Над 50% от здравните услуги в момента се заплащат от самите пациенти. Това заяви в ефира на Дарик председателят на „Българската асоциация за закрила на пациентите Пламен Таушанов. Става въпрос както за медицински интервенции, така и за лекарства.
Българските пациенти плащат най-много за здравни грижи от всички в Европейския съюз, независимо че сме най бедни, категоричен е Таушанов.
По думите му, в конкретни случаи, болните заплащат дори 70% - 80% от манипулациите, на които се подлагат.
От друга страна, в областта на неврохирургията и травматологията, всички медицински изделия се заплащат изцяло от пациентите.
Така например една операция в неврохирургията или ортопедията струва на болния от 2000 до 10 000 лв. Неслучайно много пациенти бягат в съседна Турция и Европа, за да извършат скъпоструващото лечение, категоричен е председателят.
По думите на Пламен Таушанов нуждите и желанията на пациентите остават дори не на втори, а на четвърти план. На втори план са заложените финансови параметри и претупването на лечението. Според него, в основата на този проблем е не толкова изпълнението на Бюджета за 2014 г., колкото липсата на контрол върху качеството на лечението.
От 2003г. насам в цялата Здравна система масово не се спазва т.нар. информирано съгласие, категоричен е Таушанов.
Информираното съгласие се изразява в това, лекарят да предоставя на своите пациенти цялата информация около лечението им. Това включва както подробно описание на здравословното състояние на болния, така и стъпките, които предстоят, възможните рискове, които крие интервенцията и възможността пациентът сам да избира своето лечение.
Пламен Таушанов добави, че качеството на здравно обслужване може да се контролира чрез следване на няколко стъпки, а именно: регистрация на пациента, както при постъпване в болничното заведение, така и при неговото изписване. Освен чекирането обаче, пациентът е необходимо да прочете и разпише историята на своето заболяване след края на своя престой и да даде оценка на назначеното му лечение, допълва Таушанов.