замиране", каза Радев. Трябваше да дойде зелената сделка, за да стане ясно, че това е транспортът на бъдещето. Трябва с бързи темпове да наваксваме и да развиваме жп мрежата си, категоричен е държавният глава.
По отношение на летищната ни мрежа Радев каза, че вече навсякъде по света има малки летища, малката авиация цъфти, а при нас не е така.
"Ние как ще се конкурираме с останалия свят, който развива своите транспортни мрежи", попита президентът. Според него, ако искаме да видим дали хората в една държава живеят бедно или богато, е достатъчно да видим какви са транспортните им връзки. Той посочи, че трябва поне да удвоим мрежата на гранично-пропускателните пунктове. Трябва да мислим в много по-широк географски и динамичен обхват, смята държавният глава.
За пристанищата Румен Радев отбеляза, че ако искаме през България да минат коридорите от Каспийско море и Персийския залив, трябва да вложим много повече в нашите пристанища.
"Има много какво още да правим за развитието на транспортната мрежа", смята той.
Във всички стратегически документи на ЕС ключовата дума е свързаност като основен критерий за успеха на нашето европейско бъдеще, посочи президентът. Той каза, че винаги трябва да изхождаме от аксиомата, че цялата икономика на страната има за база две неща - енергетика и транспорт. Транспортният сектор е фундаментът на икономиката. Важно е какъв е капацитетът на транспортната система, както и той да бъде бърз, отворен, гъвкав и взаимозаменяеми, посочи Радев.
Президентът цитира извод от изследване за ролята на жп транспорта в развитието на Европа през 19 век, че жп транспортът е бил пряк израз на демократичното развитие на страните. Монархическите режими са се съпротивлявали на развитието на жп транспорта, монарсите на времето са смятали, че по жп транспорта ще дойде и революцията и затова са били против развитието му, каза той.
"Нашият жп транспорт като мрежа през последните десетилетия беше обречен на замиране", каза Радев. Трябваше да дойде зелената сделка, за да стане ясно, че това е транспортът на бъдещето. Трябва с бързи темпове да наваксваме и да развиваме жп мрежата си, категоричен е държавният глава.
По отношение на летищната ни мрежа Радев каза, че вече навсякъде по света има малки летища, малката авиация цъфти, а при нас не е така.
"Ние как ще се конкурираме с останалия свят, който развива своите транспортни мрежи", попита президентът. Според него, ако искаме да видим дали хората в една държава живеят бедно или богато, е достатъчно да видим какви са транспортните им връзки. Той посочи, че трябва поне да удвоим мрежата на гранично-пропускателните пунктове. Трябва да мислим в много по-широк географски и динамичен обхват, смята държавният глава.
За пристанищата Румен Радев отбеляза, че ако искаме през България да минат коридорите от Каспийско море и Персийския залив, трябва да вложим много повече в нашите пристанища.
"Има много какво още да правим за развитието на транспортната мрежа", смята той.