Д-р Явор Дренски: С проекта на Дарик ще се възвърне поразклатеното доверие на пациентите
Д-р Явор Дренски: С проекта на Дарик ще се възвърне поразклатеното доверие на пациентите / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Д-р Явор Дренски: Лечението на пациента е комбинация от висок професионализъм, добър лекар и апаратура
50522
Д-р Явор Дренски: Лечението на пациента е комбинация от висок професионализъм, добър лекар и апаратура
  • Д-р Явор Дренски: Лечението на пациента е комбинация от висок професионализъм, добър лекар и апаратура

Добре знаете за националната кампания на Дарик "Най-добрите лекари в София", която вече е към своя финал. Лекари от най-големите болници в София гласуваха и посочиха кои са най-добрите им колеги в 43 основни медицински специалности. След като успяхме да ви срещнем последователно с повечето национални консултанти по различните специалности, ще ви представим и директорите на големите болници. Кампанията продължава с д-р Явор Дренски, изпълнителен директор на МБАЛ „Токуда Болница София".

Като ръководител на болница, кажете ни, как организирахте гласуването? Как го приеха Вашите колеги?

Първо, искам да Ви благодаря за тази инициатива, да Ви поздравя с това, че се опитвате да покажете истинското лице на високия професионализъм на колегите, които работят в сферата на здравеопазването и по-специално в болниците. Също така с тази инициатива считам, че ще се възвърне поразклатеното доверие на пациентите към колегите, които наистина самоотвержено и с висок професионализъм работят в лечебните заведения. Организацията в болницата беше създадена, както е необходимо, с изискванията за реда, за дисциплината, които спазваме в ежедневната си работа. Навсякъде имаше поставени урни, където колегите анонимно гласува за свои колеги, които считат, че са добри, както като професионалисти, така и като лекари, като хора в съответните им специалности.

По принцип сме свикнали в разни класации, проекти, анкети, във Вашия случай пациентите да гласуват за лекари, а сега колеги гласуват за колеги. Как се прие тази идея и този наш регламент?

Това е много интересно и сте хванали точно пулса, защото се ширят в обществото мнения, че в лекарското съсловие и между лекарите съществува една ревност, конкуренция и напрежение, но реално погледнато когато става въпрос за лечение на пациента, когато става въпрос за решаване на труден здравословен проблем, тогава това нещо изчезва. Професионалистът си тежи на мястото, когато е способен да пренебрегне и да изключи личните си виждания, чувства и т.н. и да проведе професионална консултация с друг колега, и да посочи друг колега, към който пациентът може да се обърне, за да вземе второ мнение, което е изключително важно.

Много интересно, защото трябваше да гласуват лекари за свои колеги. Трябваше да си признаят много честно кого биха препоръчали на свой приятел, роднина, семейство. Това беше важен акцент от нашата кампания. А Вие от тези 43 основни медицински специалности, като ръководител на болницата, къде смятате, че са силни Вашите професионалисти, ако трябва да откроите няколко области?

В „Токуда Болница София" при самото й създаване и при отваряне на вратите беше направен много добър маркетинг за нуждите на населението в София и конкретно в България. От тази гледна точка бяха избрани тези специалности и бяха поканени да работят при нас специалисти, които са много важни за пациентите в региона. Мога да кажа съвсем спокойно, че имаме изключително добре развита кардиология, кардиохирургия, съдова хирургия, неврохирургия, офталмология. Не мога да кажа, че има специалност, която е представена в „Токуда Болница София" и в нея колегите не са на изключително добро ниво.

Колегите е важно, че са на добро ниво, но другото важно във Вашата болница специално е, че и техниката е на много добро ниво - нещо, което, като че ли липсва в другите държавни болници.

Да, тук сте права, защото лечението на пациента е комбинация от висок професионализъм, добър лекар и добра апаратура и не на последно място и обстановката, в която се лекува пациентът. Всички тези неща оформят комплексния подход при лечението на пациента. Разбира се, имахме щастието и късмета да започнем да работим и да продължаваме да работим в условията на изключително добре оборудвана среда, което дава възможност колегите да изявят възможностите си - това, което те знаят, което могат и да го приложат на практика.

Казахте нещо много важно. Много често, когато говоря с лекари в студиото на други държавни болници, където работят, колкото и да са добри, като влезеш в една стара, очукана сграда, където мирише на болница, наистина е много неприятно и не ти помага по никакъв случай . Как според Вас, като мениджър на тази болница и изпълнителен директор, мислите, че скоро това може да се случи и в държавните болници на България?

Вярвам, че всичко е въпрос на организация. Не толкова на средства, колкото на организация, колкото на създаване на чувство в целия медицински екип, в целия административен екип, който работи в дадена болница. Да разберат, че това е мястото, където прекарваме много повече време, отколкото вкъщи. От тази гледна точка грижата за сградата, за обстановката, в която лежи пациентът, е от изключителна важност и е задължение на всеки един - от санитаря до ръководителя на клиниката. Нашата болницата вече 5 години работи. През нея минават изключително много хора. Успяхме обаче да я запазим и да я съхраним в почти същия вид, в който тя отвори врати.

Успяхте ли обаче да си опазите и кадрите, защото в България заглавията в медиите през ден-два са „100 лекари на седмица напускат България и отиват в чужбина заради по-добро заплащане, заради по-добро отношение". Успяхте ли да ги задържите в болницата и как? С висока заплата или с какво?

Мога спокойно да кажа, даже с гордост, че до този момент ние успяхме да си задържим кадрите, даже успяваме да привлечем и допълнителни специалисти. Разковничето тук е не само в голямата заплата. Колегите, лекарите, медицинските сестри освен достойно заплащане, имат нужда и от продължаваща квалификация. Успяхме да създадем условия, така че колегите непрекъснато да повишават своята квалификация. Вие знаете, че освен притока на колеги от Япония, с които извършваме научен обмен на място и лечение на пациентите, също така имаме и договор с университетската болница на Кеймбридж и почти всеки месец ние имаме обмяна на опит с колеги, които идват тук, наши колеги отиват там. Това е изключително важно, тъй като нивото на професионалистите в нашата болница се поддържа високо и се подобрява непрекъснато, съобразно изискванията в медицината на световно ниво, а тя е много динамична професия.

Да, така е. Излизат непрекъснато нови неща и трябва да сме в крак с тях. Другото, което ми прави впечатление при вас, в болница „Токуда", е, че много млади хора работят там, много млади специалисти. Изглежда толкова млад човек, на 30-40 години, а като му прочетеш биографията е доста впечатляващо.

Да, така е. При подбора на персонала, който да заработи в „Токуда Болница София" отначало, ние се насочихме към избор на тези хора, които са „десните ръце" на установените високи професионалисти в нашата област. Започвайки работа при нас, имайки възможност те да се квалифицират, да се развиват, да прилагат на практика това, което могат, в същото време получиха и възможност да предават своите опити и знания на следващото поколение. В една болница ако непрекъснато не постъпват млади специалисти, които с годините да натрупат необходимия опит за лечение на пациентите, не би могла да задържи ниво. Това е от изключителна важност, защото медицинската професия не се учи за ден, трябва години да минат, за да се изгради един добър специалист. Именно поради тази причина Вие сте видели много млади хора в нашата болница, защото ние подготвяме следващото поколение, което да замени сегашните лидери.

Защото сте частна болница, защото лекарите във Вашата частна болница получават добри заплати ли успяхте да се опазите от лекарски грешки и от рушветите, които се дават в другите болници?

Това, което правим в нашата болница, е от една страна, стриктно спазване на правилата по отношение на добрата медицинска практика. В болницата имаме изградени и създадени комисии, които проследяват всеки един сложен, труден за решение казус, събираме се мултидисциплинарни екипи при решаване на тези проблеми. От друга страна, добрата социална политика, която провежда болницата, даде възможност колегите да могат с открито чело да застанат да говорят с пациента и да не се замислят за финансовите проблеми. Това е нещото, което предотврати порочната практика, която съществуваше. Бих казал, че болница „Токуда" е една от първите и водещи в тази област. Всичко, което се извършва като плащане, да бъде открито и ясно за пациента, ясно за всички.

Да бъде на касата, а не на ръка?

Точно така.

С кутия бонбони може или не може? Те разрешени ли са?

Едно от нашите правила казва точно това, тъй като всяка сутрин имаме сутрешни рапорти и имаме философия, изградена в седем правила. Правилата, които д-р Токуда е създал в началото на своята кариера и в началото на създаването на тази огромна империя от болници, като едно от тях е, че ние не приемаме никакви подаръци от пациентите.

Сега стигаме до един проблем или мит, който Вие ще кажете дали може да се развенчае, а именно, че болница „Токуда" е скъпа и недостъпна за тези, обикновените хора, които са на улицата, но са здравно осигурени и нямат пари.

Благодаря за този въпрос и ще отговоря на него с един пример. Може би не е ясно на обществото, но в „Токуда Болница София" за кардиохирургични операции няма никакво доплащане. Нивото на кардиохирургичните операции е изключително високо. Екипът, който работи там, е изключително добре подготвен. Това е пример дали „Токуда Болница София" е скъпа и дали се доплаща. Разбира се, има доплащания за допълнителни комфортни условия, даваме възможност за избор на допълнително меню, даваме възможност пациентът да вижда само един лекар. Това е изключително важно.

Какво означава това пациентът да вижда само един лекар?

При приемането пациентът има лекуващ лекар, но този лекар не може да работи 24 часа, защото той е на дежурства и т.н. Това, което ние обаче даваме като възможност на пациента, е да комуникира единствено и само с този лекар, т.е. когато пациентът има проблем извън дежурството на лекаря, лекарят е човекът, който ще го консултира и човекът, който е готов да дойде и да прегледа пациента, ако му се е влошило състоянието. Това е много важен момент.

Връщате ли пациенти?

Не. За това също имам пример да Ви дам. Пак ще се върна на нашата философия и ще кажа, че ние нямаме моралното право да върнем пациент.

А ако няма пари да си плати лечението?

Знаете ли, в края на миналата година докараха в болницата един клошар, който беше минал през три столични болници. Докара го Бърза помощ. Приехме го, той няма документи, няма лична карта, не се очаква да бъде здравно осигурен, но въпреки това ние не си позволихме лукса да го върнем. Приехме го, лекувахме го, беше му направена белодробна операция, лежа около 15 дни в реанимация и човекът беше изписан в добро състояние.

А преди това е бил размятан между три болници в столицата?

Да. Редица такива случаи имаме. Не можем да си позволим да върнем пациент, защото нашата мисия, искаме или не, но при създаването на тази болница и с отварянето на вратите, е ние да бъдем лидер в здравеопазването. Лидер в болничната помощ, а в същото време с резултата от нашата дейност и да променим системата на здравеопазването в България, което на практика се случва.

Много често използвате думата „мисия", което е много приятно. Мислите ли обаче, че имиджът на лекарската професия е разклатен?

Както казах и в началото, има много недомлъвки, много недоизказани неща, много неща се показват на обществото с цел да се търси сензация при лекуването на проблемни случаи, завършили по един или друг начин с неочаквания резултат. Винаги съм твърдял, че в медицината две и две не прави четири, т.е. лечението на всеки един пациент е индивидуално. Винаги може да се окаже по-сложен казус, отколкото на пръв поглед изглежда и лечението, на който изисква малко по-широк кръг, мултидисциплинарен екип.

Да, тук идва и отношението на лекаря, който да може да обясни нормално на теб, на близките ти, на семейството ти.

Изискванията на обществото нарастват, което е напълно нормално. Толкова години ние нямахме възможност да настояваме за нашите прави. Вече сме в друга ера. България се развива в друга ера. Съвсем нормално е изискванията да се покачват. В интернет средата, която ни заобикаля отвсякъде, пациентите са все по-информирани. Тук е другото разковниче и другата част от облика на един лекар - той да може да говори с пациента, да се вслуша в мнението на пациента, да предразположи пациента, да му създаде сигурност и комфорт при лечението.

Вашите лекари в „Токуда" занимават ли се с цялата тази бюрокрация, всички тези документи, които трябва да се подписват, или сте измислили решение? Защото други лекари се оплакват, че нямат време да обясняват на пациентите, защото попълват хиляди документи през това време.

Лекарят трябва да има време за пациента. Документалната страна на лечението на един пациент е огромна и така трябва да бъде, защото всяко едно нещо трябва да бъде описано много подробно какво се случва с пациента. Преди обаче да се случи трябва да бъде обяснено много подробно на пациента. Как сме решили въпроса в болницата? Една част от чисто техническата работа е поета от информационната система, друга част - обяснението, разговорите с пациентите - е поета от съответно създадено звено за работа с пациенти. Не знам в друга болница в България дали има такова нещо, но ние много държахме да имаме коректив от другата страна. 24 часа ние имаме на разположение в болницата психолози, млади момичета, към които пациентът може да се обърне във всеки един момент. Може да се обърне, за да получи допълнително разяснение за това, което му предстои - рискове, позитивни страни, може да се обърне, когато е разбрал каква му е диагнозата. Примерно научава, че има карцином, това е стрес и може да се обърне, да сподели с тях, да получи подкрепа, може да се обърне към тях, когато вследствие на лечението е получил в някаква степен инвалидност, търси помощ как да продължи социализирането си след изписването от болницата.

Има психолози, които работят с пациентите! Поздравления за това! Кажете, като директор на болница, как Ви се отразяват скандалите в здравната система. Ето, оставка на директорка на Здравната каса, заместник-министър на здравеопазването, обвинения за лобизъм, обвинения за неработеща система, за изнудване на директори на болници, за подписване на договори с касата.

В нашата болница се опитваме да наложим ред и дисциплина. Опитваме се да спазваме и да вървим строго по законовите рамки, които съществуват в здравеопазването. От тази гледна точка истинският професионализъм е именно това - човек да не се влияе по никакъв начин от лобизъм, от това, което се случва наоколо. Важно е човек да си свърши работата, спазвайки законовите уредби и от тази гледна точка не съм имал никакъв проблем нито по отношение снабдяване с лекарства, нито по отношение промяна на ръководни кадри. Искаме да бъдем професионалисти и да си свършим работата. Това е нашата мисия.

Ще успеем ли да намерим в България добри лекари?

Убеден съм. Защо д-р Токуда направи първата си болница извън Япония, в България? Защото той видя високия професионализъм на колегите, които работят тук.

Понякога не Ви ли е мъчно за тези лекари, сестри, лаборантки, които наистина взимат мизерни пари, работят при лоши условия, а пациентите не се държат много добре с тях?

Да, наистина има една такава тъга, но да не забравяме, че преди всичко когато ние сме избрали тази наша професия, не сме я избрали, за да станем богати, а сме я избрали, за да помагаме на пациента, т.е. би трябвало независимо от условията, в които сме, ние да даваме всичко, каквото може към пациента. Съответно оттук нататък човек сам избира дали да остане в тези условия, или да отиде навън. Отивайки навън обаче картинката не е така, както всички мислим, а именно розова. Самият аз съм работил навън и знам как се работи точно.

Къде сте работил?

Две години и половина съм бил в Либия.

Точно за Либия се сетих, защото дори сега при войната в Либия, при размириците, българските лекари не искаха да се върнат от Либия, останаха там с риск за живота си.

В Либия има много страдащо население, което има нужда от помощ и от тази гледна точка напълно ги разбирам, защото заплащането не е толкова голямо, не подобряват толкова качеството на живота, но пък хуманната страна на нашата професия е да дадем възможност, а там има огромно поле за изява.