Синдикати и ръководство в БДЖ се споразумяха антикризисно: Доктор на науките ще взима 50 лв. по-малко
Синдикати и ръководство в БДЖ се споразумяха антикризисно: Доктор на науките ще взима 50 лв. по-малко / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Синдикати и ръководство се споразумяха антикризисно: Доктор на науките в БДЖ ще взима 50 лв. по-малко
47680
Синдикати и ръководство се споразумяха антикризисно: Доктор на науките в БДЖ ще взима 50 лв. по-малко
  • Синдикати и ръководство се споразумяха антикризисно: Доктор на науките в БДЖ ще взима 50 лв. по-малко

До края на декември железничарите ще получат нови работни облекла, а забавените ваучари за храна на обща стойност 2.3. млн. лв. ще им бъдат изплатени. За това се разбраха синдикатите и ръководството на БДЖ по време на втората им среща, която се проведе в четвъртък. Двете страни остават разделени за сключването на нов колективен договор. Позициите им се разминават за това как да се определят основните заплати, допълнителните материални стимули, добавки за прослужено време и бонусите за квалификация. Въпреки споровете, ръководството и синдикатите обобщиха, че са провели конструктивен разговор. Стачката продължава и на 2 декември, затова влаковете отново ще спрат между 8 и 16 часа.

„Спокойно, не се ядосвайте" - с тези призиви на оптимизъм от страна на синдикалния лидер Петър Бунев протече втората среща между синдикатите и ръководството на БДЖ. Двете страни основно спориха в присъствието на медиите за сключването на нов колективен трудов договор.

Ръководството настоява да се промени настоящото определяне на месечните заплати. Новата система за плащане трябва да е на базата на основно възнаграждение и допълнителни бонуси, които да се дават на тези служители, допринесли най-много за печалбата на железниците. Шефът на БДЖ Йордан Недев настоява в следващата една година бонуси да не се дават и през декември 2012 година, спестеното да се раздаде на най-работливите железничари. Така ще се спестят средства и „трапът ще бъде прескочен", обясни той. Синдикатите обаче са абсолютно несъгласни. Перът Бунев от своя страна каза, че приветства да има нормална система на заплащане. „Но тази система не може да мине през орязването на доходите. Доходите са прекалено ниски, за да бъдат орязвани. След осем дни стачка, ние ще дадем принос в стачното движение, в което след осем дни стачка стигнахме до там да намалим заплатите", каза той.

Според Йордан Недев замразяването на заплатите и оптимизирането на състава на БДЖ са единственият изход компанията да не фалира. Синдикатите обаче предложиха вместо това да се продават ненужни сгради и стари вагони. „Дайте да ги продаваме, имаме бригади, имаме възможност хората да режат скрап и да продаваме", предложи Бунев. „Искаш да станем сега и скрападжии ли", попита от своя страна Недев. „Ние сме били и ще ви кажа защо е по-добре. Защото казваме, че нямаме части за вагони. Когато ние ги режем, вие знаете ли какви ценни части има в един вагон, имаме специалисти", изтъкна синдикалистът. „Ти искаш тази дейност скрападийската да я направя толкова скъпа, защото много специалисти трябва да работят часове, за да разберат дали нещо е ... Аз по-добре да си го купя на тройна цена", изрази мнение Недев. Бунев обаче бе лаконичен: „В България най-печелившият бизнес е скрападжийският".

Двете страни поне се споразумяха единственият доктор на науките в БДЖ да не получава 100 лв. допълнително възнаграждение за квалификация. „Категорично отказвам да му плащам 100 лв. на месец", отсече Недев. Синдикатите се съгласиха с неговото решение. Така компромисът отрежда служителят да взема вече 50 лв. за квалификацията си, при положение че досега е вземал два пъти повече.

В последния работен ден от седмицата след обяд се очаква нова среща между синдикати и ръководство. Влаковете отново няма да се движат. Вече осем дни влаковете в страната спират в интервала от 8 до 16 часа заради недоволството на железничарите. Засегнати са предимно пътническите превози, а товарните са реорганизирани и звън този времеви отрязък, за да не се трупат загуби за железниците.