Тази сутрин в 6:20 часа в района на изходните стрелки на гара Синдел дерайлираха локомотива и първият вагон на бърз влак, пътуващ от Пловдив за Варна. При инцидента няма пострадали пътници и служители. Няма и материални щети, благодарение на ниската скорост, с която се е движел влакът.
Без пострадали пътници и без материални щети - такова е заключението след днешния железопътен инцидент, случил се край гара Синдел.
Атанас Костов, директор на Звеното за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт към Министерството на транспорта, обясни за дарик каква е причината за инцидента: „При влизането на влака в гара Синдел токът, служещ за управление на движението на стрелките в района на гара Синдел, спира, което налага ръчно регулиране на стрелките за подготовка на маршрута, за излизане на влака от гара Синдел към гара Разделна. Това нещо е извършено. Влакът тръгва по посока Варна и в този момент токът се възстановява. След като се възстановява, стрелките, които са били ръчно регулирани в периода за подготовка на маршрута на влака, възстановяват първоначалното си положение и това е причината да дерайлира локомотивът на влака и отчасти първият вагон. Засега нашето внимание се насочва към една препоръка, която със сигурност ще изпратим до инфраструктурата и до Холдинг БДЖ - да се създаде една възможност при наличие на такава ситуация, да съществува възможност за ръчно заключване след ръчно опериране със стрелките".
Главният ревизор по безопасността в Национална компания железопътна инфраструктура инж. Бисер Минчев представи малко по-различна картина на инцидента: „Ситуацията е станала заради това, че грубо е погазена нормативната уредба от експлоатационния персонал. Имало е повреда в осигурителната техника. Това е техниката, която осигурява автоматичното обръщане на стрелките и съответно показанията на сигналите и зависимостта между стрелки и сигнали. При повреда на осигурителната техника трябва да се намеси човешкият фактор, т.е. експлоатационния персонал има нормативно определени задължения, които трябва да извърши с ръчно обръщане на стрелките, подготвяйки изходния маршрут за този влак. Не е спазил изискванията на нормативната база по отношение на една от стрелките, която е пропуснал да я заключи, и съответно тя полуотваря и от там с малка скорост дерайлира локомотивът".
А колкото до предложението на Атанас Костов за въвеждането на ръчно заключване след ръчно опериране на стрелките инж. Бисер Минчев коментира: „Такава възможност е определена. Има определени съоръжения. Това също е определено нормативно. Просто персоналът не го е направил".
След като се оказва, че причината за инцидента не се дължи на липсата на механизъм за ръчно заключване, не се дължи и на железопътната инфраструктура, която по думите на инженер Бисер Минчев поддържа добро ниво на безопасност, въпреки остарялата техника, се очертава следната картина.
Виновен за инцидента е стрелочникът, който не е спазил нормативните изисквания за действия при подобна ситуация. И докато различните институции си прехвърлят топката на отговорността, в рамките на един месец вече имаме два случая на дерайлирали влакове.
На 3 септември от релсите излезе турският вагон на международния влак Букурещ - Истанбул. Там виновни засега няма, но от звеното за разследване на произшествия предполагат, че проблемът се дължи на повреда в турския вагон.