Президентът Георги Първанов подписа днес указ, с който връща за ново обсъждане в Народното събрание разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда, приет на 15 декември 2011 г. Ето и мотивите за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда, приет от 41-ото Народно събрание:
Уважаеми дами и господа народни представители,
Приетият на 15 декември 2011 г. Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда (ЗИД на КТ) има важно значение за усъвършенстването на правната уредба на трудовите отношения чрез отчитане на актуалните обективни условия, използването на нови видове трудови правоотношения и повишаването на отговорността за нарушаване на правната уредба на тези отношения. С него се създават нови трудовоправни средства за предотвратяване или намаляване на неблагоприятните последици от икономическата криза. Затова законът основателно предизвиква интереса и на държавните органи, и на работещите хора. Като цяло неговите идеи трябва да бъдат подкрепени, защото са в духа на съвременните условия и провеждат във вътрешното право международноправни изисквания и изисквания на правото на Европейския съюз. Това се отнася в частност до установяването на правна уредба на работата чрез агенции за временна работа, до разширяването на уредбата за изпращане на работа в чужбина на български работници и служители от техните български работодатели и др.
В същото време с тревога констатирам, че има разпоредби на закона, които засягат сериозно трудови права на организациите на работодателите, нарушават конституционни права и задължения, както и международноправни задължения на българската държава. Тези разпоредби ограничават социалния диалог и не се подкрепят от преобладаващата част от работодателските организации. Те не са присъщи на социалната държава, каквато България трябва да бъде според Преамбюла на конституцията. Влизането в сила на закон, който съдържа съществени противоречия с Конституцията на Република България, с международни актове, по които Република България е страна, и с правото на Европейския съюз, не трябва да се допуска. Това се отнася преди всичко до параграф 2 и параграф 3 от закона, изменящи съответно чл.34 и чл.35 от Кодекса на труда относно новите критерии за представителност на синдикални и работодателски организации.
Нито мотивите към законопроекта, нито обсъжданията в Народното събрание доказват обективна потребност от изменение на съществуващите досега критерии, които са получили твърда подкрепа и от международната общност в лицето на Международната организация на труда, Международната организация на работодателите и други авторитетни международни правителствени и неправителствени организации. Вместо тях със ЗИД на КТ се въвеждат нови критерии, които са в недопустимо противоречие с конституцията и важни международни актове. Преобладаващите оценки в периода на прехода за работата на Националния съвет за тристранно сътрудничество са положителни и няма обяснение защо сега се налага промяна в критериите за представителност. Непрекъснатите изменения в законовата уредба не са в съответствие с европейския подход за максимална стабилност в нормативната и бизнес средата и създават съмнения за прекрояване на законите съобразно конюнктурни политически интереси.
1. Необяснимо е чувствителното увеличаване на изискванията за числен състав на синдикалните и работодателските организации, за да бъдат признати за представителни (параграф 2 относно чл.34, т.1 КТ и параграф 3 относно чл.35, ал.1 КТ). Подобни изисквания противоречат както на прогласения в Преамбюла на конституцията принцип на социалната държава, която следва да се основава и на свободния социален диалог, така и на здравия житейски разум. Увеличаването на необходимия брой членове на синдикалните организации и завишаването на критериите за работодателски организации по отношение на осигурени по трудов договор лица - при постоянен и чувствителен ръст на безработните и обективно намаляване на броя на работниците и служителите, са изисквания, които затрудняват колективното трудово договаряне и социалния диалог.
Нецелесъобразно е изискването за национално представени организации на работодателите да се признават само тези, които обединяват браншови или отраслови структури и предприятия, в които са наети не по-малко от 100 000 осигурени по трудов договор лица. Многократно завишеният количествен критерий ще създаде проблем с представителността на организации, които работят в иновативни и високотехнологични сектори. Затруднява се постигането на един от приоритетите на ЕС - да се гради икономика на знанието. Проблем ще възникне и при представителността на малките и средните предприятия, които са гръбнакът на българската икономика и чиято представителност ще бъде затруднена в сравнение с представителността на крупните предприятия.
2. Разпоредбите на параграф 2 относно чл.34, т.1 и т.2 от КТ и параграф 3 относно чл.35, ал.1 от КТ противоречат на изискването на Устава на Международната организация на труда (МОТ) и Конвенция нр.87 на МОТ за еднакво третиране на синдикалните и работодателските организации. Докато за синдикалните организации не е установено изискване за включване на браншови или отраслови структури, въпреки че съгласно чл.3б от КТ сътрудничеството и социалният диалог следва да се осъществяват на отраслово и браншово равнище, то за работодателските организации тези изисквания са установени. Въвеждането на различна регулация за представителност на синдикалните и работодателските организации и използването на различни критерии - брой членове и брой осигурени по трудов договор лица, ще затруднят работата на тристранните съвети за социално сътрудничество. Осигурени по трудов договор лица е критерий, който е естествен и подхожда по-добре за синдикалните организации, а не за работодателските.
Въведените изменения с параграф 2 и параграф 3 от ЗИД на КТ противоречат на чл.3, т.2 от Конвенция нр.87 на МОТ и представляват недопустима намеса на държавата във вътрешното устройство на тези организации, което трябва да бъде определяно единствено и само от техните устави. Те противоречат и на чл.5, ал.1 и чл.33, ал.1 от самия Кодекс на труда, които прогласяват свободата на сдружаване на работодателите, независимостта на работодателските организации и определянето на тяхната структура само от техните устави.
3. Приетото обвързване на представителността на работодателските организации основно с броя на наетите по трудов договор работници и служители, както е предвидено в параграф 3 относно чл.35, ал.1 от КТ противоречи и на принципа на равенство по чл. 6, ал. 2 от българската конституция, както и на чл.2, ал.1 от Всеобщата декларация за правата на човека, на чл.2, т.2 от Международния пакт за икономически, социални и културни права, на чл.20 от Хартата на основните права на Европейския съюз (2010/С 83/02) и на чл. 1, т. 1 от Конвенция нр. 111 на Международната организация на труда от 1958 г. относно дискриминацията в условията на труда и професиите. Чл.83-97 КТ предвиждат наемането на работници и служители не само въз основа на трудов договор по чл. 61-76 и чл. 107-117, но и въз основа на конкурс и избор. Тези работници и служители имат равни права и задължения както по силата на посочените разпоредби на конституцията и международните актове относно основните права на човека, така и на изричните разпоредби за равенството в труда, установени в чл.8, ал.3 от КТ и чл.4 и чл.6 от Закона за защита от дискриминация. Новата разпоредба на Кодекса на труда е пряка дискриминация спрямо работодатели, чиито работници и служители работят предимно въз основа на конкурс или избор (напр. висши училища, научни организации, сдружения с нестопанска цел и др.). Такива работодатели няма да могат да бъдат представлявани от работодателска организация, тъй като работата на друго основание, различно от трудовия договор, не позволява наетите работници и служители да имат значение за представителността на организацията. Тази разпоредба е и недопустима косвена дискриминация на самите работници и служители, тъй като техните работодатели няма да могат да участват в социалния диалог с държавата и синдикалните организации. Параграф 3 от ЗИД на КТ, изменящ чл.35 от КТ, противоречи и на изискванията на Устава на МОТ и Конвенция нр.87 на МОТ от 1948 г. за синдикалната свобода и закрилата на правото на синдикално организиране за еднакво третиране на синдикалните и работодателските организации, тъй като аналогично ограничение не е включено в критериите за представителност на синдикалните организации по чл. 35 КТ.
4. Не може да бъде прието и изискването на параграф 3 относно чл.35, ал.1, т.5 КТ работодателската организация да не извършва дейности, възложени й със закон или нормативен акт. Вън от обстоятелството, че в противоречие с конституцията и Закона за нормативните актове тази разпоредба по същество отрича нормативния и общозадължителен характер на законите, тя допуска и забранената от чл.57, ал.2 от конституцията злоупотреба с права. В случая се създава възможност държавата да злоупотребява с права спрямо нежелана от нея като социален партньор работодателска организация, като й възлага изпълнението на определени функции. Такова изискване безусловно би лишило такава организация от възможността да участва в социалния диалог. От гледна точка на своето действие параграф 3 от ЗИД на КТ ще има и ретроактивен ефект. При това възлагането на определени функции може да се осъществи не само по повод качеството на една организация като работодателска, а и в друго нейно качество - например на организация на търговци, предприемачи и пр.
Освен това възлагането с нормативен акт на определени функции е закономерна тенденция в създаваната нормативна регулация от съвременната европейска държава, чрез която се проявява принципът на публично-частното партньорство и провежданата политика на прехвърляне на дейности и функции от държавата към обществени организации. Със съответните нормативни актове на редица браншови организации са дадени регулативни за съответния бранш функции, което допринася за създаване на самоорганизация и подобряване на дейността. Двойственият подход в законодателната политика - да се разширяват функциите на браншовите организации и да се въвеждат ограничения за национално представителните организации е необясним и не трябва да се допуска. При това възлагането на функции съвсем не зависи от работодателската организация. Така се нарушава принципът на синдикалната свобода по ал.2 от Преамбюла на Устава на МОТ, по т. I, б. „b” от Декларацията за целите и задачите на Международната организация на труда от 1944 г., по т. 2, б. „а”" от Декларацията на Международната организация на труда за основните принципи и права в труда от 1998 г. и по чл.3 от Конвенция нр.87 на МОТ. Позволявам си да напомня, че чл.3, т.2 от Конвенция нр.87 предписва на публичните власти на държавите-страни по нея, каквато е и България от 1959 г., да се въздържат от каквато и да е намеса, която може да ограничи правото на сдружаване на работодателите или да попречи на неговото законно упражняване. Чрез новите промени в чл.35 от КТ (въведени с параграф 3 от ЗИД на КТ) българските публични власти се намесват пряко в правото на свободно сдружаване на работодателите и чрез новите изисквания, несъобразени със заварено възлагане на функции, елиминират от социалния диалог организации, дори и те да са най-многобройни и да са признати за представителни в международен аспект. Недопустимо е чрез законодателната уредба властимащите да делят организациите и едностранно да се намесват в установения социален диалог. Със закона не трябва да се създават предпоставки за свиване на социалния диалог и да се изключват значими участници. Европейската практика изисква точно обратен законодателен подход – на разширяване на социалното сътрудничество и търсене на максимално широко съгласие, особено в условията на криза. Подобна законодателна политика на въвеждане на ограничения обезсмисля социалното сътрудничество и стимулира разкола и хаоса в държавата.
Опасявам се сериозно, че подобни разпоредби могат да предизвикат неблагоприятен международен отзвук, да се достигне до намеса на Комитета по свобода на сдружаването при МОТ и да настъпят негативни последици за българската държава. Следва да се има предвид, че за нарушение на международноправни задължения на българската държава във връзка с изготвения законопроект е уведомен министър-председателят с писмо от 2 ноември 2011 г. на Генералния секретар на Международната организация на работодателите. За съжаление нито вносителят на законопроекта, нито приелите го народни представители са отчели това предупреждение.
Уважаеми дами и господа народни представители,
Като се ръководя от горните мотиви, свързани с противоконституционност, противоречие с международни актове, по които Република България е страна, и противоречие с изисквания на правото на Европейския съюз, на основание чл.101, ал.1 от Конституцията на Република България връщам параграф 2 и параграф 3 от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда за ново обсъждане от Народното събрание.
ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА
Георги Първанов
9 минути
Възстановено е движението за тежкотоварни автомобили през „Кулата-Промахон“
Възстановено е движението за моторни превозни средства над 12 т по път I-1 (Е-79) София ...
1 час
Георг Георгиев: Единствено Украйна има право да взема решения по чувствителни въпроси, включително и териториални
Единствено Украйна има правото да взема решения по чувствителни въпроси, включително ...
2 часа
Синът на Роб и Мишел Райнер е арестуван заради убийството им
Ник Райнер, синът на Роб Райнер, е бил арестуван, след като легендарният холивудски ...
2 часа
Съдът осъди две лекарки за смъртта на дете в Сливен
Окръжен съд – Сливен постанови присъда, с която призна за виновни две лекарки за причиняване ...
2 часа
Мирни сигнали след петчасовите разговори в Берлин: Украйна и САЩ отчитат успех на преговорите
Главният преговарящ на Украйна Рустем Умеров обяви, че американските и украинските ...
Ранна бременност по време на празниците: Реални предизвикателства и решения
Ако сте в самото начало на бременността си и навлизате в празничния сезон, вероятно се подготвяте за ...
3 часа
Масов бой на сватба в Германия, булката е в болница
Сватбено тържество в Западна Германия този уикенд се превърна в сбиване, като няколко ...
3 часа
Преди въвеждане на еврото: КЗП и НАП извършват проверки на магазини за хранителни стоки
Комисията за защита на потребителите (КЗП) осъществява засилен и целенасочен контрол ...
3 часа
Звездата на зоопарка във Варна в атака: Леопардчето бебе Вики не спира да се забавлява (ВИДЕО)
Звездата на зоопарка във Варна - леопардчето бебе Вики не спира да се забавлява и да ...
3 часа
14-годишна ученичка е била ранена с нож в гимназия в Атина
Ученичка на 14-годишна възраст е била ранена с нож при инцидент от тази сутрин в гимназия ...
4 часа
Йотова към учениците от олимпийските отбори по природни науки: Вие сте интелектуалната мощ на българската нация
Вие представлявате интелектуалната мощ на българската нация, каза вицепрезидентът ...
4 часа
Незаконен бизнес: Спипаха да продават защитени диви птици на пазар в Пловдив (СНИМКА)
През изминалата неделя експерти на Регионалната инспекция по околната среда и водите ...
4 часа
Българин загина при катастрофа в Кипър
Български гражданин на 23 години е загинал вчера при катастрофа между мотор и автомобил ...
4 часа
Мъж отива в затвора за 2 години, откраднал кола и шофирал дрогиран в София
По обвинение на Софийска районна прокуратура на 2 години затвор е осъден 34-годишен ...
4 часа
Приключиха разговорите в Берлин между Зеленски и американската делегация
Приключиха разговорите в Берлин между Украинския президент Володимир Зеленски и американската ...
4 часа
Кабинетът предлага проф. Георги Минчев за орден „Св. св. Кирил и Методий“
Кабинетът предлага чл.-кор. проф. Георги Минчев да бъде отличен с орден „Св. св. Кирил ...
4 часа
Кабинетът одобри над 1,7 млн. лева за подготовка на ученици за олимпиади
Министерски съвет одобри 1 726 215 лв. за обучение и подготовка на талантливи ученици за ...
4 часа
Областният съвет на БСП в Перник е с нов председател
Областният съвет на БСП в Перник е с нов председател. Това е Иван Димитров, който е дългогодишен ...
4 часа
Предупреждение от Външно министерство: Проверете полетите си за Италия на 17 декември
За забавяне или отмяна на полети за Италия на 17 декември заради национална стачка на ...
4 часа
Правителството отпусна стипендии за 82 ученици с призови постижения
Правителството отпусна 56 970 лева за стипендии на ученици с изявени дарби.
Средствата ...
4 часа
NOVA спечели всяка от вечерите през есенния тв сезон
NOVA завърши есенния телевизионен сезон с голям преднина. След като преди седмица стана ...
5 часа
Министерският съвет отпусна над 18 млн. лв. за спорт и изкуства в училищата
Министерският съвет отпусна 18 269 438 лв. за спорт и изкуства в училищата по Националната ...
5 часа
Правителството одобри близо 2 млн. лв. за хуманитарна подкрепа на разселени хора от Украйна
Министерският съвет прие Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове ...
5 часа
Транспортното министерство придобива активи на територията на летището в Пловдив
Държавата ще придобие от „Летище Пловдив“ ЕАД собствеността върху перон, ГСМ стопанство ...
5 часа
Държавата отпусна 53 млн. лв. допълнително за метрото в София
Със свое постановление правителството одобри допълнителни трансфери в общ размер ...
5 часа
МС одобри близо 4 млн. лв. по насърчителна мярка за техническа инфраструктура в Бургас
Министерският съвет прие Решение за одобряване на финансирането на публична общинска ...
5 часа
Кабинетът отпуска близо 95 хил. лв. за стипендии на деца с изявени дарби
Министерският съвет прие Постановление за одобряване на допълнителни разходи/трансфери ...
5 часа
МС назначи д-р Робърт Иди за почетен консул на България в Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия
Министерският съвет прие решение за назначаване на д-р Робърт Иди, британски и ирландски ...
5 часа
Одобриха допълнителен трансфер по бюджета на община Пазарджик
Министерският съвет прие постановление за одобряване на допълнителен трансфер в размер ...
5 часа
160 млн. евро от европейската инициатива JEREMIE ще бъдат реинвестирани в българския бизнес
160 милиона евро от европейската инициатива JEREMIE ще бъдат реинвестирани в модернизацията ...
5 часа
Кабинетът одобри близо 3,5 млн. лв. за модернизация на болницата по ортопедия и „Пирогов“
Министерският съвет прие Постановление за одобряване на промени по бюджета на Министерството ...
5 часа
МС одобри близо 5 млн. лв. по насърчителна мярка за техническа инфраструктура в Кърджали
Министерският съвет прие Решение за одобряване на финансирането на публична общинска ...
5 часа
Министерският съвет предлага на НС да одобри удължителен бюджет за 2026 г.
Министерският съвет предлага на Народното събрание да одобри проект на Закон за събирането ...
5 часа
Земетресение разлюля турския окръг Хатай (ВИДЕО)
Земетресение с магнитуд 4,2 по скалата на Рихтер е регистрирано днес в 12:20 ч. местно време ...
5 часа
Ръководителите на НАТО и ЕК се включват в срещата за Украйна в Берлин
Генералният секретар на НАТО Марк Рюте и председателят на Европейската комисия Урсула ...
6 часа
Дядо Блажко отпразнува 100-годишен юбилей с най-широката усмивка и много изненади (СНИМКИ)
С празнична торта, танци и подаръци беше отбелязан 100-годишният юбилей на Блажко Стоилов ...
6 часа
Временно назначават нов началник на пето РПУ в София
Временно назначават Илия Кузманов за нов началник на Пето РПУ в София. Това съобщи ...
6 часа
В Хърватия потвърдиха случай на проказа
В Хърватия е потвърден случай на проказа – заболяване, което е регистрирано за последно ...
6 часа
Лош късмет: Спипаха шофьор с положителна проба за алкохол, след като отне предимството на патрулка
Спипаха 69-годишен шофьор с положителна проба за алкохол, след като отне предимството ...
6 часа
Предложението на МОН за редуциране на чуждоезиковите паралелки не среща одобрение
Синдикатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ направи национално проучване с цел да ...
7 часа
Личните трансфери на домакинствата: България получава повече, отколкото изпраща
Паричните преводи, изпращани от домакинства – живеещи в ЕС (резиденти) към домакинства ...