/ БГНЕС
Очаква се поддръжката на изтребителите F-16 в България да се осъществява във взаимодействие между Военновъздушните сили (ВВС) и авиоремонтния завод "Авионамс". Това ясно стана от думите на Джеймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в Lockheed Martin, на съвместна пресконференция на представители на компанията и американското посолство в България.
 

Джеймс Робинсън
БГНЕС



Поддръжката е част от пакета и тя ще зависи от това къде българските ВВС изберат да базират самолета, посочи Робинсън. Той очаква, че самолетите ще бъдат базирани в авиобазата "Граф Игнатиево".

В отговор на въпрос на критиките, че някои от възможностите са орязани, Робинсън увери, че няма никакви ограничени способности и това, което ще получи българската армия, е най-съвременният боен самолет от четвърто поколение в света.

България ще има най-усъвършенстваните модели на F-16

"Не мога да коментирам какво въоръжение е закупено или не е, нямам достъп до тази информация, каза Джеймс Робинсън, попитан дали се намалява стойността на F-16 като многофункционален изтребител, ако не бъдат купени т.нар. умни оръжия "въздух-земя". Той заяви, че самолетите имат пълни способности да използват въоръжение "въздух-земя", включително и "умни" оръжия, ако България реши да купи такива в бъдеще.

Според Робинсън следващ пакет бъдещи самолети, след първоначалните осем машини, биха били значително по-изгодни за България. Когато купувате самолетите първоначално, се включват оборудване за поддръжка, резервни части, въоръжение, обучение, които влизат в стойността на цялостната програма, обясни Робинсън и добави, че при следваща поръчка обикновено тези допълнителни разходи ги няма.

Предвидено е обучението на пилотите, техниците и инженерите да започне през 2021 г. и да приключи през 2023 г., за да е сигурно, че българските ВВС са готови да използват самолетите в операции от самото им пристигане същата година, посочи Джеймс Робинсън.

Експлоатационният живот на изтребителите е 12 000 летателни часа, за които Робинсън каза, че самолетите ще се поддържат в България, което ще бъде под егидата на Lockheed Martin и ще се модернизират съоръженията на "Авионамс". Във връзка с индустриалното сътрудничество се планира и програма за построяване у нас на безпилотни летателни средства, дронове, за местни нужди, но Робинсън посочи, че процесът е в развитие и все още не може да се коментира конкретно какви ще са тези летателни апарати.
 
БТА