В БДЖ умуват да реновират или да продадат за скрап негодни мотриси
В БДЖ умуват да реновират или да продадат за скрап негодни мотриси / снимка: Sofia Photo Agency
В БДЖ умуват да реновират или да продадат за скрап негодни мотриси
77878
В БДЖ умуват да реновират или да продадат за скрап негодни мотриси
  • В БДЖ умуват да реновират или да продадат за скрап негодни мотриси

Все още не се знае каква ще бъде съдбата на 20-те електрически мотриси, които БДЖ определи като негодни за движение. Дали те ще бъдат продадени за сграп или ще бъдат рециклирани трябва да стане ясно до средата на годината. Към момента от БДЖ все още не са изчислили кое по-изгодно. Представители на гражданска организация за обществен и релсов транспорт обаче казват, че ремонтът на електричките ще струва с до една трета по-евтино от закупуването на нов състав.

В продължение на две години от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт се опитват да покажат на БДЖ, че вместо да бъдат продавани за скрап електрическите мотриси 32-ра серия могат да бъдат обновени от латвийския завод производител. През миналата година по покана на гражданската инициатива от завода са дошли в България и са направили оглед на мотрисите, каза Веселин Кирев.

Заключението е било, че въпреки лошата поддръжка, тези мотриси могат да бъдат реновирани, като цената може да стигне до една трета от цената на нов подвижен състав. Една нова мотриса струва 5 млн. Евро, а средно една ремонтирана би струвала 1.5 млн. Евро. От завода производител се дава поне 20 години възможност за експлоатация на тези мотриси при около 30 години за новите, каза още Кирев.

От БДЖ все още не са взели решение какво точно ще се прави с електрическите мотриси. Директорът на "Пътнически превози" Димитър Костадинов коментира, че до няколко месеца трябва да се направи икономически анализ за бъдещето на 32-ра серия и да се прецени ще има ли нужда от мотрисите в графика за движение на влаковете. Има и още един проблем. „През годините са правени проучвания за модернизация и конструктивни изменения. Серията не подлежи на модернизацията заради слабата механична конструкция на коша, която е силно кородирала. Това е мнението на нашите специалисти. Най-вероятно ще трябва и външно експертно мнение. Вероятно част от тях е възможно да бъдат използвани за модернизация. Самата концепция на спирачни системи и конструкция е от преди 60-70 години", каза той.

В същото време в Чехия вече се движат 4 реновирани български локомотива, които БДЖ бракува като негодни и продаде на търг с начална цена от 120 хиляди лева, припомнят от гражданската инициатива. Цената на един нов локомотив е над 3 милиона евро.