Синдикати и ръководство си обещаха спиране на стачката в БДЖ
Синдикати и ръководство си обещаха спиране на стачката в БДЖ / Sofia Photo Agency, архив - Юлиана Николова

След близо месец преговори между синдикати и ръководство стачката в БДЖ е на път да спре окончателно. В петък по време на десетчасовите преговори беше решено да се подпише колективен трудов договор, за какъвто настояват от синдикатите.

Колективният трудов договор за „БДЖ-Пътнически превози” ще бъде подписан в понеделник, съобщи председателят на Съвета на директорите на холдинга Владимир Владимиров. „Постигнахме споразумение по всички спорни точки - по социалните параметри и по казусите, свързани с мерките, които ще позволят на ръководството да продължи реформите в компанията”, каза Владимиров пред БТА.

Според министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски постигнатото споразумение за прекратяване на стачката в БДЖ е разумно. Министърът посочи, че основната задача е компанията да бъде стабилизирана. „Очаквам следващата година компанията да е с показатели близки до нулата, т. е. да си минимизира загубите”, отбеляза той.

От два дни вече се движат и по разписание всички влакове в железницата.

Заради протестите от последните седмици по данни на ръководството на БДЖ бяха натрупани загуби за над 2 млн. лева. В следващите дни ще се решава проблемът с изплащането на забавени задължения от 24 млн. евро за новите германски мотриси.

В интервю за Дарик директорът на БДЖ Йордан Недев заяви, че може да се окаже, че тези влакове са твърде скъпи за българските железници и затова да бъдат върнати.

Общо 1050 служители на БДЖ са приели предложението на ръководството за доброволно напускане до този момент. Всички те ще получат възнаграждения в размер на шест брутни заплати, които ще им бъдат изплатени веднага след освобождаването от длъжност.

Броят на освободените от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда до края на годината трябва да бъде 2000 души. Това е една от допълнителните мерки, които ръководството на холдинга предприема за ускоряване на реформите в дружеството. Ефектът от прилагането на тази мярка ще бъде около 23-24 млн. лева годишно.

Междувременно в обръщение към стачкуващите работници и служители в системата на БДЖ от Федерацията на транспортните работници и от Синдиката на локомотивните машинисти в КТ „Подкрепа” призовават за спиране на ефективните стачни действия в системата, считано от неделя, 18 декември.

„Изминаха 24 дни от започването на нашата ефективна стачка за запазване на работните ни места и доходи, изпълнени със заплахи, шантажиране, лишения, провокации и несгоди”, се посочва в обръщението. В евентуални бъдещите протестни и ефективни стачни действия обаче трябва да бъде привлечен максимален брой участници и активирани всички синдикални структури на местно, регионално и национално ниво”, отбелязват от двата синдиката.