Граматиков: Няма забавяне от 5 до 7 мин. при прехвърляне на сигнал от 112 до спешна помощ
Граматиков: Няма забавяне от 5 до 7 мин. при прехвърляне на сигнал от 112 до спешна помощ / снимка: БГНЕС, архив
Реалният проблем на тел. 112 е липсата на критерии за спешност
64018
Реалният проблем на тел. 112 е липсата на критерии за спешност
  • Реалният проблем на тел. 112 е липсата на критерии за спешност

В една четвърт от случаите на спешни повиквания за медицинска помощ не се налага конферентна връзка между екипите на телефон 112 и центровете на „Бърза помощ”, според заложените критерии от здравното министерство. Това съобщи в интервю за Дарик директорът на „Националната система 112” Стоян Граматиков. Той поясни, че паралелната връзка с лекарите е честа практика и се прави на базата на зададените критерии за спешност.

Преди дни пред Дарик една от пациентските организации поиска обажданията за медицинска помощ да се насочват директно към номер 150, за да се избегне забавянето при предаването на сигнала. Очаква се проблемите да бъдат обсъдени на работна среща днес между експерти на здравното министерство и на МВР, където е единният номер 112.

Смъртта на 11-годишния Теди в столично училище преди дни постави отново въпроса за реакцията на спешната медицинска помощ, връщайки стария спор къде има забавяне на сигнала по веригата - в телефон 112 или при идването на линейката. Това вероятно е само един от поводите да се организира работната среща между експерти, за да се търси по-доброто взаимодействие по веригата.

В 112 и сега се прави паралелен разговор с лекарите по зададени критерии

В интервю за Дарик директорът на системата 112 Стоян Граматиков посочи, че е отворен за разговори със здравното министерство, но подчерта, че и в момента се правят конферентни връзки по критериите за спешност, зададени преди две години.

„Имаше подобен дебат преди около година-две и тогава се взе решение Министерството на здравеопазването да предостави на телефон 112 критерии, на базата на които операторите, които приемат повиквания да изграждат конферентни връзки към специалистите в центровете за спешна помощ. Ако МЗ смята, че този подход не дава добри резултати, няма проблем да водим разговори и ако е нужно да променим начина на взаимодействие между центровете 112 и центровете за спешна помощ”, обясни Граматиков.

Няма забавяне между 5 и 7 минути при прехвърлянето на сигнала към спешна помощ

По думите му техническата възможност за конферентни връзки съществува от създаването на системата 112 и се използва по критериите по заложените от здравното министерство критерии. На въпрос колко често се прави връзка с екипите на Бърза помощ Стоян Граматиков поясни, че в една четвърт от случаите не се налага конферентен разговор.

Във вторник Пламен Таушанов от Българската асоциация за закрила на пациентите обясни пред Дарик защо иска директно насочване на сигнала от единния номер към екипите на Бърза помощ. „Засега се получават закъснения между 5 и 7 минути при тази трансформация от 112 към телефон 150. Сега би трябвало в момента, в който се получи информация на телефон 112, да се прехвърли директно конферентната връзка към специалистите”, заяви тогава Таушанов.

Канят пациентска организация да види как работи единния номер

„Информацията, която му е предоставена е неточна - няма такова забавяне от 5 до 7 минути”, заяви в отговор Стоян Граматиков. Той обясни, че в момента, в който се приеме сигнала той се регистрира и се изпраща към спешна помощ. Даже системата имала и възможност, която се използвала, сигналът да бъде използван още преди да е приключил разговора. Граматиков покани Пламен Таушанов в центъра на единния номер в София, за да види как работи системата 112.

Всички обаче по веригата - и пациенти и лекарите от Бърза помощ и екипите на 112 признават общия проблем - липсата на ясни и единни критерии за спешност.

Едни центрове признавали бъбречната криза за спешно състояние, други - не

Самите лекари казват, че нормативната база за спешната медицинска помощ в страната е изключително неизчерпателна, а на места дори и противоречива, коментира директорът на системата 112. „Едни центрове приемат бъбречната криза за спешно състояние, а други спешни центрове - не. Това е заради липсата на ясна регламентация на понятието спешност”, даде пример Стоян Граматиков. Според когото има възможност нещата да бъдат решени с усилията на всички институции, за да получават българите качествена услуга, когато имат нужда от помощ.

Около 17 500 обаждания получава средно на денонощие телефон 112, който работи вече пета година. Обажданията са намалели, тъй като все повече българи научавали, че спешния номер не е място за информация или за въпроси от всякакъв характер. За 2012 г. системата е получила близо 6,5 млн. повиквания.

Сравнително добър бил и процента на фалшивите сигнали, които Стоян Граматиков отдава по-скоро на незнанието на хората за какво точно служи телефон 112. „Тези обаждания са около 60%, но това е един много добър в сравнение с останалите европейски държави, защото във Великобритания той е над 90%”, допълни директорът на Националната система 112.

Целия разговор със Стоян Граматиков, директор на „Националната система 112”, слушайте на RadioDariknews.bg